• Körsbärsträd

Nya regler Danmark donatorsäd

Hej!

Någon här som har erfarenhet/förstår de nya reglerna gällande donatorsäd i Danmark.

Vi har en dotter som vi fått genom anonym donator på CFC, de fyra försöken vi gjorde för att få henne så önskade vi bara ögonfärg, hårfärg och längd. När vi kom dit hade de plockat fram en matchande donator och sedan ingick säden i priset på 2 300 DKK.

Nu verkar de ha ändrat reglerna och priserna, kostar 3 500 DKK och då måste vi själva beställa trådar med säd från European Sperm Bank, dessutom verkar det inte gå att beställa färre än 5 st. Vi har ni i nov o dec varit på CFC och gjort syskonförsök utan att lyckas.

Någon som vet hur detta fungerar, är det så på alla kliniker? Varför säljer spermabankerna inte direkt till klinikerna längre? Har även varit i kontakt med Storkkliniken och de verkar ha samma regler där.

• Svar på tråden Nya regler Danmark donatorsäd
  • Ayjay
    PiOmiO skrev 2013-02-18 11:53:31 följande:
    Gäller de nya reglerna inte bara när det gäller öppendonator?
    Är ganska ny på området, har även vi spanat in gyngrönlund kliniken.

Nej, jag tror inte det. Den verkar gälla alla Donatorer!
  • miamaria76
    Ayjay skrev 2013-02-18 10:45:34 följande:
    Tack för ditt svar...ja det var inte den kostnaden vi hade räknat med. 
    Gäller denna kostnad samma för övriga klinker också?
    Har sett att de har donatorer kvar på Stork. Men ska man snabba sig iväg nu bara för att hinna?
    Jag får maila runt lite!! :) 

Väljer du en klinik som använder sig av Cryos spermabank så behöver du bara köpa ett strå dvs 2000-3000dkr, vilket naturligtvis blir billigare. Gyn Grönlund använder sig inte för tillfället av denna bank. Tyvärr så är det samma för både öppna och anonyma donatorer.

Ja antingen snabba sig eller vänta på att de ska ändra tillbaka lagstiftningen, jag hade nog snabbat mig=)!  
  • vårturnu

Suck... vilken prisskillnad... inte aktuellt just nu men någon som vet vad det kostar på RMC i Malmö att göra syskonförsök där?

• Körsbärsträd
    vårturnu skrev 2013-02-19 20:45:06 följande:
    Suck... vilken prisskillnad... inte aktuellt just nu men någon som vet vad det kostar på RMC i Malmö att göra syskonförsök där?
    Går det? Vad jag har förstått får man bara hjälp med ett gemensamt barn inom sjukvården i Sverige, men säg gärna till om du får någon annan information!
  • PiOmiO

www.europeanspermbank.com/spermdonor/sperm_donor.php

"Please select a customer and clinic country
    Please note that when you order semen for delivery
    in Denmark, you must order minimum 5 units"

Detta står på länken, ska man beställa hela 5 enheter?! även privatpersoner? hur har ni andra gjort? Man använder väl bara en Enhet vid inseminationen och vad jag förstår så kan inte klinikerna lagra längre än 14dagar.

IVF-bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Körsbärsträd
    PiOmiO skrev 2013-02-20 07:59:44 följande:
    www.europeanspermbank.com/spermdonor/sperm_do...

"Please select a customer and clinic country
    Please note that when you order semen for delivery
    in Denmark, you must order minimum 5 units"

Detta står på länken, ska man beställa hela 5 enheter?! även privatpersoner? hur har ni andra gjort? Man använder väl bara en Enhet vid inseminationen och vad jag förstår så kan inte klinikerna lagra längre än 14dagar.

Jag tror att man måste beställa 5 st, sen så kan kliniken lagra, eller iallafall vissa, CFC sa att de kunde, men de tar ju självklart ut en avgift. Alternativt att man köper men lagrar hos spermabanken och betalar frakt vid varje insemination.

Vi har inte behövt köpa direkt från spermabanken ännu, hoppas vi slipper då jag blev gravid vid senaste inseminationen! Men det finns vissa kliniker som fortfarande har sperma kvar på lager. Ska ni göra det nu? Kolla med kliniken om det finns kvar.
  • PiOmiO
    Körsbärsträd skrev 2013-02-20 09:38:30 följande:
    Jag tror att man måste beställa 5 st, sen så kan kliniken lagra, eller iallafall vissa, CFC sa att de kunde, men de tar ju självklart ut en avgift. Alternativt att man köper men lagrar hos spermabanken och betalar frakt vid varje insemination.

Vi har inte behövt köpa direkt från spermabanken ännu, hoppas vi slipper då jag blev gravid vid senaste inseminationen! Men det finns vissa kliniker som fortfarande har sperma kvar på lager. Ska ni göra det nu? Kolla med kliniken om det finns kvar.
    Ser att storkklink har kvar i lager, men vi vill inte gå där.. Vi vill komma igång nu, därför är vi mer intresserade av gyngrönlund men de har inget lager.
    men det kan ju vara som du säger att man beställer 5st men att man levererar ett i taget..

Men någon annan kanske vet som beställt från spermabanken!!?? 
    IVF-bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • Körsbärsträd
    PiOmiO skrev 2013-02-20 10:17:05 följande:
    Ser att storkklink har kvar i lager, men vi vill inte gå där.. Vi vill komma igång nu, därför är vi mer intresserade av gyngrönlund men de har inget lager.
    men det kan ju vara som du säger att man beställer 5st men att man levererar ett i taget..

Men någon annan kanske vet som beställt från spermabanken!!?? 
    Vi var på Sellmer Klinik, fick komma samma månad som vi tog kontakt med dem. De har nog fortfarande kvar.
  • vårturnu
    Körsbärsträd skrev 2013-02-20 07:16:02 följande:
    Går det? Vad jag har förstått får man bara hjälp med ett gemensamt barn inom sjukvården i Sverige, men säg gärna till om du får någon annan information!
    Jag fick för mig att man i mån av donator/kö  fick hjälp med syskonförsök på RMC, som man själv får bekosta isf.  MIn man producerar inga egna spermier, därför behöver vi hjälp, vet inte om reglerna är annorlunda om man är ett homosexuellt par.
  • Körsbärsträd
    vårturnu skrev 2013-02-20 18:16:00 följande:
    Jag fick för mig att man i mån av donator/kö  fick hjälp med syskonförsök på RMC, som man själv får bekosta isf.  MIn man producerar inga egna spermier, därför behöver vi hjälp, vet inte om reglerna är annorlunda om man är ett homosexuellt par.
    I så fall hoppas jag verkligen inte att det är någon skillnad om man är ett homosexuellt par! Har heterosexuella par rätt till två barn men inte homo? Vi har fått svaret från Salhgrenska i Göteborg att i Sverige får man bara hjälp med ett gemensamt barn. Min man har heller ingen spermieproduktion. Kön här är ca 1 1/2 år, vi kom fram i kön precis när vår dotter föddes, efter insemination i Sverige.
Svar på tråden Nya regler Danmark donatorsäd