• Anonym

ECT behandling

Jag fick ECT när jag var inlagd, var såpass nere att jag inte övervägde "riskerna" utan mer lät läkarna göra vad de trodde skulle hjälpa, trots att jag var inlagd frivilligt..

Under veckorna som jag fick ECT så märkte jag att jag började må mycket bättre, förvisso var detta i kombination med ändrad medicinering. Dagarna som jag fick ECT var inget vidare, fick fruktansvärd huvudvärk och de närmaste 5-6 timmarna efter behandlingen har jag inga som helst minnen av.

De långvariga problemen jag råkat ut för är bla att ca 6 månader före första behandlingen är försvunna ur mitt minne. När serien med ECT var över så hade jag "tappat" engelska helt och hållet och hade väldigt svårt att hitta rätt ord även på svenska, det var ett problem då jag jobbade i utländska projekt.

Att "hitta orden" var ett problem väldigt länge men blev sakta bättre, däremot har jag blivit mycket känsligare för "intryck" efter ECT:n, jag blir trött i huvudet av att åka och handla, att resa kollektivt eller att det är mycket rörelse i periferin, lite som att hjärnan inte klarar av att behandla lika många intryck som tidigare...

Nu i efterhand har jag fått reda på att jag fick VÄLDIGT många behandlingar "i sträck" med hänsyn till att jag inte fått tidigare omgångar och att man tydligen kan behandla halva hjärnan åt gången för att minska "biverkningar", något de inte gjorde på mig.

Att man drabbas av kvarvarande problem med minnet är tydligen väldigt ovanligt men om jag skulle fått frågan idag om jag velat prova ECT så hade jag nog sagt ja men velat vara lite mer påläst och inte så många behandlingar i sträck. Effekten var såpass bra mot depressionen så det var värt det...

Vill inte avskräcka dig från ECT, men du bör veta att i vissa fall så blir det biverkningar...

Lycka till!

• Anonym
    Anonym (tveksam) skrev 2013-01-09 19:27:41 följande:
    Tack för ditt svar :)
    Har oxå läst om minnet... :/ det e det som oroar mig...kan ju inte ta hand om mina barn om ja inte minns att ja gjort d....Obestämd
    Men hur mår du idag? Med depressionen....
    Ja känner oxå att dom kan göra va dom vill för ja orkar snart inte mer men måste pga mina...
    Har börjat med en ny medicin idag som heter klomipramin..d e nog den enda på hela marknaden ja inte testat...
    Hoppas innerligt att den funkar...

Depressionen blev långsamt bättre under veckorna efter ECT:n, jag fortsatte äta effexor/venlafaxin som jag blev satt på och efter runt 4 månader började jag jobba 75% och det gick helt okej. (åt Cymbalta tidigare)

Depressionen höll sig "bra" i nästan 2 års tid innan jag fick en rejäl ny svacka och efter det fick jag börja med en utredning för bipolär sjukdom.

Jag har fått stämningsstabiliserande tabletter istället för enbart antidepressiva och för mig har det gjort en stor skillnad! Nu är problemet att jag blivit gravid och måste sänka doserna och då blir depressionen snabbt sämre igen.

Att ta hand om dina barn de första timmarna efter en behandling tror jag inte riktigt på, men om du har barnomsorg och inte drabbas extremt så kan eftermiddagarna säkert gå bra. Om du har någon som kan hjälpa dig med barnen så kan du kanske be om att få prova en första behandling med ECT för att se hur just DU mår efter behandlingen. Om du snabbt mår bra igen så kanske det är lösbart med hjälp av barnorsorg de dagar du får behandling och om du drabbas "som jag gjorde" med många timmar "borta" så har du någon som hjälper dig med barnen vid det tillfället och så får du helt enkelt avstå fler behandlingar.

Iaf jag kände att jag fick samma reaktion efter varje behandling så om det funkar bra efter första gången så är chansen stor att det gör det även i fortsättningen.

Det "mylarsson" berättar om att man väntade och vaknade upp i ett rum med "alla andra" är inget jag minns, men så var jag ju ganska borta och tror inte alls på berättelser om att jag gick därifrån till avdelningen själv :)
    Jag har fått berättat för mig att jag svarade "normalt" och uppförde mig normalt efter behandlingarna även om jag själv inte har minsta lilla minne av det mer än att jag vaknade med huvudvärk.

Jag är ledsen om det jag skriver låter rörigt, är konstant trött för tillfället, men om jag varit du så hade jag sett om jag lyckats lösa det med någon som hjälp/säkerhet som kan ta hand om barnen och försökt få till en första "provbehandling" för att se hur jag reagerat.
  • Anonym
    Anonym (tveksam) skrev 2013-01-10 14:07:09 följande:
    secretlove:
    Påbörjade DBT behandling men d va inget för mig.... Självklart e d bara ja som kan fixa detta med rätt hjälp på vägen.. Min bakgrund e hemsk... Ska börja hos psykolog i mars,har gått hos kurator i 3 år...Blir inget bättre..
    Har inte bara depression utan andra psykiska sjukdomar oxå...
    Har du borderline? Har jag med. Fick ect innan jag fick diagnosen och det hjälpte för stunden, men såklart kom den tillbaka pga störningen.

Har du andra diagnoser så kommer du inte bli botad.
  • Anonym

Jag fick i höstats en förlossningsdepression (har en diagnosticerad depression sen 6 år tillbaka men har mått dåligt sen jag var 14 år (är 26 idag) Låg inne på psyk och fick förslaget ect vilket jag egentligen var väldigt skeptisk till. Men redan efter 1 behandlingen kände jag mig bättre, fick ytterligare 4 behandlingar och mår riktigt bra. Dock timmarna efter behandlingen var jag trött, sov mycket och mosig i huvudet. Har lite svårt att komma ihåg vissa grejer innan behandlingen men annars inga andra biverkningar. Har innan bara medicinerat med sertralin där dosen höjts då jag mått dåligt

Svar på tråden ECT behandling