ECT behandling
Jag fick ECT när jag var inlagd, var såpass nere att jag inte övervägde "riskerna" utan mer lät läkarna göra vad de trodde skulle hjälpa, trots att jag var inlagd frivilligt..
Under veckorna som jag fick ECT så märkte jag att jag började må mycket bättre, förvisso var detta i kombination med ändrad medicinering. Dagarna som jag fick ECT var inget vidare, fick fruktansvärd huvudvärk och de närmaste 5-6 timmarna efter behandlingen har jag inga som helst minnen av.
De långvariga problemen jag råkat ut för är bla att ca 6 månader före första behandlingen är försvunna ur mitt minne. När serien med ECT var över så hade jag "tappat" engelska helt och hållet och hade väldigt svårt att hitta rätt ord även på svenska, det var ett problem då jag jobbade i utländska projekt.
Att "hitta orden" var ett problem väldigt länge men blev sakta bättre, däremot har jag blivit mycket känsligare för "intryck" efter ECT:n, jag blir trött i huvudet av att åka och handla, att resa kollektivt eller att det är mycket rörelse i periferin, lite som att hjärnan inte klarar av att behandla lika många intryck som tidigare...
Nu i efterhand har jag fått reda på att jag fick VÄLDIGT många behandlingar "i sträck" med hänsyn till att jag inte fått tidigare omgångar och att man tydligen kan behandla halva hjärnan åt gången för att minska "biverkningar", något de inte gjorde på mig.
Att man drabbas av kvarvarande problem med minnet är tydligen väldigt ovanligt men om jag skulle fått frågan idag om jag velat prova ECT så hade jag nog sagt ja men velat vara lite mer påläst och inte så många behandlingar i sträck. Effekten var såpass bra mot depressionen så det var värt det...
Vill inte avskräcka dig från ECT, men du bör veta att i vissa fall så blir det biverkningar...
Lycka till!