Anonym (tveksam) skrev 2013-01-09 19:27:41 följande:
Tack för ditt svar :)
Har oxå läst om minnet... :/ det e det som oroar mig...kan ju inte ta hand om mina barn om ja inte minns att ja gjort d....

Men hur mår du idag? Med depressionen....
Ja känner oxå att dom kan göra va dom vill för ja orkar snart inte mer men måste pga mina...
Har börjat med en ny medicin idag som heter klomipramin..d e nog den enda på hela marknaden ja inte testat...
Hoppas innerligt att den funkar...
Depressionen blev långsamt bättre under veckorna efter ECT:n, jag fortsatte äta effexor/venlafaxin som jag blev satt på och efter runt 4 månader började jag jobba 75% och det gick helt okej. (åt Cymbalta tidigare)
Depressionen höll sig "bra" i nästan 2 års tid innan jag fick en rejäl ny svacka och efter det fick jag börja med en utredning för bipolär sjukdom.
Jag har fått stämningsstabiliserande tabletter istället för enbart antidepressiva och för mig har det gjort en stor skillnad! Nu är problemet att jag blivit gravid och måste sänka doserna och då blir depressionen snabbt sämre igen.
Att ta hand om dina barn de första timmarna efter en behandling tror jag inte riktigt på, men om du har barnomsorg och inte drabbas extremt så kan eftermiddagarna säkert gå bra. Om du har någon som kan hjälpa dig med barnen så kan du kanske be om att få prova en första behandling med ECT för att se hur just DU mår efter behandlingen. Om du snabbt mår bra igen så kanske det är lösbart med hjälp av barnorsorg de dagar du får behandling och om du drabbas "som jag gjorde" med många timmar "borta" så har du någon som hjälper dig med barnen vid det tillfället och så får du helt enkelt avstå fler behandlingar.
Iaf jag kände att jag fick samma reaktion efter varje behandling så om det funkar bra efter första gången så är chansen stor att det gör det även i fortsättningen.
Det "mylarsson" berättar om att man väntade och vaknade upp i ett rum med "alla andra" är inget jag minns, men så var jag ju ganska borta och tror inte alls på berättelser om att jag gick därifrån till avdelningen själv :)
Jag har fått berättat för mig att jag svarade "normalt" och uppförde mig normalt efter behandlingarna även om jag själv inte har minsta lilla minne av det mer än att jag vaknade med huvudvärk.
Jag är ledsen om det jag skriver låter rörigt, är konstant trött för tillfället, men om jag varit du så hade jag sett om jag lyckats lösa det med någon som hjälp/säkerhet som kan ta hand om barnen och försökt få till en första "provbehandling" för att se hur jag reagerat.