Inlägg från: Anonym (Ankan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ankan)

ECT behandling

Jag har fått ECT flera omgångar pga av djup depression. När jag varit som längst ner så har det liksom inte känts som det fanns någon annan utväg... Testat allt liksom och var verkligen påväg att tyna bort på riktigt. Ect har hjälpt mig mycket...

Men...

Jag har stora luckor i minnet vilket har varit och är fortfarande i perioder fruktansvärt hemskt, påfrestande och sorgligt... När depressionen liksom varbättre och jag var hemma igen och försökte ta tag i mitt liv igen så fanns alla de där minnesproblemen att tacklas med... Jag mindes inte tiden före (flera månader) och lång tid efteråt finns det luckor... Resor är nästan helt borta, människor jag träffat minns jag inte, tom rutiner på mitt arbete var borta!!! Delar av min dotters uppväxt är borta....

Detta har i sin tur gjorde mig mycket osäker i sociala sammanhang, just att jag inte mindes vad vi gjort, vilka vi träffat, rutinerna på arbetet osv osv... Kände mig totalt blåst... ja korkad rent ut sagt.

Jag har en nedsatt kognintiv förmåga som jag kämpat länge med nu och dessa svårigheter har verkligen tagit musten ur mig ibland Förmågan att planera och utföra saker har varoit totalt omöjligt ibland och gett upphob till extrem stess Stress är INTE bra för mig eller någon annan som har benägenhet till svåra depressioner.

Vissa av dessa kognitiva problemen säger sjukvården beror på depressionen i sig... Men jag tror vadjag tror även om jag vet att depressioner ger sådana symtom. Men när man inte längre känner sig deprimerad utan taggad att ta igen och komma tillbaka till livet, känner glädje och njuter av tillvaron i övrigt så håller jag mig fortfarande till att det är en av biverklingarna för min del... Jag har forfarande svårt att hitta ordnär jag ska berätta något, svårt att formulera mig kort (Drömmer)...

Så mycket av detta har gjort att ångest har tagot över och jag velat stänga ute allt sovialt för att inte framstå somtotalt korkad....

Nu har jag gjort ganska många behandlingar under flera år... Sista omgången blev det 13 st, sedan underhållsect under 6 månader... Vissa läkare ställde sig mycket frågande till denna långa behandling men jaglitade på min läkare... Men jag sa stooppp till slut och sakta sakta har det blivit något bättre (2 årsedan seista behandlingen nu). Jag har de senaste gångerna endast fått unilateralt just pga biverkningar men de fick jag ändå även om de säkerthade varit ÄNNU värre vid bilateralt....

Svårt det där... kan få en att överleva och man klarar inte vara på botten hur länge som helst, så är det bara.
    Jag har dock sällan haft huvudvärk och jag har alltid vaknat fort och känt mig pigg direkt.

Minnesluckorna är fortfarande luckor tyvärr och lär väl så förbli... Tur för mig att jag fotat sååå mycket under min dottern uppväxt och vid resor och dylikt för att ha det liv som är "borta" åtminstone på bild

Ta reda så mycket du kan om ECT innan du tarden.... Inte bara från dina läkaren... Sök rundor... Finns ingen annan utväg så är ect en bra behandling och förhopethoppningsvis behövs inte många behandlingar och kanske röcker det med unilateral behandling?  Just det med att få beh på ena eller båda halvorna informerade de inte mig om förrän långt senare när biverkningarna var ett faktum

Väg för och nackdelar, men är du sååå riktigt dålig och VERKLIGEN provat allt, så kan ect var till stor hjälp!! Valet är inte alltid lätt... Finns faktiskt de som bara får god effekt och inte biverkningar som inte går över snabbt

Lycka till med ditt beslut, det är ditt liv det handlar om... Krya på dig{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden ECT behandling