ECT behandling
Jag har fått ECT behandling i 2 omgångar vid 2 helt separata depressioner. Båda gångerna var jag graviid och vägrade ta medicin.
Första omgången så märktes en ganska snabb förändring, jag såg den inte själv, men vänner runt omkring såg det positiva ur behandlingen. 3 ggr i veckan i 3 veckor. Minnet ok och ja, jag blev bättre.
Andra gången var hemsk, samma ordination, jag avbröt redan efter 3 ggr. Vägrade helt enkelt. Jag kände att jag mådde sämre med behandlingen än vad jag gjorde tidigare. Som sagt - huvudvärk, ständigt trött, minnesförlust. Jag vet inte riktigt vad som hände och det är det som är det hemska - DU HAR INGEN KONTROLL!
Du får ligga på en brits med ca 7 st andra personer i samma rum. Varje person får en infart via armen där medicin förs in. Sedan, om du har tur - kommer du in först, annars får du våndas, vänta, se hur folk rullas ut och in som på en fabrik.
När det är din tur rullas du in i ett annat rum, där står 2 st personer som har hand om själva ECT´n, en narkosläkare och en sjuksköterska. Ärligt så är det en ganska skön känsla att bli sövd, det susar lite i öronen, folk låter som om de pratar i burkar, sedan är du borta.
Du vaknar upp i samma rum där du låg från början, dvs salen med de andra personerna. En sköterska försöker tvinga på dig äcklig sjukhussaft och sedan får du gå, om du kan. Många valde att åka rullstol ut.
Så....jag tror att ECT kan fungera beroende på grad av depression och vilket sjukhus man gör det i (har haft 2 st, både Örebro o Linköping, där Örebro kändes tryggare medans Linköping inte visste vad de gjorde)
Jag förespråkar det inte, men tänker inte heller avfärda behandlingen.