• Anonym (tveksam)

ECT behandling

E det nån som har provat el behandling mot depression eller nån annan psykisk sjukdom?
    Blev erbjuden att prova men vet inte om ja vågar...Hur blir man efter,kan man utföra sina vanliga "sysslor" ? E ensamstående med 2 barn.har iofs en särbo,,,
    Har djup depression...b.la
    Tacksam för svar

• Svar på tråden ECT behandling
  • Secretlove
    Anonym (tveksam) skrev 2013-01-10 06:35:24 följande:
    Ja har ju min särbo som kan hjälpa mig o så har dom barnomsorg t 15:30 varje dag.... Ja har nog bestämt mig att kolla om den nya medicinen hjälper annars finns d ingen utväg mer än att testa ECT... Intressant o läsa era olika berättelser.... Vill gärna ha fler så ja vet va ja kanske ger mig in på :/
    får jag fråga har du fått KBT terapi? Jag har själv otroliga problem och haft djup depression legat inne och sånt. Men mediciner och ect är inte rätt väg att gå! Du måste göra jobbet i terapin, depression är inget normaltillstånd och har blivit av en anledning. Saker som hänt i ditt liv, du måste ändra ditt tankesätt, det får du hjälp med i terapin. DU måste ut och göra saker, hur jobbigt det än känns, sådant som du tyckt varit roligt innan du blev sjuk.
  • Anonym (tveksam)

secretlove:
    Påbörjade DBT behandling men d va inget för mig.... Självklart e d bara ja som kan fixa detta med rätt hjälp på vägen.. Min bakgrund e hemsk... Ska börja hos psykolog i mars,har gått hos kurator i 3 år...Blir inget bättre..
    Har inte bara depression utan andra psykiska sjukdomar oxå...

• sus l
    Anonym (tveksam) skrev 2013-01-09 16:49:58 följande:
    E det nån som har provat el behandling mot depression eller nån annan psykisk sjukdom?
    Blev erbjuden att prova men vet inte om ja vågar...Hur blir man efter,kan man utföra sina vanliga "sysslor" ? E ensamstående med 2 barn.har iofs en särbo,,,
    Har djup depression...b.la
    Tacksam för svar

Hejsan!

Jag har fått ECT behandlingar för ca 15 år sen o skulle aldrig för mitt liv göra om det, mitt minne är åt helvete rent utsagt, kommer knappt ihåg nåt från barndomen, mina egna barn va små, vad jag ska göra, vad jag gjort kan oxå ibland va svårt att komma ihåg, men det som gör ondast är ju att jag inte kommer ihåg så mycket från barnen va små :(

sen har jag fått konstigt "blixtrar" genom kroppen, från bröstet o uppåt ungefär, o tinnitus, så nej jag skulle inte göra det igen

Lycka till. Kram       
  • Baby Firefly

Jag har fortfarande dåligt långtidsminne sen mina behandlingar och det är ändå 5 år sedan. Jag vart inte bättre av behandlingen heller, bara mycket tröttare.

• Anonym
    Anonym (tveksam) skrev 2013-01-10 14:07:09 följande:
    secretlove:
    Påbörjade DBT behandling men d va inget för mig.... Självklart e d bara ja som kan fixa detta med rätt hjälp på vägen.. Min bakgrund e hemsk... Ska börja hos psykolog i mars,har gått hos kurator i 3 år...Blir inget bättre..
    Har inte bara depression utan andra psykiska sjukdomar oxå...
    Har du borderline? Har jag med. Fick ect innan jag fick diagnosen och det hjälpte för stunden, men såklart kom den tillbaka pga störningen.

Har du andra diagnoser så kommer du inte bli botad.
  • Anonym (Frida)
    mylarsson skrev 2013-01-09 20:17:28 följande:
    Med mig är det bara bra. Inga problem efter behandlingen, minnesförlust och biverkningarna kring det försvann efter ca 3 månader.
    Sedan så var det ett tag sedan nu som jag gjorde den sista behandlingen, 3 år sedan.

O nej, själva depressionen försvinner inte, det finns inga mirakelkurer, utan det är du själv som gör det stora jobbet, genom samtal, bra vänner och positiva tankar.

Ärligt talat, så är jag emot depressionsmedeciner. Jag har som du provat på en hel del sorter, hittade tillslut en som fungerade på max nivå, men jag blev som ett kolli. Kunde inte vara glad, kunde inte vara ledsen. Det var då jag bestämde mig för att sluta med dessa. Aldrig mer tabletter. Jag tog tag i situationen som gjorde mig nertryckt och jag blev bättre
    Sedan blev jag gravid, blev depremerad igen, valde ECT, den fungerade, åt inga medeciner utan det var viljan och bra stöd som gjorde att allt fungerade.
    Även sista gången var jag gravid, men då visste jag att det egentligen inte var gaviditeten som fick mig att må dåligt utan min man, så jag avslutade ECT, började ha kontakt med psykolog, kvinnofrid/kvinnojouren osv. Sen löste sig allt

Summan av kardemumman, när man kommer på vad som orsakar depressionen, kan den lösas. Om man inte har någon aning och inte ens vill/orkar fundera ut det med hjälp av sjukvården, så hamnar man där mitt ex är idag...medecinerad utan resultat i snart 4 år och blir inlagd ca 3 gånger / år på stängd avdelning.

Och nej, jag är inte sjukvårdsutbildad. Det är bara logiken, när man ser problemen kan de lösas, om man inte ser dom så är all behandling värdelös.
    Hatar den typen av "logik"; att allt ont har en rot och hittar man roten till promblemet kan det lösas. Tycker att det är ett jävla hån mot alla oss som kämpar mot GAD, PÅ, ÄS, OCD, bipolaritet, borderline, sömnstörningar depression... ja vad det än må vara. Den medicinska vetenskapen har du inte på din sida så tycker du kan vara tyst. Många av oss hade inte levt utan medicin. Jag talar av egen erfarenhet. Jag har inga obearbetade trauman, haft en undernbar barndom men likt förbannat mår jag skit utan behandling.
  • mylarsson
    Anonym (Frida) skrev 2013-01-11 00:49:43 följande:
    Hatar den typen av "logik"; att allt ont har en rot och hittar man roten till promblemet kan det lösas. Tycker att det är ett jävla hån mot alla oss som kämpar mot GAD, PÅ, ÄS, OCD, bipolaritet, borderline, sömnstörningar depression... ja vad det än må vara. Den medicinska vetenskapen har du inte på din sida så tycker du kan vara tyst. Många av oss hade inte levt utan medicin. Jag talar av egen erfarenhet. Jag har inga obearbetade trauman, haft en undernbar barndom men likt förbannat mår jag skit utan behandling.
    Jag vill bara påpeka att detta är ett forum och på ett forum får man ha åsikter, så om du inte kan ta in andras åsikter så borde du inte vara här. Om jag är emot mediciner så är jag det, och sedan får alla andra knapra piller om de känner för det, men jag gör det inte, det var så jag menade och så jag skrev, så innan du sätter dig in i en tråd med negativ inställning - läs 
  • Anonym (jaghargad)
    mylarsson skrev 2013-01-11 08:10:52 följande:
    Jag vill bara påpeka att detta är ett forum och på ett forum får man ha åsikter, så om du inte kan ta in andras åsikter så borde du inte vara här. Om jag är emot mediciner så är jag det, och sedan får alla andra knapra piller om de känner för det, men jag gör det inte, det var så jag menade och så jag skrev, så innan du sätter dig in i en tråd med negativ inställning - läs 

Absolut, alla har rätt att ha sin åsikt.

Dock har hon rätt, det finns flera diagnoser där terapi bara har högst begränsad effekt, och därför kan det bli lite tröttsamt när en viss typ av människor upprepar och tror att terapi är lösningen på alla problem, det är det nämligen inte.
  • mylarsson
    Anonym (jaghargad) skrev 2013-01-12 00:59:21 följande:

Absolut, alla har rätt att ha sin åsikt.
    Dock har hon rätt, det finns flera diagnoser där terapi bara har högst begränsad effekt, och därför kan det bli lite tröttsamt när en viss typ av människor upprepar och tror att terapi är lösningen på alla problem, det är det nämligen inte.
    Snälla anonym
    Om man har en diagnos - så har man ju också kommit på vad som orsakar depressionen? Eller?

Översatt (om du inte förstod det) - man har funnit problemet och kan lösa det, svårare än så var inte min text

Du får gärna placera mig i ditt fack "viss typ av människor" om det känns bättre för dig, men sedan kan du ju också läsa - gärna ordentligt - vad jag skrivit.....om du orkar. Men det kanske är lättare att fack placera människor och döma efter behag. 
  • Anonym

Jag fick i höstats en förlossningsdepression (har en diagnosticerad depression sen 6 år tillbaka men har mått dåligt sen jag var 14 år (är 26 idag) Låg inne på psyk och fick förslaget ect vilket jag egentligen var väldigt skeptisk till. Men redan efter 1 behandlingen kände jag mig bättre, fick ytterligare 4 behandlingar och mår riktigt bra. Dock timmarna efter behandlingen var jag trött, sov mycket och mosig i huvudet. Har lite svårt att komma ihåg vissa grejer innan behandlingen men annars inga andra biverkningar. Har innan bara medicinerat med sertralin där dosen höjts då jag mått dåligt

• Daga

Jag har fått ECT i ett par omgångar, ca tio ggr varje gång. Och jag misstänker att det är på grund av dem som mitt minne är helt galet dåligt.  
    Mina barn var i början väldigt frustrerade för att jag glömt rätt viktiga saker vi gjort. 
    Nu är det sex år sedan jag sist fick ECT, mitt minne är dåligt på det sättet att jag glömmer bort 'när' saker hänt. Dvs jag minns att jag gjort många saker men minns aldrig i vilken ordning, hur länge det är sedan och vad som hände först.
    Det gäller flera år tillbaka.
    Det finns de som säger sig bli räddade till livet av ECT, som haft djupa depressioner och det är ju bra.
    Men vi är många som erfarit att minnet blivit konstigt/dåligt. 
    Min depression blev inte bättre av första omgången ECT. Förstår inte varför de ville göra om den ett par år senare, jag upplevde aldrig att ECT hjälpte mig. Men jag mådde så dåligt och orkade inte protestera. 

• Anonym (ALDRIG ECT)

Gå INTE med på ECT!!!!! Det finns så många fall där det slutat riktigt olyckligt. Känner en person vars hela liv (45+ år) har raderats ut efter ECT! En annan bekant fick faktiskt självmordstankar efter ECT. Fallen är otaliga där människor faktiskt blivit sämre av det. Det finns andra och mycket, mycket bättre metoder:
    KBT eller DBT - beroende vad som passar just dig bäst. Motion på recept är också en ny sak som är bra. Samtal med en terapeut kan också vara bra. Men INTE ECT!!!! 
    ECT är att medvetet framkalla en typ av epilepsianfall - s.k. "grand mal". Observera att epilektiker får medicin för att INTE få dessa anfall då de bevisligen skadar hjärnan! ECT framkallar dessa anfall!
    Kolla in denna länk (som innehåller enormt många länkar till dokument, utredningar mm ang ECT och varför de INTE är bra!
    www.facebook.com/groups/elchocker/doc/511089878930916/ 

• Jaggg
    Daga skrev 2013-01-14 16:52:40 följande:
    Jag har fått ECT i ett par omgångar, ca tio ggr varje gång. Och jag misstänker att det är på grund av dem som mitt minne är helt galet dåligt.  
    Mina barn var i början väldigt frustrerade för att jag glömt rätt viktiga saker vi gjort. 
    Nu är det sex år sedan jag sist fick ECT, mitt minne är dåligt på det sättet att jag glömmer bort 'när' saker hänt. Dvs jag minns att jag gjort många saker men minns aldrig i vilken ordning, hur länge det är sedan och vad som hände först.
    Det gäller flera år tillbaka.
    Det finns de som säger sig bli räddade till livet av ECT, som haft djupa depressioner och det är ju bra.
    Men vi är många som erfarit att minnet blivit konstigt/dåligt. 
    Min depression blev inte bättre av första omgången ECT. Förstår inte varför de ville göra om den ett par år senare, jag upplevde aldrig att ECT hjälpte mig. Men jag mådde så dåligt och orkade inte protestera. 
    Hej,
    Att minnet får sig en törn är oftast mer regel än undantag , och det är egentligen en underdrift. Vissa patienter får katastrof-biverkningar. Jag förstår inte att folk väljer ECT.

Ha en bra dag
Svar på tråden ECT behandling