mylarsson skrev 2013-01-09 20:17:28 följande:
Med mig är det bara bra. Inga problem efter behandlingen, minnesförlust och biverkningarna kring det försvann efter ca 3 månader.
Sedan så var det ett tag sedan nu som jag gjorde den sista behandlingen, 3 år sedan.
O nej, själva depressionen försvinner inte, det finns inga mirakelkurer, utan det är du själv som gör det stora jobbet, genom samtal, bra vänner och positiva tankar.
Ärligt talat, så är jag emot depressionsmedeciner. Jag har som du provat på en hel del sorter, hittade tillslut en som fungerade på max nivå, men jag blev som ett kolli. Kunde inte vara glad, kunde inte vara ledsen. Det var då jag bestämde mig för att sluta med dessa. Aldrig mer tabletter. Jag tog tag i situationen som gjorde mig nertryckt och jag blev bättre
Sedan blev jag gravid, blev depremerad igen, valde ECT, den fungerade, åt inga medeciner utan det var viljan och bra stöd som gjorde att allt fungerade.
Även sista gången var jag gravid, men då visste jag att det egentligen inte var gaviditeten som fick mig att må dåligt utan min man, så jag avslutade ECT, började ha kontakt med psykolog, kvinnofrid/kvinnojouren osv. Sen löste sig allt
Summan av kardemumman, när man kommer på vad som orsakar depressionen, kan den lösas. Om man inte har någon aning och inte ens vill/orkar fundera ut det med hjälp av sjukvården, så hamnar man där mitt ex är idag...medecinerad utan resultat i snart 4 år och blir inlagd ca 3 gånger / år på stängd avdelning.
Och nej, jag är inte sjukvårdsutbildad. Det är bara logiken, när man ser problemen kan de lösas, om man inte ser dom så är all behandling värdelös.
Hatar den typen av "logik"; att allt ont har en rot och hittar man roten till promblemet kan det lösas. Tycker att det är ett jävla hån mot alla oss som kämpar mot GAD, PÅ, ÄS, OCD, bipolaritet, borderline, sömnstörningar depression... ja vad det än må vara. Den medicinska vetenskapen har du inte på din sida så tycker du kan vara tyst. Många av oss hade inte levt utan medicin. Jag talar av egen erfarenhet. Jag har inga obearbetade trauman, haft en undernbar barndom men likt förbannat mår jag skit utan behandling.