Min dotter mår dåligt
Hej!
Jag undrar om ni kom på vad det var? Håller tummarna för att det har löst sig!
Hej!
Jag undrar om ni kom på vad det var? Håller tummarna för att det har löst sig!
MR och CT används för att kontrollera olika saker, så det är väl svårt att säga om det ena eller det andra är bättre. Själv har jag kollat njursten, hittat en cysta på äggledaren samt hjärnan (vet inte riktigt vad de letade efter då dock, sökte för synbortfall) med CT, och det gick ju fint. Sedan har jag haft ett meningeom (hjärnhinnetumör-obs. inte cancer) som jag följer upp med MR, har det senaste året gjort 5 MR-undersökningar. Jag föredrar MR om det fungerar för att hitta det man letar efter, eftersom det är strålningsfritt-men det går inte att använda till allt.
Såvitt man vet ger MR inga negativa effekter, förutom att det inte är lämpligt då man är gravid pga av höga ljudnivåer. Så jag är väldigt för det, men eftersom det är väldigt dyrt får man inte göra det om det inte verkligen behövs.
Nu är ju den här tråden 5 år gammal, så jag hoppas att det har löst sig. Annars skulle jag be att få en MR om man har huvudvärk som inte går över, det skadar ju inte att titta efter och själva undersökningen är inte så värst mycket värre än att gå till tandläkaren. Jag har haft migrän i 20 år, den sista tiden innan de hittade meningeomet flera dagar i veckan. Sedan operationen för ett år sedan har jag i stort sett aldrig ont i huvudet. Med det sagt finns det ju dock 100 andra anledningar till huvudvärk.