• Äldre 9 Jan 21:38
    5169 visningar
    12 svar
    12
    5169

    Nån här som har inseminerats sig? Privat, på sjukhus eller i Danmark? Tacksam för tips och råd!!

    Håller på med en utredning tillsammans med min man för ofrivillig barnlöshet.. Fick fredagen innan jul ( 2012 ) reda på att jag är för gammal för att få remiss till Linköping, för att få 3 inseminationsförsök Rynkar på näsan
    Man får vara max 38 år för att få hjälp i Linköping via en remiss!! Fyllde 38 i oktober 2012.
    Väntar nu på mens för att börja äta Pergotime. Tabletterna ska hjälpa mig att få igång min ägglossning.
    Träffade idag en kurator, som gav mig rådet att tänka framtid. Vilket kanske kan vara en bra ide´Glad
    Nu undrar jag om det sitter nån i vårt avlånga land med lite tips och ideér på insemination på privatkliniker kontra "vanliga" sjukhus eller kanske till och med att åka till vårt grannland Danmark för att få göra en insemination!!

    Tacksam för alla tips och råd!
    Kram  Pernilla

  • Svar på tråden Nån här som har inseminerats sig? Privat, på sjukhus eller i Danmark? Tacksam för tips och råd!!
  • Äldre 7 Feb 13:13
    #1

    Hej, hur har det gått för dig?

    Du skriver insemination på privatkliniker kontra vanliga sjukhus eller Danmark. Är det möjligt att göra insemination på privatsjukhus i Sverige?

    Vi har en dotter som vi har fått genom insemination i Danmark och håller för tillfället på med syskonförsök. Fråga gärna om du har några frågor!

  • Äldre 7 Feb 13:48
    #2
    Körsbärsträd skrev 2013-02-07 13:13:31 följande:
    Hej, hur har det gått för dig?

    Du skriver insemination på privatkliniker kontra vanliga sjukhus eller Danmark. Är det möjligt att göra insemination på privatsjukhus i Sverige?

    Vi har en dotter som vi har fått genom insemination i Danmark och håller för tillfället på med syskonförsök. Fråga gärna om du har några frågor!
    Är det inte det??? har en kollega som fick 2 "gratis" försök, det tredje kostade drygt 10.000 kr.

    Nu e jag lite trött i huvet, men insemination är väl där du tar ut ägg från mig och befruktar utanför med min mans sperma va??? IVF heter det väl också???


  • Äldre 8 Feb 09:42
    #3
    Pernilla1974 skrev 2013-02-07 13:48:32 följande:
    Är det inte det??? har en kollega som fick 2 "gratis" försök, det tredje kostade drygt 10.000 kr.

    Nu e jag lite trött i huvet, men insemination är väl där du tar ut ägg från mig och befruktar utanför med min mans sperma va??? IVF heter det väl också???


    Inte helt lätt när man är "ny" inom detta. IInsemination och IVF är olika saker. Insemination är när man sprutar in sperma (fryst eller färsk från mannen) direkt in i livmodern.

    IVF är det du pratar om, att ta ut ett ägg och befrukta utanför.

    Vi har gjort insemination med donerade spermier för min man har inga egna. Eftersom min man inte har egna spermier kan vi inte göra inseminationer på privata sjukhus i Sverige, endast via "landstinget", och eftersom vi har ett barn nu så får man ingen mer hjälp i Sverige.
  • Vårfli­cka
    Äldre 9 Jul 22:22
    #4
    Hej Hej 
    Jag och min sambo tog kontakt med sellmer kliniken i Danmark.
    Jag gjorde min första  inseminering den 20/6-2013
    Tog mitt gradivitestest den 8/7-2013
    Jag är gravid i vecka 4+1 =)
    Allt känns jättebra =) 
  • Äldre 10 Jul 19:06
    #5

    Jag har enbart erfarenhet från Danmark.
    Lista med de flesta danskaklinikerna. Obs! priserna behöver uppdateras, men det är ju enkelt att kolla via hemsidorna som du har här. När listan först skrevs var det enbart tillåtet att använda spermier från anonyma donatorer på kliniker där läkare arbetar. Sen i höstas kan både anonyma och kända ( likt donatorerna i Sverige) användas på barnmorskeledda kliniker och kliniker med läkare. 

    Sperimierna kan köpas av er själva på bankerna, som kan kollas online. Adresser till bankerna brukar finnas på klinikernas sidor. Ofta har klinikerna också några rör i sina frysar ( fråga om de har det), om ni inte har mer specifika önskemål på donatorn än ögonfärg, hårfärg och längd och om han ska vara känd el anonym.

    En fördel med Danmark är att det är fritt från köer och klinikerna har öppet alla dagar under året ( vad jag förstår har alla öppet även julafton och nyårsafton.) inget uppehåll för att äl kommer på helgen här inte. De kräver vissa provsvar (hiv, hepatit, rubella etc. ) vilka finns på deras hemsida. De tog jag gratis hos bm i Sverige.
    När jag hade provsvaren kunde jag, efter kontakt kliniken, fylla i ett par papper, o en kort intervju invänta äl och då åka ner till dk. Det enda jag behövde invänta var provsvaren och min äl ( kollar du inte med äl tester nu kan det vara bra idé att börja upp till 6 månader innan du tänker åka)

  • Äldre 10 Jul 19:14
    #6
  • Äldre 14 Jul 12:08
    #7

    Tack för era svar!! Men jag och min man valde att göra vår IVF i Sverige, på RMC i Linköping. Jag är nu gravid i 8e veckan och håller alla mina tummar och tår för att den lilla sprutten ska få stanna kvar, så vi får träffa han/hon i slutet på februari!!

  • Äldre 24 Jul 21:22
    #8

    Grattis!Solig
    Håller tummarna, Lycka till med allt.

  • Äldre 24 Jul 23:02
    #9

    Tack så myckeð??? Känns helt underbart!! Kram

  • Äldre 5 Sep 01:03
    #10

    Vi kommer eventuellt att göra insemination på Carl Von Linnékliniken i Uppsala. Det kostar 3500 kr/försök.


    Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Äldre 15 Sep 20:56
    #11
    Pernilla1974 skrev 2013-07-14 12:08:51 följande:
    Tack för era svar!! Men jag och min man valde att göra vår IVF i Sverige, på RMC i Linköping. Jag är nu gravid i 8e veckan och håller alla mina tummar och tår för att den lilla sprutten ska få stanna kvar, så vi får träffa han/hon i slutet på februari!!
    Grattis och varmt lycka till!
  • Äldre 16 Sep 10:17
    #12

    Tack!! Men dessvärre blev de missfall. Fick reda på de i v10+3, fostret hade dött i v8. Väntar på att ringa Linköping nu så vi kan göra ett nytt försök. Har ju 6 embryon i frysen.

Svar på tråden Nån här som har inseminerats sig? Privat, på sjukhus eller i Danmark? Tacksam för tips och råd!!