• Litet My

Ingen hjälp på BVC

8 månader är separationsfas, dvs då barnen inser att de inte sitter ihop med mamman eller pappan, många många barn får svårare att somna in och vaknar oftare just då. I den fasen är det jätteviktigt att man finns där och följer barnets närhetsbehov. Inte ens skaparen av 5 mm rekomenderar att man kör metoden just i den känsliga fasen.

Min egen stora vaknade bortåt 25 gånger per natt i den ålder och ville ammas, vi fick helt enkelt backa bandet och ta upp honom i sängen och låta honom amma medan jag försökte sova, hade också av ren okunskap testat 5 mm innan (även där på BVC´s initiativ) vilket garanterat bara gjorde sömnen ännu oroligare då han blev ännu mer otrygg i sin säng.  

Det finns många historier där barnen mått fruktansvärt dåligt av 5 mm, min egen blev hysteriskt och spydde och det finns även flertal läkare och experter som anser att det räknas som barnmisshandel och du googlar lite.

Med detta inlägg menar jag inte att skuldbelägga dig, jag gjorde ju samma sak och lyssnade på BVC och fick ett riktigt dåligt resultat med mycket otrygghet pga det, visst kunde jag fortsatt som BVC sa men då vette fasen om sonen inte svimmat till sist =(

Jag ville mer påvisa att vi är fler som kört 5 mm med riktigt uselt resultat.
    Idag många år senare och definitivt mer påläst än då så tror jag på att låta barnet vara nära så mycket det bara det bara går, många barn brukar pang bom efter separationsfassen växt till sig ordentligt, även med sömnen.      

Svar på tråden Ingen hjälp på BVC