• Vincent2012

Ingen hjälp på BVC

Min son är snart 8 månader och har jätte problem med sömnen. Hade en läkartid för jag behöver hjälp. Del hade jag funderingar på om hade ont i magen. Men när jag kom dit sa hon nä det är inte magont . Uppvaken beror på att han inte kan somna om själv. Vaknar ca 10 ggr per natt och skriker.
    Hon sa bara jag måste låta han somna själv, annars går det aldrig. Skrika är ingen fara. Första natten så skriker de en stund sen blir det färre stunder efter varje natt. Har testa alla metoder som finns. Så jag var ju helt desperat, många nätter med Noll timmar sömn. Men det går inte, i går kväll gick läggning bra han somnade på 10 min. Men nu är vaken och skriker. Jag mår skit har jätteont i magen. Vet inte hur jag ska orka längre. För vi orkar inte ha det så här. Finns det ingen stans man kan få hjälp när det är så här för BVC kommer inte hjälpa mig mer. Orkar inte mer, är helt slutkörd. Hatar BVC! Det bryr sig inte ett dugg hur man har det. Vart kan man vända sig? :,(

• Svar på tråden Ingen hjälp på BVC
  • izgo

Är du ensam?
    Kan du berätta om ditt barns rutiner?
    (alla timmar)

• Natulcien

Hon föreslog alltså femminutersmetoden!?
    Nej, det var verkligen ingen "hjälp" att föreslå sådana grymma metoder.

Kan du berätta mer om din son? Vad/hur äter han? Var sover han? Hur sover han på dagen?

Det är ju en jobbig separationsfas just runt 8 månader då de flesta bebisar behöver extra mycket närhet och trygghet, så att BVC föreslår att han ska ligga och skrika mitt i en sån fas låter ju vidrigt.

• La Lola

Tyckte BVC att han ska lämnas ensam o gråta?! Fan anmäl de!

Han ä ju i separationsfasen o behöver närhet!
    Samsov är mitt tips.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Annelie 76

Det finns ju fler läkare och fler vårdcentraler och sjukhus. Boka tid hos läkare efter läkare tills du får hjälp, ordentlig hjälp.

• KLAJSHUH

Jag har inget tips men vill bara säga att du inte är ensam. Min son är oxå hemsk om nätterna... Han vaknar ca 10-15 ggr varje natt. Och har gjort KONSTANT sen han var 4 månader.. Han är 7,5 månad nu. Inget hjälper.. Det är så sjukt tufft. Man går på knäna.. Kram

• rocknroll
    La Lola skrev 2013-01-10 07:43:31 följande:
    Han ä ju i separationsfasen o behöver närhet! 
    Samsov är mitt tips.
    Håller med: Samsov.

Hur ser sovrutinerna ut? Tider, plats, kläder? 
  • KLAJSHUH

Nu ska jag inte stjäla tråden men TS kanske redan samsover..? Vi samsover 2/3 av natten o det hjälper inte ett dugg..

• La Lola
    KLAJSHUH skrev 2013-01-10 08:39:38 följande:
    Nu ska jag inte stjäla tråden men TS kanske redan samsover..? Vi samsover 2/3 av natten o det hjälper inte ett dugg..
    Fast den känslan får jag inte från Ts inlägg eftersom hon uppmanades av BVC att lämna honom ensam.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Vincent2012

Är inte ensam, min mam tar honom oxå. Men på veckorna så blir det jag eftersom han jobbar. Han hade gärna fått sova hos oss, han har alltid gjort det. Bara jobbigt att han ska vakna så ofta. Hans dag ser ut så här!

Vakna 8:00 äter gröt

Sover mellan 9-10 ibland bara 30 min

11:00 mellanmål fruktpure

13-14 lunch hemlagat mål

Sover mellan 14-15 ibland bara 30 min

16-17 middag hemlagat mål.

Sen blir det pyjamas och välling runt sju. Han vaknar redan efter 30 min och har svårt att somna om. Han är en väldigt envis liten kille och kämpar alltid emot när han ska sova.

Även om han får sova nära mig så vaknar han så ofta att det inte blir mycket sömn. Har provat tassamedtoden och det funkar hyfsat vid läggning men sen vaknar han på natten och då går det inte alls. Han får då komma till mig. Spelar ingen roll för mig om han sover i vår säng, om han bara sovit bättre. Finns någon sommar kan visa på att fem minuters metoden är skadlig ? Man har ju god lust att anmäla dom men det går väl inte bara göra sådär. Hade väl varit lättare om den varit olaglig? Ska prova ringa socionomen på vår familjecentral.

• Litet My

8 månader är separationsfas, dvs då barnen inser att de inte sitter ihop med mamman eller pappan, många många barn får svårare att somna in och vaknar oftare just då. I den fasen är det jätteviktigt att man finns där och följer barnets närhetsbehov. Inte ens skaparen av 5 mm rekomenderar att man kör metoden just i den känsliga fasen.

Min egen stora vaknade bortåt 25 gånger per natt i den ålder och ville ammas, vi fick helt enkelt backa bandet och ta upp honom i sängen och låta honom amma medan jag försökte sova, hade också av ren okunskap testat 5 mm innan (även där på BVC´s initiativ) vilket garanterat bara gjorde sömnen ännu oroligare då han blev ännu mer otrygg i sin säng.  

Det finns många historier där barnen mått fruktansvärt dåligt av 5 mm, min egen blev hysteriskt och spydde och det finns även flertal läkare och experter som anser att det räknas som barnmisshandel och du googlar lite.

Med detta inlägg menar jag inte att skuldbelägga dig, jag gjorde ju samma sak och lyssnade på BVC och fick ett riktigt dåligt resultat med mycket otrygghet pga det, visst kunde jag fortsatt som BVC sa men då vette fasen om sonen inte svimmat till sist =(

Jag ville mer påvisa att vi är fler som kört 5 mm med riktigt uselt resultat.
    Idag många år senare och definitivt mer påläst än då så tror jag på att låta barnet vara nära så mycket det bara det bara går, många barn brukar pang bom efter separationsfassen växt till sig ordentligt, även med sömnen.      

Svar på tråden Ingen hjälp på BVC