Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Ingen hjälp på BVC

Det är såklart helt fruktansvärt att BVC säger åt dig att överge honom skrikandes, han är mitt i separationsfasen och upplever fruktansvärt kraftig separationsångest när du lämnar honom skrikandes så! Ångesten kommer i värsta fall skada honom för resten av livet. Jag skulle anmäla detta råd du fått från sköterskan och se till att det BVC du går till uppmärksammar att 5mm idag är en högst kritiserad metod som avråds av sömnexperter och läkare, just därför att man idag vet med säkerhet att barnen upplever sådan behandling negativt och att hjärnan skadas om det sker upprepade gånger.

Gör det du behöver för att underlätta för dig själv, istället för att motarbeta dig själv genom att stänga in bebisen i annat rum och lyssna på skriket. Tillgodose behovet av närhet istället för att negligera det. Då kommer fasen gå över snabbare och det kommer kännas lättare att ta sig igenom den än om du försöker motarbeta behoven. För det är ju närhet bebisen behöver. Inte avskildhet. Det är ett faktum.

• skogsvitter
    Vincent2012 skrev 2013-01-10 08:43:17 följande:
    Är inte ensam, min mam tar honom oxå. Men på veckorna så blir det jag eftersom han jobbar. Han hade gärna fått sova hos oss, han har alltid gjort det. Bara jobbigt att han ska vakna så ofta.
    Fortsätt samsova genom separationsfasen. Det måste ju vara ännu jobbigare att han vaknar oftare och skriker långa stunder och att du får springa emellan hela nätterna, än att ha bebisen nära och kunna somna om snabbt direkt igen?

Undrar varför du slutade amma? Även om du inte ammar längre så kan du erbjuda bröstet som tröst, det underlättar enormt just under separationsfasen. Så testa det när han vaknar på natten och försök liggamma, eller bara låt honom ligga och kura ihop sig i din armhåla så tätt som möjligt. Som sagt, ju mer fysisk närhet desto mer underlättar man i den här åldern! Gärna hud mot hud för den delen, det frigör viktiga hormoner som minskar ångesten. Detta är förövrigt ännu mer aktuellt om du inte längre ammar. Hud mot hud kontakt ger samma hormonella reaktion som amning. Så tänk på detta för att kunna minska hans ångest och minska skriken!
  • skogsvitter
    Vincent2012 skrev 2013-01-10 10:26:45 följande:
    Har ingen mjölk och han äter vanlig mat! Jag lämnar honom aldrig ensam och han får tröst och närhet. Jag provade tassmetoden eftersom jag inte kan låta han ligga själv och skrika, skulle ja ge mat utöver det han får på dan så får han bara ont i magen. Han får välling på kvällen sen när jag provat på natten kniper han igen munnen. Vill inte ha napp. Han skriker fast vi samsover och går i sele. Finns det någon läkare som skrivit om att det är skadligt ? Om jag säger att jag läst det i forum så kommer de inte bry sig. Tips på sidor ?
    Sitter inte vid min dator nu så har tyvärr inte mina länkar till hands, men googla på det så kommer du garanterat hitta massor. Hittade dessa på 1 sek:
    www.psychologytoday.com/blog/moral-landscapes/201112/dangers-crying-it-out
    www.circleofmoms.com/april-2008-babies/the-negative-effects-of-crying-it-out-155175
  • skogsvitter

www.askdrsears.com/topics/fussy-baby/science-says-excessive-crying-could-be-harmful

"Science tells us that when babies cry alone and unattended, they experience panic and anxiety. Their bodies and brains are flooded with adrenaline and cortisol stress hormones. Science has also found that when developing brain tissue is exposed to these hormones for prolonged periods these nerves won’t form connections to other nerves and will degenerate."

• skogsvitter

Ytterligare en
    blogs.babble.com/babys-first-year-blog/2012/05/24/evidence-mounts-against-letting-babies-cry-it-out-as-new-research-says-it-stresses-them-out/

Det finns massor av detta slag nu för tiden märker jag, mycket har hänt bara under det senaste året. Känns extremt övertygande att det finns så massiva mängder forskning som visar på de negativa effekterna av 5mm.

Vårdens generella riktlinjer tog dock bara för ett par år sedan avstånd från 5mm. Man frångick alltså 5mm som standardmall för hur man ska lösa sömnproblem för spädbarn, istället har man nu utformat ett nytt tillvägagångssätt där man är lyhörd inför bebisens behov av närhet samtidigt som man syftar till att försöka låta bebisen somna själv. Detta är dock inget som man ska pröva mitt under separationsfasen. Inte ens 5mm fick användas i den här åldern enligt skaparen själv, eftersom bebisen upplever så pass kraftig ångest och är känsligare än i vanliga fall.

Om inte ditt BVC har tagit del av barnhälsovårdens riktlinjer gällande sömn så bör du hänvisa dem till att läsa dessa innan de fortsätter ge pinsamt okunniga och potentiellt skadliga råd till oroliga föräldrar.

• skogsvitter

Jag tycker att ju fler som anmäler just sådana här råd desto bättre är det eftersom socialstyrelsen också är en av de myndigheter som kontrollerar att barnhälsovården fungerar som den ska och att de har uppdaterade kunskaper om sådant som rör barn och barnfrågor.

För några år sedan kom en rapport från socialstyrelsen där man uppmärksammade de enorma kunskapsbrister som fanns bland landets BVC. Man beslutade att satsa extra på fortbildning och kompetenshöjande program, men jag tvivlar på att dessa satsningar har nått ända fram, på precis alla BVC redan. Då är det självklart bra om socialstyrelsen blir uppmärksammade på vart deras satsningar inte nått fram.

Svar på tråden Ingen hjälp på BVC