• Kissemissen

Min dotter är blöjfri, men vill inte bajsa i toaletten, och vill inte ha blöja heller.

Min dotter, snart 3 år, har varit blöjfri nu i ca 2 månader. Att kissa på toaletten, aletten går jättebra! Men hon totalvägrar att bajsa där. Problemet är att hon inte vill ha blöja på sig heller. (Jaha, det var ju lustigt. Just som jag sitter här och skriver kommer hon och ber om en blöja för att bajsa. :D)
    Men i vanliga fall går hon också håller sig in i det sista och blir så hård i magen att det kommer blod med bajset.
    Hoppas det fortsätter så här bra nu då, annars, är det någon som har några tips?

Ni som också haft barn som bajsvägrat på toa/potta, hur släppte det och hur lång tid tog det?
    Jag har försökt muta med presenter om hon bajsar på toa, men det funkar inte så vi tar det i hennes takt.

Har underbara barn! Storasyster och lillebror
  • Svar på tråden Min dotter är blöjfri, men vill inte bajsa i toaletten, och vill inte ha blöja heller.
  • Hannah76

Varför vill hon inte?
    Vad händer om du tar bort alla blöjor? 
    Ge henne lite lösande mat? 

• Kissemissen
    Hannah76 skrev 2013-01-10 09:26:49 följande:
    Varför vill hon inte? Vad händer om du tar bort alla blöjor?  Ge henne lite lösande mat? 

Jag vet inte varför hon inte vill. Det är väl ett stort steg för henne. Jag kommer inte att förbjuda henne att ha blöja.
    Har underbara barn! Storasyster och lillebror <3
  • tilj75

På pottan framför ett bra tv-program eller med telefon/padda i handen?

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • cosinus

Min äldsta var 3 år precis när vi tog bort blöjan. 4 dagar höll hon sig innan hon till slut inte kunde hålla mot längre utan bajsade ner sig sittandes på pottan under illvrål. När det väl var bortgjort så gick det bättre och bättre även om vi var tvugna att sitta med och hålla om henne i ungefär en månad men det gick hela tiden åt rätt håll och sen vågade hon sig på toan också och har aldrig haft problem sen dess.

Äldsta sonen var också ganska precis 3 år när han slutade med blöja och inte han heller ville bajsa i toaletten. Han gick inte vänta ut som storasyster för han blev jätte, jätteförstoppad och kunde till slut bara bajsa ståendes antingen i blöja eller att han bajsade ner sig i kalsongerna. Så vi lät honom få blöja att bajsa i. Men han höll sig ändå för det var ju liksom jobbigt att komma och be om blöja och avbryta leken och på dagis tyckte han kring 4 att det var pinsamt och ljög för fröknarna och sa att han inte fick ha blöja för mig för att jag sagt att han var för stor (inte sant ö h t). Kring 5 års ålder hade han slutat helt med blöjor men bajsade ner sig flera ggr i veckan, då hade dessutom förstoppningsproblematiken gett honom en irritabel blåsa som gjorde att han aldrig blev helt torr kissmässigt heller utan snittade nog iaf 10 kiss/bajspåsar i veckan när han fyllde 5 år. Han bajsade även i toan men aldrig nog mycket så han byggde hela tiden upp förstoppningar tills han tokbajsade ner sig.

Så kom det sig att hans styrasyster fyllt år och fått ett nintendo DS som han älskade att låna, vi var iväg på en utegrej på syrrans skola och vi hade precis frågat honom om han behövde på toa och han säger nej och 1 minut senare bajsar han ner sig. Då tappade jag totalt tålamodet och sa åt honom att han var nog stor se till att få bajset på toa och från och med nu skulle han inte få spela de dagar det var bajs i kalsongerna. Inte mitt stoltaste ögonblick som förälder, inget jag rekommenderar och säkert fel på alla punkter man kan tänka sig. Men, det fungerade visade det sig. För det var den motivationen han behövde för att sitta 30 sekunder till på toa och försöka bajsa lite till. När man kunde påminna honom att känna efter om det fanns bajs så att det inte skulle komma i kalsongerna så han skulle missa DSet så gick han från 4-6 bajskalsonger i veckan till 1 i månaden. Där är vi förvisso fortfarande, det händer att han misslyckas fast han snart fyller 7 men nu har vi för länge sen tagit bort det där med DSet.

Så kom då nästa lillebror och skulle bli av med blöjan vid 3 år och ville inte bajsa på toa han heller (börjar vi se ett mönster Glad) och nu var jag fast övertygad om att här skulle inga blöjor ges. Storebrors blöj-toa-bajsstrul var verkligen inget jag ville återuppleva och lillebror blev inte förstoppad så han gick att vakta ut. Men vi fick punktmarkera för han gömde sig gärna och bajsade i kalsongerna för att slippa toan. En sommar höll vi på. Första gången han skulle bajsa på toa var i på en fest och jag satt 3 timmar av den festen med en illvrålande son på toa för att han inte skulle bajsa. Till slut bajsade han ner sig i toaletten och liksom syrran blev det bättre efter det. Inte bra men bättre och rädslan blev mindre och mindre och efter ett halvår så funkade bajset utan problem. Jobbigt men klart mycket bättre än för storebror iaf.

Så till nummer 4 så var det bara att inse att jag gjort precis alla misstag som ö h t går att göra med pott och toaträning på de äldre så nu bestämde jag mig att blöjan skulle av innan hon var så stor att hinna bilda sig några preferenser om var man ska bajsa så jag började vid 1.5 år. Även hon lite rädd för att bajsa på pottan (och även kissa) men det var sjukt mycket lättare att lugna och övertyga en så liten än en 3-åring. Det gick på bara 2 gånger så var det den naturligaste saken i världen.

Min slutsats är att större barn kring 3 år ofta är svåra, att det kan funka att erbjuda blöja för en del barn vet jag bara går över till toa självmant men det kan också gå åt helvete som för min son. Att tvinga funkar om barnet inte blir förstoppat men är ju inte direkt kul. Att muta har inte funkat alls för oss för barnen har varit rädda för att sitta och bajsa (eftersom det förmodligen känns helt annorlunda mot att stå, jag kaninte riktigt själv tänka hur jag skulle bajsa ståendes)

Lycka till iaf, jag hoppas det går bättre för er än vad det gjort för oss. Jag hade faktiskt pratat med läkare om magmedicin för att hindra förstoppning för det kan skapa så otroligt mycket trubbel i flera år om det blir dåligt. Men annars har jag inga råd att ge förutom att pott-träna barnet i tidigare ålder men det är ju så dags.

• Camilla67
    Kissemissen skrev 2013-01-10 09:24:36 följande:
    Min dotter, snart 3 år, har varit blöjfri nu i ca 2 månader. Att kissa på toaletten, aletten går jättebra! Men hon totalvägrar att bajsa där. Problemet är att hon inte vill ha blöja på sig heller. (Jaha, det var ju lustigt. Just som jag sitter här och skriver kommer hon och ber om en blöja för att bajsa. :D) Men i vanliga fall går hon också håller sig in i det sista och blir så hård i magen att det kommer blod med bajset. Hoppas det fortsätter så här bra nu då, annars, är det någon som har några tips? Ni som också haft barn som bajsvägrat på toa/potta, hur släppte det och hur lång tid tog det? Jag har försökt muta med presenter om hon bajsar på toa, men det funkar inte så vi tar det i hennes takt.
    Min son va torr redan på sin 2 årsdag...men han vägrade bajsa på pottan , han tyckte att det va otäkt att sitta o bajsa på den ,han trodde han skulle sitta i sitt bajs...pottan är ju inte så djup...köp en toalettring och sätt på toaletten och ha en pall som hon kan gå upp på..så  hon inte dinglar med benen,,,,,,det funkade för oss och på den två yngsta..
Svar på tråden Min dotter är blöjfri, men vill inte bajsa i toaletten, och vill inte ha blöja heller.