• Eira

    Bebis drar i bröstvårtorna med munnen vid amning

    Hej! Vår snart 10 v gamla bebis har sedan några veckor tillbaka börjat dra i bröstvårtorna vid amningen. De första ca 5 minuterna går bra men sen börjar han vrida hela kroppen och dra i bröstvårtorna samt gråta. Jag tar bort honom och lägger tillbaka honom men det är samma sak. Byter jag bröst är det samma sak-första minuterna går bra sen ö är det likadant som ovan. Det är uppenbart att han inte är mätt. Samtidigt vet jag att jag har mjölk då jag pumpar. Min teori är att han blir otålig för att mjölken rinner för långsamt. Någon som känner igen sig? Vad kan man göra? Tack!

  • Svar på tråden Bebis drar i bröstvårtorna med munnen vid amning
  • Emeliij

    Jag läste någonstans att bebisen kan slita och dra i bröstet när det är dags att anpassa för mer mat. Kanske är det?

  • Längtar efter Dig

    Jag känner igen min bebis precis i det du nämner. Föstår inte alls varför han  gör så. Känns som att mjölken tar slut och att han fortfarande är hungrig, men som du säger så vet jag att det finns mjölk för när jag handpumpar så kommer det alltid mjölk. Så ibland blir han så frustrerad och ledsen så vi ger honom ett mål ersättning. Vill inte se honom ledsen och hungrig. Men undrar också varför han drar i bröstet och flaxar vid bröstet efter ett tag...!?

    Min skatt är 8 veckor. 


    ★ 121114 kom William, mitt hjärta ★
  • Emeliij

    Jo glömde skriva att ibland händer det att dottern ligger och "hackar" vid bröstet, lägger jag handen bakom huvudet då så brukar hon ta bröstet igen. Lite svårt att förklara hur jag menar men om man tänker att hon ligger vid hö bröst så ligger hon ju på min hö arm om jag då lägger vän arm bakom ryggen och handen bakom huvudet så brukar det gå bra. Kanske kan vara värt att testa? :)

  • Eira

    Hej! Jag håller alltid bakom nacken när jag ammar så det verkar tyvärr ej hjälpa.. vi brukar också ge flaska när det är som värst(senast igår) och jag är rädd att problemet ligger där..han börjar vänja sig vid flaska-det går ju snabbare att få mjölken i sig då.. Men oavsett så ger min man alltid ett mål med flaska på kvällen så att Jag ska få lite sömn...så vi får nog skylla oss själva. Amningen är dock så besvärlig nu att jag funderar på att ge upp. Tack för svaren!

  • rocknroll

    Det kan ju vara som Emeliij skriver, mjölken kommer för sakta.
    Prata med BVC om det finns nånting du kan göra.

    Måste också säga att om det inte känns bra eller är besvärligt av andra anledningar så ska du såklart trappa ner.
    Nöjd & glad mamma = nöjd & glad bebis
     

  • soccermum01

    Märker du något mönster ex. om det går för lång tid att det inte funkar o.s.v.
    Vissa barn är väldigt glupska och man får tänka på att det inte går för lång tid mellan matningarna. Jag hade det problemet när min var liten. Jag fick då ge en skvätt ersättning så att skrutten lugnade sig och sedan snabbt växla till bröstet. Du kan ju pumpa ur och ha lite som du ger och sedan växla till bröstet.
    Du har mjölk så det räcker jag lovar men en del är glupskare. Du kan ju be att få utskrivet nässpray som öker utdrivningen av mjölken. 
    Jag slutade visserligen att amma efter 2 mån men det var av andra anledningar.  
    Lycka till och ge inte upp.  

  • Eira

    Hej igen,
    jag kontaktade amningscentrum och de skrev ut det där nässprayet (receptbelagt) som ska påskynda
    flödet. För mig har det dock ej hjälpt.

    Tack för era svar!

    MVH Eira

Svar på tråden Bebis drar i bröstvårtorna med munnen vid amning