• Vikk

Flerbarnstillägg och styvbarn...SUCK!!!!!

Jag och min sambo väntar vårt andra barn om några veckor och han har en dotter sen ett tidigare förhållande. Kom på igår att då får vi ju flerbarnstillägg, vad bra! Hela 604kr extra för tre barn! kanon, eftersom vi ändå är de som lägger ut pengar på styvdottern medan hennes mamma lever upp sina barnbidragspengar och nu även underhållsgödsling hon får. Hon köpte knappt någon julklapp till henne med motiveringen att hon räknade med att andra skulle göra det. Dottern sa sedan att hon trodde inte att hon hade varit snäll hos mamma.. Suck. Hon är bara 4 år. Min sambo har delad vårdnad och hon bor hos oss VV. Problemet är att mamman vägrar dela med sig av barnbidraget, hon är arbetslös och ej aktiv jobbsökande utan tycker gott att arbetsförmedlingen ska ge henne dyra utbildningar och bra jobb så länge hon är registrerad där. Hon ville bli lastbilschaufför och tyckte att de kunde betala hennes körkort. (Svindyra!!) men hon kan inte jobba vanliga jobb på grund av att hon känner sig stressad och då får ångest.. Hmm..så lastbilschaufför är ett jobb helt utan stress? Hon har inte jobbat på snart tio år. Kommer nog inte skaffa jobb heller. Därför tycker hon ju såklart att hon har mer rätt till bidragen. Visserligen, hon behöver ju ha råd att ta hand om sin dotter, men eftersom hon går ut och dricker öl nästan varje dag då hon inte har dottern så kostar det ju pengar med som hon kunde sparat till sitt barn. Man kan ju gå ut en gång istället för tre-fyra-fem.. Vi kommer snart ha tre barn och bara en hel i konst då jag blir föräldraledig. Jag har under de år vi vart tillsammans lagt ut jättemycket pengar på kläder, julklappar och frisörbesök mm bl.a spenderade jag 800kr på ett besök till Universeum med resturangbesök efteråt. Jag är inte rik, utan bara givmild. Jag funderar nu på vad som är rättvist. Ska jag fortsätta betala för deras barn och inte få ett öre tillbaka eller ska jag sätta ner foten och säga att så länge vi inte får ta del av bidrag eller får vårt flerbarnstillägg kommer jag betala för mina barn enbart? Känns elakt men är det enda konkreta jag kan komma på. Man blir till slut tagen för given att man bara ska punga ut med pengar.. Jag vägrade förra veckan att klippa håret på dottern eller betala för ytterligare ett frisörbesök och sa att det får ni som är hennes föräldrar ta hand om. Dottern bad om att få klippa sig eftersom hon inte ser nåt under luggen. Jag känner mer att jag skiter i henne nu. Hon får kosta dom pengar men jag ska inte behöva lida ekonomiskt för att de inte kan kommunicera och komma fram till en rättvis fördelning av bidrag som de får för att de har en dotter tillsammans. Gör jag fel? Några andra smarta förslag? Hjälp!!!!

• Svar på tråden Flerbarnstillägg och styvbarn...SUCK!!!!!
  • Myysan

Om dottern bor hos er vv ska mamma varken ha hela barnbidraget eller underhålls bidrag.. Min sambo har oxå en dotter som bor med oss vv han har halva barnbidraget och betalar inget underhåll.. Det ska man inte göra.. Så det kan din sambo sluta  med direkt hon har ingen rättighet att få det när dom har delad vårdnad och dottern bor oss er lika mkt som hos mamman...  Du ska verkligen sätta ner foten och säga ifrån tycker jag...Lycka till =)

• Vikk

Hon får underhållsstöd från försäkringskassan, inte från min sambo. Man kan få upp till 900kr ungefär om man har barn VV och inte arbetar. Vad gäller barnbidraget är det så att hon har rätt att neka att dela det med sitt ex. Jätte jätte orättvist men korrekt enligt lag, pratade med fk idag. Helt idiotiskt. Jag blir så jävla matt...

• Myysan

Har dom delad vårdnad?? i så fall kan han inte bli nekad barnbidrag när man har barnet vv... om inte då vet jag tyvärr inte hur d funkar...

• Myysan

så här står d på fk.. var tvungen att kolla sj med när det gäller flerbarnstillägg eftersom jag och min sambo väntar barn så d va bra att jag hamnade i denna tråden.. =)

Ni kan dela på barnbidraget

Om föräldrarna inte bor ihop men har barnet halva tiden var kan ni dela på barnbidraget. Båda föräldrarna måste ha vårdnad om barnet och båda måste vara överens om att dela barnbidraget.

Delat barnbidrag är 525 kronor för varje barn och månad. Anmäl till Försäkringskassan på blanketten Delat barnbidrag om ni vill ha delat barnbidrag.

Vi räknar ut flerbarnstillägget om ni delar på barnbidraget

Försäkringskassan räknar ut flerbarnstillägget på nytt om föräldrarna delar på barnbidraget. Hur mycket var och en av föräldrarna får beror på hur många barn som föräldern får barnbidrag, delat barnbidrag eller studiebidrag för.

Även om ni delar barnbidrag för bara ett barn räknar vi ut flerbarnstillägget på nytt.

• Vikk

Som jag nämnde så har min sambo delad vårdnad. Jag vet hur det funkar med fk och deras regler. Sambons ex vill INTE dela barnbidrag. Hon vill ju ha pengar! Alltså kan vi inget göra. Hon kan inte enligt lag bli tvingad att dela med sig även om de flesta normala fattar att det är det mest logiska att göra. Därav min frustration.. En dålig förälder som inte tar hand om sitt eget barn och låter henne gå i för lite kläder i kyla och ger inga fasta rutiner och använder dottern som sjäkvbekräftelse för att må bättre men bara sover hela dagarna får ALLA ekonomiska medel. Här står vi en normal familj och lägger ut pengar på att hon ska ha det bra och aldrig sakna något men får inget för det. : (

• jimbo82

Men det är inte mamman som blir lidande om ni slutar lägga pengar på dottern ! Det är dottern som lider då !

• Evilina

Så här står det på fk:

"Kan vi dela på barnbidraget?

Om ni som är föräldrar inte bor ihop, men har barnet hos er ungefär halva tiden var kan ni dela på barnbidraget. Ni måste ha gemensam rättslig vårdnad om barnet och vara överens om att ni ska dela på bidraget."

Det verkar ju kört eftersom mamman inte vill, men pappan kan ju ansöka om underhållsstöd vid växelvis boende om han inte gjort det. Underhållsstödet baseras på inkomst och är max 636 kr/mån/barn (dvs ett halvt underhållsstöd).
    Flerbarnstillägget beräknas lite olika beroende på om barnen bor heltid eller deltid, har ni vv får ni därför inte helt flerbarnstillägg. Ni kan inte heller få flerbarnstillägg om hela barnbidraget för flickan betalas ut till mamman. Då får ni bara för era två gemensamma.
  • Vikk

Vi skulle ju aldrig låta dottern lida, vi e ju inte dumma i huvet! Det handlar mer om större kostnader som hårklippning inköp av ytterkläder och skor osv som vi i så fall skulle lägga över på mamman. Vi har tröttnat på att det tas för givet att vi ska stå för allt dyrt och allt vettigt och inte få något i bidrag. Hade vi sett att lite pengar gick till bra grejer till henne hade det vart en annan sak. Man kan inte resonera med den här mamman heller. Hon tror att vi är miljonärer bara för att vi har jobb och hus och bil. Så är absolut inte fallet, vi går på knäna vissa månader och skulle välkomna någon extra hundring till kläder till dottern. Jag är dessutom föräldraledig. Vi får nog inget underhållsstöd värt att söka för då min sambo tjänar såpass bra att det skulle bli lägsta beloppet på runt 50:-/mån. Vi får hoppas på att hon ändrar sig när hon sätts under lite press. Det är ju inte klokt att barnbidraget inte automatiskt delas mellan föräldrar som har gemensam vårdnad!!!

• Evilina

Kan ni inte klippa håret på henne själva då? Hon är ju inte så gammal. Bara ett ex på kostnader som man kan hålla igen på. Kläder kan köpas beg. Menar självklart inte att ni ska stå för allt.

Tycker också att man skulle kunna ansöka om halva barnbidraget utan medgivande från den andra föräldern om barnet bor vv. Vi har gjort upp det privat då vi sparar till barnen varje månad, sedan delar vi på det som är kvar. Hela barnbidraget betalas ut till mig eftersom det blir lättare med flerbarnstillägget när tredje barnet kommer, men jag gör en överföring till pappan.

Svar på tråden Flerbarnstillägg och styvbarn...SUCK!!!!!