Flerbarnstillägg och styvbarn...SUCK!!!!!
Jag och min sambo väntar vårt andra barn om några veckor och han har en dotter sen ett tidigare förhållande. Kom på igår att då får vi ju flerbarnstillägg, vad bra! Hela 604kr extra för tre barn! kanon, eftersom vi ändå är de som lägger ut pengar på styvdottern medan hennes mamma lever upp sina barnbidragspengar och nu även underhållsgödsling hon får. Hon köpte knappt någon julklapp till henne med motiveringen att hon räknade med att andra skulle göra det. Dottern sa sedan att hon trodde inte att hon hade varit snäll hos mamma.. Suck. Hon är bara 4 år. Min sambo har delad vårdnad och hon bor hos oss VV. Problemet är att mamman vägrar dela med sig av barnbidraget, hon är arbetslös och ej aktiv jobbsökande utan tycker gott att arbetsförmedlingen ska ge henne dyra utbildningar och bra jobb så länge hon är registrerad där. Hon ville bli lastbilschaufför och tyckte att de kunde betala hennes körkort. (Svindyra!!) men hon kan inte jobba vanliga jobb på grund av att hon känner sig stressad och då får ångest.. Hmm..så lastbilschaufför är ett jobb helt utan stress? Hon har inte jobbat på snart tio år. Kommer nog inte skaffa jobb heller. Därför tycker hon ju såklart att hon har mer rätt till bidragen. Visserligen, hon behöver ju ha råd att ta hand om sin dotter, men eftersom hon går ut och dricker öl nästan varje dag då hon inte har dottern så kostar det ju pengar med som hon kunde sparat till sitt barn. Man kan ju gå ut en gång istället för tre-fyra-fem.. Vi kommer snart ha tre barn och bara en hel i konst då jag blir föräldraledig. Jag har under de år vi vart tillsammans lagt ut jättemycket pengar på kläder, julklappar och frisörbesök mm bl.a spenderade jag 800kr på ett besök till Universeum med resturangbesök efteråt. Jag är inte rik, utan bara givmild. Jag funderar nu på vad som är rättvist. Ska jag fortsätta betala för deras barn och inte få ett öre tillbaka eller ska jag sätta ner foten och säga att så länge vi inte får ta del av bidrag eller får vårt flerbarnstillägg kommer jag betala för mina barn enbart? Känns elakt men är det enda konkreta jag kan komma på. Man blir till slut tagen för given att man bara ska punga ut med pengar.. Jag vägrade förra veckan att klippa håret på dottern eller betala för ytterligare ett frisörbesök och sa att det får ni som är hennes föräldrar ta hand om. Dottern bad om att få klippa sig eftersom hon inte ser nåt under luggen. Jag känner mer att jag skiter i henne nu. Hon får kosta dom pengar men jag ska inte behöva lida ekonomiskt för att de inte kan kommunicera och komma fram till en rättvis fördelning av bidrag som de får för att de har en dotter tillsammans. Gör jag fel? Några andra smarta förslag? Hjälp!!!!