• Vikk

Flerbarnstillägg och styvbarn...SUCK!!!!!

Jag och min sambo väntar vårt andra barn om några veckor och han har en dotter sen ett tidigare förhållande. Kom på igår att då får vi ju flerbarnstillägg, vad bra! Hela 604kr extra för tre barn! kanon, eftersom vi ändå är de som lägger ut pengar på styvdottern medan hennes mamma lever upp sina barnbidragspengar och nu även underhållsgödsling hon får. Hon köpte knappt någon julklapp till henne med motiveringen att hon räknade med att andra skulle göra det. Dottern sa sedan att hon trodde inte att hon hade varit snäll hos mamma.. Suck. Hon är bara 4 år. Min sambo har delad vårdnad och hon bor hos oss VV. Problemet är att mamman vägrar dela med sig av barnbidraget, hon är arbetslös och ej aktiv jobbsökande utan tycker gott att arbetsförmedlingen ska ge henne dyra utbildningar och bra jobb så länge hon är registrerad där. Hon ville bli lastbilschaufför och tyckte att de kunde betala hennes körkort. (Svindyra!!) men hon kan inte jobba vanliga jobb på grund av att hon känner sig stressad och då får ångest.. Hmm..så lastbilschaufför är ett jobb helt utan stress? Hon har inte jobbat på snart tio år. Kommer nog inte skaffa jobb heller. Därför tycker hon ju såklart att hon har mer rätt till bidragen. Visserligen, hon behöver ju ha råd att ta hand om sin dotter, men eftersom hon går ut och dricker öl nästan varje dag då hon inte har dottern så kostar det ju pengar med som hon kunde sparat till sitt barn. Man kan ju gå ut en gång istället för tre-fyra-fem.. Vi kommer snart ha tre barn och bara en hel i konst då jag blir föräldraledig. Jag har under de år vi vart tillsammans lagt ut jättemycket pengar på kläder, julklappar och frisörbesök mm bl.a spenderade jag 800kr på ett besök till Universeum med resturangbesök efteråt. Jag är inte rik, utan bara givmild. Jag funderar nu på vad som är rättvist. Ska jag fortsätta betala för deras barn och inte få ett öre tillbaka eller ska jag sätta ner foten och säga att så länge vi inte får ta del av bidrag eller får vårt flerbarnstillägg kommer jag betala för mina barn enbart? Känns elakt men är det enda konkreta jag kan komma på. Man blir till slut tagen för given att man bara ska punga ut med pengar.. Jag vägrade förra veckan att klippa håret på dottern eller betala för ytterligare ett frisörbesök och sa att det får ni som är hennes föräldrar ta hand om. Dottern bad om att få klippa sig eftersom hon inte ser nåt under luggen. Jag känner mer att jag skiter i henne nu. Hon får kosta dom pengar men jag ska inte behöva lida ekonomiskt för att de inte kan kommunicera och komma fram till en rättvis fördelning av bidrag som de får för att de har en dotter tillsammans. Gör jag fel? Några andra smarta förslag? Hjälp!!!!

• Svar på tråden Flerbarnstillägg och styvbarn...SUCK!!!!!
  • redfox

Nu måste du förtydliga, har ni eller har ni inte gemensam ekonomi? Om ni inte har det så tycker jag att pappan kan slanta upp de pengar som det faktiskt kostar för att gå till frissan med dottern och inte du. MEN har ni gemensam ekonomi så krävs ju en diskussion av hur mycket ni är beredd att avvara varje månad. Att säga att dottern inte får kosta någonting i vare sig nöjen eller kläder tycker jag är löjligt (ja, min högst personliga åsikt). Barn kostar och mina kostar betydligt mer än vad barnbiddraget inbringar varje månad. Om det är så att mamman behåller alla kläder som ni har köpt går det väll enkelt att lösa detta genom att hon har en uppsättning hos er och hon har på sig exakt samma kläder som hon blev lämnad i. Då behöver ju ingen må dåligt. 

• Vikk

Vi har delad ekonomi eftersom vi har hus och barn ihop. Därför spelar det ju ingen roll vem av oss som köper till bonusdottern. Vi har sen länge gjort allt det du skriver om. Hon har alltid på sig samma som hon kommer i men någon gång ibland kommer hon i sånt dåligt skick att vi inte kan med att släppa ut henne i de kläder som hennes mamma ger henne. Och då är klädtjuven framme med en gång! Trösten är ju attden i alla fall används av dottern nånstans. Det är mindre kul när dyra ytterkläder och skor försvinner bara. Vi misstänker att hon även sålt på Tradera litegrann. Jag är medveten om att barn kostar, vi har ett barn till och ett på väg. Jag misstänker att du själv inte vart i mina skor, men jag tycker det är orättvist att endast en förälder (och dessutom den förälder som lägger mest på sig själv och minst på barnet) ska få hela barnbidraget. Vi kommer nog aldrig vinna något på att kämpa för dottern, hennes mamma får alltid som hon vill tyvärr. Mycket speciell person.. Tack för era förslag, även de som vi redan använder oss av, ni har vart mycket hjälpsamma! (vissa av er i alla fall..)

• redfox

Men vad tycker pappan om det hela, det är ju trots allt hans barn? Tycker han att ni inte ska betala nöjen och liknande för dottern, pga att ni inte får halva barnbiddraget? Om ja, då är ni överens om detta och lägger inte ut en spänn under de veckor hon vistas hos er. Självklart är det orättvist att barnbiddraget inte delas rakt av, men samtidigt är det ingenting som ni kan göra någonting åt då lagen inte är strängare på denna punkt (sjukt? O, ja om du frågar mig). 

• Vikk

Nu får du ju det som att framstå som om jag domderar min sambo i att hans dotter får leva på vatten och gå klädd i samma kläder i en vecka! Jag menar större inköp av dyrare grejer som till exempel ytterkläder eller hårklippningar. Allvarligt talat, du kan väl inte tro att jag skulle dragit in på allt och dottern inte kosta oss något?? Ett halvt barnbidrag skulle täcka en jacka och ett par skor max!! Allt utöver det betalar bi ju som för resten av våra barn. Det verkar vara många som vill polarisera här inne och vägrar läsa mellan raderna och se allt i svart och vitt. Kan hända att jag vart mindre tydlig i så fall. Men inte skulle vi dra in på allt bara för att man inte får ett halvt barnbidrag!! Din tolkning var nog sjuk snarare. Min sambo får gärna spendera hur mycket han vill på sin dotter, det lägger jag mig inte i. Tanken var att vi skulle ge mamman ett förslag om att hon kan få stå för dyrare inköp av kläder och annat om hon vill behålla hela barnbidraget. Jag känner att jag inte har någon lust att ställa upp lika mycket längre bara. Och det behöver jag heller inte göra då jag trots allt inte är hennes biologiska mamma! Fortsätt nu inte att göra massa dumma tolkningar som att dottern ska få lida och straffas och här sitter vi och skiter i allt. Vi är en vanlig familj och vi älskar alla våra barn! Bara tröttsamt med käppar i hjulen.

• redfox

Mitt inlägg var verkligen inte riktat kritik, MEN i tidigare inlägg skriver du:

"Jag har under de år vi vart tillsammans lagt ut jättemycket pengar på kläder, julklappar och frisörbesök mm bl.a spenderade jag 800kr på ett besök till Universeum med resturangbesök efteråt."

Då menar jag att det är väll upp till er, du och din man att ta den diskussionen och bestämma hur mycket ni anser att ni bör lägga på hans dotter. Både vad gäller kläder, julklappar och nöjen. Att du sedan menar att pappan får lägga hur mycket han vill på dottern är väll ändå inte helt sanningsenligt. I det första inlägget säger du att familjens inkomst kommer att begränsas då en av er ska vara barnledig. Då vad jag förstod, var detta en av anledningarna till att du ville skippa utgifter som till exempel frisörbesök.

Jag kommer nu att lämna tråden då jag inte får ut någonting förutom ilska och vrede för mina inlägg. Tack och adjö!

• Ridan

Tbh om ni har haft det såhär i fyra år skulle jag iallfall som kille hoppas på att du slutat tänka på mitt barn som något annat än en del av familjen 100% inget foster barn eller mina barn osv. Ni bor ihopp du är hennes extraförälder. lika för alla barnen alltid. Vuxna är vuxna barn är barn. Jag vet exakt vad min sambo skulle säga om jag gjorde som din sambo verkar göra. Hon skulle behandla alla barn lika när dom somnat hade hon tittat på mej och sagt något i stil med man up och sluta låta henne styra dej. 50% av barnbidraget är vårat PUNKT! fixa.

Vet inte vad som gäller på 50 50 boende även om barnbidrag av någon anledning alltid hamnar på mamman känns det inte lika självklart att 100% är hennes rättighet om dom har delad vårdnad och det är växelvis boende.

• Vikk

Har man inga styvbarn är det svårt att förklara hur det kan vara. Har man dessutom en förfärligt dålig relation till barnets förälder underlättar detta inte för allt du som styvförälder görs ifrågasätts av en förälder och försvaras av ett barn. Jag kämpar i motvind och försöker vara snäll och ta hand om min sambos dotter på lika sätt som mitt eget barn (även om man inte kan jämföra känslor för barnen). Tyvärr påminner dottern mig om att jag inte får prata med henne eller säga till henne för det har hennes mamma sagt. Då är det jättesvårt att vara den där mysiga bullmamman som tar upp alla barn i sin famn och kramas. En utopi om du frågar mig. Hur mycket som helst får min sambo kanske inte spendera på sin dotter (fel formulerat) men väljer han att spendera pengar på sitt barn är jag inte rätt person att klandra honom, jag spenderar massor på min son. Det är inte min sambos fel att vi inte har halva barnbidraget. Det är Svea rikes lag som säger att vill inte biomamman dela med sig (vilket hon vägrar) då måste hon inte. Så att bara "man up" och fixa funkar liksom inte. Redfox, du behövde aldrig komma med då dömmande kommentarer så hade det kanske vart en hjälp istället för att jag är tvungen att försvara mig hela tiden.

• Ridan

Efter att ha läst texten blir jag lite fundersam ärligt talat. Är det pengarna här verkligen som är problemet?

Min son skulle aldrig få tilltala min sambo på ett sådant sätt. Skulle han kläcka något liknande skulle jag vara rejält snabb på att förklara hur det ligger till även om det skulle kunna gå tillbaka mot mamman. Det är ditt hus ditt boende dina regler du kan inte tolerera något sådant och framförallt kan inte din man göra det där måste han säga ifrån såpass skarpt att det inte ens övervägs som argument i framtiden. Först till flickan sen till mamman.

Lätt att sitta här och skriva förvisso jag är sällan lika katig när jag pratar med äldre grabbens mor och förstår sannolikt din mans läge bättre än ditt då jag har suttit på hans stol typ. Det enda jag vet med säkerhet är att jag sannolikt många ggr varit för snäll i dom här frågorna med hänvisning till barnets väl och ve.

Barnbidrag låter som ännu en sån här briljant sak man glömt bort att skapa regler runt med andra ord. En aning surt minst sagt.

Hoppas det löser sej iallfall. Det brukar ju landa på fötterna gäller bara att stå kvar tills man når dit. Och Utopin finns där gäller bara att missa att se vissa "detaljer" ibland ;)

• smurfelina76

Har en kompis som var i liknande situation, där FK sa att dom kunde inte dela barnbidraget eftersom mamman inte ville. Men han skickade in en ansökan om det iaf och skrev ett långt brev där han förklarade att han var den som betalade allt inkl barnomsorgsavgiften. Eftersom mamman fortsatte vägra dela slutade det med att dom efter undersökning om vem som tog största kostnaden gav pappan barnbidraget.

Tog sin lilla tid, men även dom insåg det orimliga i att pappan betalade barnomsorg på 900 kr men fick inte del av barnbidrag..

Helt sjukt att en mamma/förälder ska kunna neka att dela barnbidraget vid VV och delad vårdnad.

Jag delade mitt barnbidrag gladeligen med exet, dessutom i vår kommun kan man få barnomsorg för bara "sina" veckor, så vi hade varsinn dagis räkning

• Nyli

Testa familjerätten, diskutera frågan och se vart ni hamnar. / har vart i dina skor och vi vart skilda pga ekonomi tillslut./ orättvisa.

• sahara

Fattar inte riktigt.Kommer flerbarnstillägget hamna hos biomamman ?

Svar på tråden Flerbarnstillägg och styvbarn...SUCK!!!!!