• Vikk

Flerbarnstillägg och styvbarn...SUCK!!!!!

Jag och min sambo väntar vårt andra barn om några veckor och han har en dotter sen ett tidigare förhållande. Kom på igår att då får vi ju flerbarnstillägg, vad bra! Hela 604kr extra för tre barn! kanon, eftersom vi ändå är de som lägger ut pengar på styvdottern medan hennes mamma lever upp sina barnbidragspengar och nu även underhållsgödsling hon får. Hon köpte knappt någon julklapp till henne med motiveringen att hon räknade med att andra skulle göra det. Dottern sa sedan att hon trodde inte att hon hade varit snäll hos mamma.. Suck. Hon är bara 4 år. Min sambo har delad vårdnad och hon bor hos oss VV. Problemet är att mamman vägrar dela med sig av barnbidraget, hon är arbetslös och ej aktiv jobbsökande utan tycker gott att arbetsförmedlingen ska ge henne dyra utbildningar och bra jobb så länge hon är registrerad där. Hon ville bli lastbilschaufför och tyckte att de kunde betala hennes körkort. (Svindyra!!) men hon kan inte jobba vanliga jobb på grund av att hon känner sig stressad och då får ångest.. Hmm..så lastbilschaufför är ett jobb helt utan stress? Hon har inte jobbat på snart tio år. Kommer nog inte skaffa jobb heller. Därför tycker hon ju såklart att hon har mer rätt till bidragen. Visserligen, hon behöver ju ha råd att ta hand om sin dotter, men eftersom hon går ut och dricker öl nästan varje dag då hon inte har dottern så kostar det ju pengar med som hon kunde sparat till sitt barn. Man kan ju gå ut en gång istället för tre-fyra-fem.. Vi kommer snart ha tre barn och bara en hel i konst då jag blir föräldraledig. Jag har under de år vi vart tillsammans lagt ut jättemycket pengar på kläder, julklappar och frisörbesök mm bl.a spenderade jag 800kr på ett besök till Universeum med resturangbesök efteråt. Jag är inte rik, utan bara givmild. Jag funderar nu på vad som är rättvist. Ska jag fortsätta betala för deras barn och inte få ett öre tillbaka eller ska jag sätta ner foten och säga att så länge vi inte får ta del av bidrag eller får vårt flerbarnstillägg kommer jag betala för mina barn enbart? Känns elakt men är det enda konkreta jag kan komma på. Man blir till slut tagen för given att man bara ska punga ut med pengar.. Jag vägrade förra veckan att klippa håret på dottern eller betala för ytterligare ett frisörbesök och sa att det får ni som är hennes föräldrar ta hand om. Dottern bad om att få klippa sig eftersom hon inte ser nåt under luggen. Jag känner mer att jag skiter i henne nu. Hon får kosta dom pengar men jag ska inte behöva lida ekonomiskt för att de inte kan kommunicera och komma fram till en rättvis fördelning av bidrag som de får för att de har en dotter tillsammans. Gör jag fel? Några andra smarta förslag? Hjälp!!!!

• Svar på tråden Flerbarnstillägg och styvbarn...SUCK!!!!!
  • Vikk

Jag har klippt henne själv nästan alla gånger för min sambo kan inte och mamman säger att dottern inte får klippa sig fast hon vill, hon kan ju inte se nåt för luggen och topparna är slitna. Men till saken hör att detta barnet har ett hår som motsvarar tre vuxna människors hyfsat tjocka hår! En helt enorm kalufs som är jättesvårt att klippa jämn. Därför tog jag henne till frisören. Dom var helt spaka när dom såg hennes hår! Jag köper nästan bara begagnat till henne om det är hyfsat nytt och fint, hennes mamma brukar inte lämna tillbaka kläder till oss om vi köpt något fint och då får man hålla på och köpa nytt om och om igen. Det känns nästan som att vi försörjer hennes mamma med. Det är jättesvårt att dela barn med någon som inte är klippt och skuren för att vara förälder och som har svårt med det här med ansvar och rutiner och som dessutom har svårigheter att kommunicera. Min sambo har försökt få tag på henne i vecka för han vill prata med henne men hon vill bara diskutera via sms så då sa hon att hon ringer när hon har tid. Vilket betyder att hon inte gör det alls tyvärr. Komplicerat att dessutom inte få prata med henne själv, hon vägrar ens heja på mig och jag är elaka häxan som har stulit hennes familj. Trots att hon ett halvår innan jag träffade min sambo själv gjorde slut med honom. Underlig person.. To be continued antar jag.. Men vi skulle aldrig låta dottern få lida.

• jimbo82

Men om du tar henne till frisören är det ditt val o dessutom mot hennes mammas vilja ?

• Vikk

När dottern bönar och ber om att få klippa sig hos frisör och inte ser nåt för luggen är för lång och topparna kluvna och håret så tjockt att det skulle behövas en häcksax för att ta sig igenom det eller en expert (läs frisör!) för att få det fint så är det faktiskt så att hon har en pappa med som tyckte att det var en jättebra ide att gå och klippa henne. Vissa mammor får man gå emot trots att de är mammor. Till exempel vid sådana händelser som vi tvingats anmäla henne till socialen. Hon har inte mer rätt att bestämma om dottern än vad dotterns pappa har. Mamman visar ytterst dåligt omdöme ibland och då tänker vi på barnet först.

• jimbo82

Du får tyvärr inte gå emot som styvmamma

• Vikk

Eh..säger vem?? Jag gör aldrig något om inte hennes pappa har sagt sitt och barnet går alltid före biomamman. Alltid!! Om en person inte gör tätt emot ett barn spelar det ingen roll om det är en biomamman eller ej. Det finns ingen lag som säger att en välmenande styvmamma med biopappans tillstånd inte får ta ett barn till en frisör! Seriöst!

• jimbo82

Har aldrig pratat lagar , men att gå emot en biomamman som styvmamma förbättrar inte relationerna mellan dom ! Låt pappan ta besluten om barnet !

• Vikk

Men läser du inte allt jag skriver??? Min sambo tar ju alla beslut!! Hade han sagt nej så hade jag aldrig gjort ett dugg! Dottern är snart 5 och jag har varit tillsammans med hennes pappa sedan hon var 1 år, hon är en del av vår familj. Att hjälpa till med klädinköp och laga mat hjälpa till att sätta upp tofsar och se efter att hygien inklusive hår sköts om ser jag inte som något större brott mot den heliga biomamman. Jag behandlar deras dotter som en naturlig del av vår familj. Du tycker att jag ska sluta med detta och invänta order från biomamman som inte bryr sig om ifall dottern har på sig för lite kläder i minusgrader, 4-5 storlekar fel både upp å ner på kläder och för stora skor med flera cm. Hon har ingen ordning på nånting och då försöker jag hjälpa min sambo att ta hand om sin dotter. Detta gör vi tillsammans. Han har yttersta ansvar och bestämmelserätt men som en mamma i en familj har jag många förslag som till ex ska vi inte köpa nya skor till henne snart? Vissa saker rör inte mamman då det rör sådant som gäller i vårt hem. Dotterns hår är en annan sak men hon blev jättefin och vi informerade mamman innan att vi skulle klippa henne. Hon tyckte väl att de va ok så länge hon slapp betala.

• Vikk

Men som sagt, jag kommer inte att göra ett skit framöver eftersom man blir så orättvist bemött i alla situationer och min sambo får inte ta del av barnbidrag. Då gör jag rätt enligt vissa kanske.. Känns fel enligt mig.

• Furstinna

Asså jag tycker det du frågar om är det minsta problemet! Hon har alltså en mamma som dricker och inte tar sitt ansvar och du/ni tänker på pengarna??

• Vikk

Hennes mamma dricker endast då hon inte har sitt barn hemma. Och jag håller med om att det finns flera större problem än ekonomin. Vi har anmält till soc flera ggr och pratat med dagis osv men vi får ingen hjälp. Barnet är inte misshandlat, undernärt eller uppvisar större besvär. Då händer ingenting förutom ett meningslöst pajkastarmöte med medlare på familjerätten. Mamman är inte klok men det går liksom inte att sätta dit henne ordentligt..jättejobbigt. Vi har inte råd med en advokat och vårdnadstvist heller tyvärr, kollat upp alternativ. Så just nu ser vi oss som lite av en fosterfamilj dessutom. Men man kan inte ge med sig i allt vad gäller ekonomi heller, hon har lurat min sambo på flera tusen så nu har vi fått nog.

Svar på tråden Flerbarnstillägg och styvbarn...SUCK!!!!!