• Anonym (Pappa)

Är jag petig och känslig?

Hej

Jag och mitt ex har en liten dotter på sju månader. Jag använder alltid ordet "Mamma" när jag tilltalar dotterns mamma. T.ex "ska vi gå och busa lite med mamma?" eller "säg till mamma att du vill ha lite mat" - ja ni fattar vad jag menar. Vill ju lära barnet vem som är vem.

Mamman då? Ja hon använder mitt tilltalsnamn. Hon har aldrig använd "pappa". Jag har aldrig sagt till henne henne om saken, men jag blir väldigt ledsen när hon inte använder "pappa".

Är jag fjantig?

/// Johan som vill bli kallad Pappa.

• Svar på tråden Är jag petig och känslig?
  • Finis

Klart du ska bli kallad pappa. Hur är er relation. Skulle du inte kunna uttrycka din önskan?

• Anonym (Mamman)

Jag tycker det är konstigt att du säger så. Jag tycker det känns lite äckligt när vuxna kallar varann för mamma/pappa. Min man och jag säger "nu kan du gå till din mamma/pappa", i övrigt "duar" vi varandra mest. Vill ju inte att det ska låta som att jag är ALLAS mamma, eller någon allmän mammavarelse utan bara mamma till mitt barn. Skulle vara samma om vi separerade givetvis.

• Nintendo

Nej du är inte fjantig! Det är klart att du vill bli kallad pappa!
    Men för att få till en förändring så måste du prata med ditt ex. Du behöver inte göra en stor grej av det utan ta det nästa gång när hon säger ditt namn till barnet. Du behöver bara säga typ "Jag skulle vilja att du kallade mig pappa istället" på ett avslappnat och neutralt sätt.

• Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2013-01-10 14:01:58 följande:
    Jag tycker det är konstigt att du säger så. Jag tycker det känns lite äckligt när vuxna kallar varann för mamma/pappa. Min man och jag säger "nu kan du gå till din mamma/pappa", i övrigt "duar" vi varandra mest. Vill ju inte att det ska låta som att jag är ALLAS mamma, eller någon allmän mammavarelse utan bara mamma till mitt barn. Skulle vara samma om vi separerade givetvis.
    Du missförstår ju. Läs tråden igen. Det är ju just när han pratar med barnet som han kallar tjejen mamma. Det är ju inte så att han säger "hej mamma" när han ringer till henne.

Ts, jag håller med dig. Självklart ska hon prata med barnet om dig som pappa, inte som Johan. Det låter som att hon inte vill att barnet ska kalla dig för pappa. Har hon kanske någon annan kille som hon hellre ska få vara pappa?
  • pluvdo
    Anonym (Mamman) skrev 2013-01-10 14:01:58 följande:
    På exemplen TS angav:
    "ska vi gå och busa lite med mamma?" eller "säg till mamma att du vill ha lite mat"

så låter det väl som att han menar när han pratar om mamman med barnet. Så han kanske använde fel ord när han sade "tilltalar mamman" då. Men tyckte ändå det var ganska tydligt vad han menade.

Jag tycker du borde ta upp det hela med mamman, TS. Eller vänta ett tag. Sonens pappa och jag gjorde slut en kort tid efter att sonen föddes och i synnerhet under det första dryga året så sågs sonen och hans pappa väldigt sällan (ingen av oss hade gott om pengar och han bor 30 mil bort) och då hade jag väldigt svårt för att kalla honom för "pappa" när jag pratade med sonen. Flera gånger råkade jag säga hans namn istället och de gånger som jag sade "pappa" så kändes det jättefel för "Sonen är ju MIN son. Honom skall ingen annan komma och försöka knycka". Ungefär så kändes det när jag kallade pappan för pappa. Men nu ses de oftare och sonen kallar själv sin pappa för just pappa och då kommer det mer naturligt för mig också.
  • Linniscarlsson

Förstår och håller med om att du skall bli kallad pappa om du vill det! Som sagt har du möjlighet att tala om det för henne så gör det. Det är nog varken självklart eller helt naturligt för alla att uttrycka sig så.

• Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2013-01-10 14:05:38 följande:
    Du missförstår ju. Läs tråden igen. Det är ju just när han pratar med barnet som han kallar tjejen mamma. Det är ju inte så att han säger "hej mamma" när han ringer till henne. Ts, jag håller med dig. Självklart ska hon prata med barnet om dig som pappa, inte som Johan. Det låter som att hon inte vill att barnet ska kalla dig för pappa. Har hon kanske någon annan kille som hon hellre ska få vara pappa?

Nej jag missförstår inte. Jag tycker det känns dumt när vuxna säger "ska vi gå och busa lite med mamma" (enligt ts exempel). Jag tycker att man ska säga (iaf till mig) "ska vi gå och busa lite med DIN mamma". För mig gör det hela skillnaden, ts ex kanske ser det ungefär så också men är finkänslig och har låtit bli att påpeka det?
  • Anonym (Mamman)
    pluvdo skrev 2013-01-10 14:07:53 följande:
    På exemplen TS angav: "ska vi gå och busa lite med mamma?" eller "säg till mamma att du vill ha lite mat" så låter det väl som att han menar när han pratar om mamman med barnet. Så han kanske använde fel ord när han sade "tilltalar mamman" då. Men tyckte ändå det var ganska tydligt vad han menade. Jag tycker du borde ta upp det hela med mamman, TS. Eller vänta ett tag. Sonens pappa och jag gjorde slut en kort tid efter att sonen föddes och i synnerhet under det första dryga året så sågs sonen och hans pappa väldigt sällan (ingen av oss hade gott om pengar och han bor 30 mil bort) och då hade jag väldigt svårt för att kalla honom för "pappa" när jag pratade med sonen. Flera gånger råkade jag säga hans namn istället och de gånger som jag sade "pappa" så kändes det jättefel för "Sonen är ju MIN son. Honom skall ingen annan komma och försöka knycka". Ungefär så kändes det när jag kallade pappan för pappa. Men nu ses de oftare och sonen kallar själv sin pappa för just pappa och då kommer det mer naturligt för mig också.

Ja när min sambo pratar om mig med barnet så får han lägga till "din" före ordet mamma och vice versa givetvis.
Svar på tråden Är jag petig och känslig?