Anonym (Mamman) skrev 2013-01-10 14:01:58 följande:
Jag tycker det är konstigt att du säger så. Jag tycker det känns lite äckligt när vuxna kallar varann för mamma/pappa. Min man och jag säger "nu kan du gå till din mamma/pappa", i övrigt "duar" vi varandra mest. Vill ju inte att det ska låta som att jag är ALLAS mamma, eller någon allmän mammavarelse utan bara mamma till mitt barn. Skulle vara samma om vi separerade givetvis.
På exemplen TS angav:
"ska vi gå och busa lite med mamma?" eller "säg till mamma att du vill ha lite mat"
så låter det väl som att han menar när han pratar om mamman med barnet. Så han kanske använde fel ord när han sade "tilltalar mamman" då. Men tyckte ändå det var ganska tydligt vad han menade.
Jag tycker du borde ta upp det hela med mamman, TS. Eller vänta ett tag. Sonens pappa och jag gjorde slut en kort tid efter att sonen föddes och i synnerhet under det första dryga året så sågs sonen och hans pappa väldigt sällan (ingen av oss hade gott om pengar och han bor 30 mil bort) och då hade jag väldigt svårt för att kalla honom för "pappa" när jag pratade med sonen. Flera gånger råkade jag säga hans namn istället och de gånger som jag sade "pappa" så kändes det jättefel för "Sonen är ju MIN son. Honom skall ingen annan komma och försöka knycka". Ungefär så kändes det när jag kallade pappan för pappa. Men nu ses de oftare och sonen kallar själv sin pappa för just pappa och då kommer det mer naturligt för mig också.