• Anonym (Pappa)

Är jag petig och känslig?

Hej

Jag och mitt ex har en liten dotter på sju månader. Jag använder alltid ordet "Mamma" när jag tilltalar dotterns mamma. T.ex "ska vi gå och busa lite med mamma?" eller "säg till mamma att du vill ha lite mat" - ja ni fattar vad jag menar. Vill ju lära barnet vem som är vem.

Mamman då? Ja hon använder mitt tilltalsnamn. Hon har aldrig använd "pappa". Jag har aldrig sagt till henne henne om saken, men jag blir väldigt ledsen när hon inte använder "pappa".

Är jag fjantig?

/// Johan som vill bli kallad Pappa.

• Svar på tråden Är jag petig och känslig?
  • Anonym

Du är rätt fjantig, ja. Inte för att du vill bli kallad pappa, utan för att du går runt och är ledsen för att din tjej inte gör något som du inte ens berättat att du vill att hon ska göra. Är du säker på att du som som skriver detta är man? Enligt min erfarenhet är det mest kvinnor som gör som du.

• Anonym (?)

Menar du att ditt barns mamma benämner dig med ditt namn när hon pratar med barnet? Typ:
    - Nej nu får du springa till "Johan" och leka lite eller Fråga "Johan" om han kan hjälpa dig????

Jag skulle bli skitförbannad, det är ju som att bli benämnd som nån jävla morbror/kompis/farbror eller vem som helst som INTE är barnets pappa????
    Fattar hon inte det så sluta benämn henne som mamma så ska du se att det tar skruv....

Nu får du gå till tant "Maria" och sätta dig eller Nu ska vi se vad "Maria" har lagat för god mat idag  {#emotions_dlg.djavulsk}

• pluvdo
    Anonym (?) skrev 2013-01-10 14:16:11 följande:
    Fattar hon inte det så sluta benämn henne som mamma så ska du se att det tar skruv....

Nu får du gå till tant "Maria" och sätta dig eller Nu ska vi se vad "Maria" har lagat för god mat idag  {#emotions_dlg.djavulsk}
    Ja, kalla henne vid namn när du pratar med barnet och se om hon reagerar.
  • Anonym (Pappa)
    pluvdo skrev 2013-01-10 14:21:32 följande:
    Ja, kalla henne vid namn när du pratar med barnet och se om hon reagerar.
    Jag har faktiskt kallat henne för hennes namn i cirka tre veckor nu. Hon har inte påpekat detta på något vis.
  • Anonym (?)
    Anonym (Pappa) skrev 2013-01-10 14:34:50 följande:
    Jag har faktiskt kallat henne för hennes namn i cirka tre veckor nu. Hon har inte påpekat detta på något vis.
    Aaaah ok, hon är av den typen som kör på den där lite jobbiga akademiska stilen, skulle säkert vilja använda  "hen" också eller............

Saken är den, att om du VILL bli benämnd "Pappa" så måste du ju göra det klart för henne. Ingen människa är tankeläsare, om man aldrig talar om vad man vill får man acceptera läget. 
  • Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2013-01-10 14:09:14 följande:

Nej jag missförstår inte. Jag tycker det känns dumt när vuxna säger "ska vi gå och busa lite med mamma" (enligt ts exempel). Jag tycker att man ska säga (iaf till mig) "ska vi gå och busa lite med DIN mamma". För mig gör det hela skillnaden, ts ex kanske ser det ungefär så också men är finkänslig och har låtit bli att påpeka det?
    Om vi har två barn med olika mammor, så köper jag ditt resonemang. Inte när man har ett barn med en mamma. Då kan man lika gärna säga "Ska vi gå och busa med mamma", som att säga "ska vi gå och busa med Karin". Eller säger du DIN Karin om folk?

Jag säger "Gå till pappa", det betyder inte att han är min pappa, att jag ser honom som en pappa eller att jag kallar honom pappa när vi är själva.

• Anonym

Jag har ett par vänner som gjort sådär.Barnen kallar sin pappa vid förnamn, tror aldrig jag hört dem säga pappa till honom. Mamma säger dom till sin mamma men hon sa aldrig gå till pappa eller fråga pappa. Idag är barnen 17 och 19 år och säger fortfarande inte pappa. Märkligt,vet inte vad det beror på att det blev så från början.

• Anonym (din sak)

Det är ju din sak vad du vill bli kallad och 'mammans' sak att bestämma vad hon vill bli kallad så i det här fallet så tycker jag absolut att hon borde respektera ditt val.

Sedan så tycker jag själv att det är trevligare att säga mamma och pappa :)

• Anonym (Pappa)
    Anonym (din sak) skrev 2013-01-10 14:44:47 följande:
    Det är ju din sak vad du vill bli kallad och 'mammans' sak att bestämma vad hon vill bli kallad så i det här fallet så tycker jag absolut att hon borde respektera ditt val.

Sedan så tycker jag själv att det är trevligare att säga mamma och pappa :)
    Okej, är det okej att skicka ett sms och säga att jag vill bli kallad pappa eller ska jag ta det öga mot öga? budskapet kommer fram i båda fallen men.
  • Little Ms Chatterbox

Vänta ett litet tag, om någon månad kommer barnet troligtvis börja säga mamma och pappa. Den dagen kommer du bli stoltare Sätt dig med barnet och öva, kan du säga pappa? Pappa, pappa. 
    Sen kommer du  få höra pappa resten av livet.

Jag föredrar nog att bli kallad för mamma av barnen, så jag förstår nog lite vad du menar, vill att hon ska hjälpa till och vara förmedlare än så länge som barnet är litet.
    Personligen så hade jag nog föredragit att sambon hade tagit upp det face to face än genom SMS.

Svar på tråden Är jag petig och känslig?