Inlägg från: Cadencee |Visa alla inlägg
  • Cadencee

Amning på köpcenter, fik m.m.

Var på a6 här i Jönköping idag och när jag satt inne vid provhytterna på H&M för att vänta på min syster som provade kläder satte sig en mamma där och började amma sitt barn. Jag blev inte förvånad för jag har sett det innan. Men jag är av den åsikten att amma gör man inte på offentliga platser som köpcenter eller fik. Behöver inte bebisen lugn och ro när den ska äta?

Jag bryr mig inte om att jag kan visa brösten, det är inte där skon klämmer. Jag anser att man får avstå från att gå och fika eller shoppa om man ska amma sitt barn. Jag kommer inte göra det iallafall. Behöver jag något akut och inte kan lämna till någon barnvakt under tiden så får det bli bröstmjölk på flaska i värsta fall. Förhoppningsvis kommer jag kunna lämna bebisen hemma med pappan (om han är ledig) eller till annan barnvakt och då lämna bröstmjölk på flaska om den blir hungrig.

Kan säga att jag har inget emot amning på typ vårdcentral för oftast MÅSTE man ju dit av olika anledningar, är bara emot amning på sådana ställen som man inte måste gå till.

Hur tänker ni runt amning offentligt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-10 21:14
    Trodde aldrig att detta ämne var så känsligt? Jag var intresserad av folks åsikter i frågan men som jag sett i andra trådar där tydligen ämnet varit "känsligt" så är det påhopp om att man är dum i huvudet, ej fullt frisk och liknande.
    Folk gör ju naturligtvis som dom vill men detta är MIN åsikt. Är det då fel för att den inte är lik er? Herregud....

• Svar på tråden Amning på köpcenter, fik m.m.
  • Cadencee

Förstår inte hur ens åsikter kan vara sjuka?

Jag menar inte att det ska behöva vara knäpptyst men vill inte att det ska komma och gå folk förbi en hela tiden. Finns det möjlighet till amningsrum så skulle jag nog kunna tänka mig att åka men inte annars.

Jag kanske tycker såhär för att jag aldrig varit i behov av att fika och springa i affärer ofta heller. Händer någon enstaka gång/månad att jag åker iväg mer än 30 minuter för att shoppa/fika (räknar ej med mathandling nu utan "nöjen") . Har jag och mina vänner träffats så har det 9 gånger av 10 varit hemma hos någon utav oss eller så har vi tagit en promenad.

Men jag anser inte för det att jag kommer bli instängd hemma för amningens skull bara för att jag inte kommer åka till köpcentrum. Det finns så mycket mer man kan göra istället, dessutom tycker jag det är mysigare att ta en fika hemma hos någon än att sitta på ett fik ^^

• Cadencee
    MikuAndSaraLi skrev 2013-01-10 16:46:15 följande:
    Hahahahahaha xD
    Vänta bara tills du får barn x''D
    Jag får det om ca 3 månader.... Och jag kommer inte direkt ändra mina åsikter i denna fråga pga av det..
    Parcae skrev 2013-01-10 16:57:48 följande:
    Att åka till köpcentrum behöver ju inte innebära fika och nöjesshoppning utan det kan helt enkelt vara så att man behöver handla någonting..
    Jo men som det exemplet jag skrev om i TS, hon var inne och hade en drös med kläder (ej barnkläder) på vagnen. Jag tror inte att man behöver kläder så akut att man inte kan vänta.
  • Cadencee
    RiversMum skrev 2013-01-10 16:49:47 följande:
    Är man så trångsynt som dig ts å störs så jävla mkt kan du ju ta å stanna hemma istället! Så jäkla trött på folk som ska stå å skälla ut mig när jag behövt amma offentligt. Behöver min bebis äta så självklart ger jag mat. Inte så att jag väntar 1 tim tills man kommit hem? Låt oss som ammar offentligt vara! de är det naturligaste i världens att amma sitt barn! Finns liksom inget mer att diskutera mer om frågan!
    Jag tycker också att amning är naturligt men tycker ändå inte att man ska göra det offentligt om man inte MÅSTE. Och att åka till ett köpcentrum för att nöjesshoppa m.m anser inte jag är något man MÅSTE, speciellt inte om man har ammande barn.

Min mamma hade ett väldigt bra socialt liv när vi var små trots att hon i princip ALDRIG var i något köpcenter eller på något fik när vi var så små. Det är först när vi kommit upp i övre tonåren som hon börjat "springa" på stan och köpcenter oftare än 1 gång varannan månad typ...
  • Cadencee
    Frontline skrev 2013-01-10 17:14:35 följande:
    Har aldrig sett ett amningsrum där vi har varit iaf, men en provhytt som i TS fall borde ju vara nog så bra kan man tycka..
    Fast detta va inte i provhytten då hade ju inte jag sett det heller. Det var utanför hytterna där folk springer titt som tätt.
  • Cadencee
    La Lola skrev 2013-01-10 17:20:48 följande:
    Nä, jag skrev jösses för att jag tyckte synd om din mamma som levt så hårt för sina barn så när de börjar skaffa sig egna liv så står hon där o känner sig lite vilsen.
    haha det gör hon verkligen inte. Hon har inte levt hårt för sina barn men anser inte att man behöver springa i affärer varje vecka direkt. Det är ju roligare att hitta på annat med folk även när barnen är så små att de inte kan göra annat än att ligga stilla och sprattla. mamma var hemma ofta hos folk eller tog promenader med vänner. Hon värdesätter sånt mer än att stressa på ett köpcenter.
  • Cadencee
    puss skrev 2013-01-10 17:17:51 följande:
    Tjag trodde det hänge ihop med de övriga dumheterna du skrev. Det gjorde det kanske inte?
    Dumheter? är det dumheter bara för att jag har en åsikt som inte passar dig ? ;)
  • Cadencee
    Persimon skrev 2013-01-10 17:27:52 följande:
    Såg att du vill bli barnmorska, hur ska du klara av bröstchocken`?
    Det är inte brösten som irriterar mig kan jag säga! Om du läste så skrev jag det i ts.....
    leiapp skrev 2013-01-10 17:28:07 följande:
    Jag ammar var jag vill och tänker så fortsätta göra. Kom igen när du har barn själv (irriterande att få höra, jag vet, men ditt inlägg saknar totalt insikt) och under tiden tycker jag du ska rikta energin nån annanstans typ engagera dig i BRIS eller nåt.
    Jag saknar inte alls totalt insikt. Mina åsikter kommer från att jag träffat människor (därav min mamma) som klarat sig bra under småbarnsåren utan att behöva springa i shoppingcenter och gå på fik.

• Cadencee
    Muppen0226 skrev 2013-01-10 17:30:43 följande:
    Har du barn som du ammat? Isåfall hade du insett att man i princip blir inlåst i sitt eget hem då och kan knappt ens gå och handla mat.

Jag ammade där jag var när mitt barn behövde mat. Så jag har ammat på fik, gallerior m.m. Var jag ute på stan och barnet blev hungrigt ammade jag. Men jag gick undan så gott jag kunde eftersom ni är så otroligt många som av någon anledning fått för sig att amma får man enbart göra hemma, det är äckligt och jag vet inte allt vad jag läst för reaktioner härinne. Själv har jag aldrig mötts av någon kommentar för att jag ammade. Alternativet är att antingen gå runt med ett hungrigt skrikande barn på stan eller sitta inlåst i hemmet dygnet runt =) Så det valet var inte svårt alls - jag ammade där jag var när hon behövde mat 
    Man blir inte alls i princip inlåst. Min mamma m.fl. blev inte inlåsta bara för att de valde att inte amma på köpcenter. Hon hittade på mycket annat istället!
    Jag tycker att amning är normalt, inte alls äckligt eller så men tycker inte att man gör det så offentligt. Då tycker jag att det är bättre att stänga in sig i en provhytt om man nödvändigtvis måste åka till ett köpcenter när man helammar, trots att det inte är ett alternativ för mig.
  • Cadencee
    Frontline skrev 2013-01-10 17:31:39 följande:
    Kan du TS förklara varför du tycker som du gör.
    Är det för att du inte tycker om att mammor visar lite av sin hud på brösten en kort stund, eller för att barnen kanske rapar efteråt du äcklas av.

Kan ju säga att det är mer ögoninfallande när det kommer tjejer/kvinnor med alldeles för små och tighta kläder och nån topp som har tryckt upp brösten så dom hänger under hakan och dinglar, nä då ser jag hellre nån som ammar och vet att barnet har det bra som får stilla sin hunger för stunden...
    Jag tycker inget som har med barn att göra är äckligt. Men jag tycker inte att man behöver springa i klädaffärer och nöjesshoppa om man helammar ett barn. Därav tycker jag att man inte ska amma eller ge mat offentligt. Anledningen till att min åsikt är som den är beror väl säkert på som jag skrivit tidigare att flera i min mammas umgängeskrets har inte ammat på offentliga platser som fik och köpcenter. De hade inget behov av att springa i affärer, de gjorde annat istället. Jag liksom dom anser att så små barn har inte på ett köpcentrum att göra.

Jag mår inte illa eller äcklas av att se ett barn ammas/matas offentligt men jag tycker ändå inte man ska sitta på en bänk mitt i alltihop och göra det.
Svar på tråden Amning på köpcenter, fik m.m.