• Anonym (Uppgiven)

Ljuga för att få bostadsbidrag?

För att göra en lång historia kort.. Jag flyttade från barnens pappa för över ett år sen. Då jag flyttade till en annan kommun så blev barnen kvar hos honom. Men vi har gjort som så att jag har barnen varje helg, men har övertalat honom att han iaf får ha dom varannan fredag, dels för att han ska hinna träffa dom, men oxå för att jag ska få en chans att ha en dag själv. Men det var först ett halvår efter att jag flyttade, för att jag fick recept på sömntabletter för att jag höll på att gå in i väggen. Jobbar ständig natt, måndag kväll-fredag morgon. Han har noll koll på sin ekomomi, får hjälp av sina föräldrar varje månad för att det ska få runt. Så nu tänkte han söka bostadsbidrag. Varpå han undrade om han kunde fylla i att dom bor hos honom större delen av tiden, annars skulle han bara få 500kr. Jag tyckte inte det kändes helt okej, så jag sa att jag ville fundera på det. Varpå han blev sur och sa att annars får vi se till att lösa allt rätt och dra det till domstol. Han vill att jag betalar underhåll eftersom han har dom mer än mej. Kan förtydliga att jag lämnar dom på förskolan på måndagen, och att han inte har dom redan på söndagen. Gör jag fel som känner att jag inte vill att han fyller i att dom bor hos honom större delen av tiden? Hade det inte varit för hans föräldrar hade han aldrig orkat ha dom alls. Och jag vill inte genom att ge honom tillåtelse till att fylla i det sabba mina chanser att ha dom mera.

• Svar på tråden Ljuga för att få bostadsbidrag?
  • Emmelié89

Alltså jag förstår dig, men faktiskt så är det ju så att han verkar ha de större delen av tiden? När man söker bostadsbidrag så skriver man upp antal dygn per år man har dom, så får du dom på fredagen o lämnar på måndagen så får han ju räkna bort 3dygn(tror jag fk räknar det du har) gånger 26veckor( o sen får ni ju räkna in om ni kanske har andra dagar bestämda då du har dom, tänkte på lov o sånt). Det känns säkert kasst för dig men tänk om det hade varit omvänt, att du hade dom o behövde dessa pengar. Tycker du förövrigt att det inte går rätt till när han har barnen så får du kanske satsa på att utöka umgänget eller kanske berätta hur du känner, jag personligen kan tycka att det kvittar om han får hjälp från sina föräldrar eller ej sålänge barnen mår bra. Hoppas allt löser sig o att ni kommer fram till nåt som känns bra o rättvist för alla parter!

• rebeccalind
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-01-11 00:21:58 följande:
    För att göra en lång historia kort.. Jag flyttade från barnens pappa för över ett år sen. Då jag flyttade till en annan kommun så blev barnen kvar hos honom. Men vi har gjort som så att jag har barnen varje helg, men har övertalat honom att han iaf får ha dom varannan fredag, dels för att han ska hinna träffa dom, men oxå för att jag ska få en chans att ha en dag själv. Men det var först ett halvår efter att jag flyttade, för att jag fick recept på sömntabletter för att jag höll på att gå in i väggen. Jobbar ständig natt, måndag kväll-fredag morgon. Han har noll koll på sin ekomomi, får hjälp av sina föräldrar varje månad för att det ska få runt. Så nu tänkte han söka bostadsbidrag. Varpå han undrade om han kunde fylla i att dom bor hos honom större delen av tiden, annars skulle han bara få 500kr. Jag tyckte inte det kändes helt okej, så jag sa att jag ville fundera på det. Varpå han blev sur och sa att annars får vi se till att lösa allt rätt och dra det till domstol. Han vill att jag betalar underhåll eftersom han har dom mer än mej. Kan förtydliga att jag lämnar dom på förskolan på måndagen, och att han inte har dom redan på söndagen. Gör jag fel som känner att jag inte vill att han fyller i att dom bor hos honom större delen av tiden? Hade det inte varit för hans föräldrar hade han aldrig orkat ha dom alls. Och jag vill inte genom att ge honom tillåtelse till att fylla i det sabba mina chanser att ha dom mera.
    sätt inte dig själv i skiten för hans ekonom, jag har MYCKET svårt att tro att han skulle få 500 i bostadsbodrag av att säga sanningen. man kan göra beräkningar på FK.s hemsida, prova om du kan hand boyta osv? han har alltså barnen 1 dag mer än du i veckan?. börjar han jävlas kan du ju alltid hänvisa till lagen och att det är olagligt att lämna felaktiga uppgifter och du vill inte va medbrottsling? typ. sen finns ju alltid familjerätten om det inte funkar att komma överens..mitt ex har inte träffat vår son på 1 år o han får pengar av försörjningsstöd då han skrivit att han har honom varannan vecka, straffbart det där...
  • Anonym

Han har dem mer och då ska de vara skrivna hos honom. Varför betalar du inte underhåll?

• Anonym
    rebeccalind skrev 2013-01-11 00:34:51 följande:
    sätt inte dig själv i skiten för hans ekonom, jag har MYCKET svårt att tro att han skulle få 500 i bostadsbodrag av att säga sanningen. man kan göra beräkningar på FK.s hemsida, prova om du kan hand boyta osv? han har alltså barnen 1 dag mer än du i veckan?. börjar han jävlas kan du ju alltid hänvisa till lagen och att det är olagligt att lämna felaktiga uppgifter och du vill inte va medbrottsling? typ. sen finns ju alltid familjerätten om det inte funkar att komma överens..mitt ex har inte träffat vår son på 1 år o han får pengar av försörjningsstöd då han skrivit att han har honom varannan vecka, straffbart det där...
    Ts har barnen fredag- måndag varannan vecka och lördag-måndag varannan. Alltså 5 dygn /14 dygn. Självklart ska han ha underhåll och bostadsbidrag!
  • pluvdo

De bor ju hos honom större delen av tiden så varför vore det fel av honom att säga det?

• Emmelié89

Oj verkar som att vi tolkat olika, har han dom bara en dag mer i veckan? Du har inte lust att skriva lite bättre hur umgänget ser ut rent i antal dagar? Jag tycker inte han ska skriva varken mer eller mindre dygn i sin ansökan.

• Emmelié89

Rebeccalind, tråkigt när de ska behöva ljuga om antal dagar för att få pengar, så girigt.

Man betalar/ansöker helt enkelt det man har rätt till, man använder inte barn till att "tjäna" pengar på detta vis tycker jag. Har man barnen mer så ska man ha det man är berättigad till o är man inte berättigad till nåt eller man blir betalningsskyldig, ja då är det bara att gilla läget

• Anonym
    Emmelié89 skrev 2013-01-11 00:37:55 följande:
    Oj verkar som att vi tolkat olika, har han dom bara en dag mer i veckan? Du har inte lust att skriva lite bättre hur umgänget ser ut rent i antal dagar? Jag tycker inte han ska skriva varken mer eller mindre dygn i sin ansökan.
    Ts har barnen på helgerna, fredag till måndag en helg och lördag till måndag den andra.

Han ska väl få skriva sanningen, dvs att barnen är boende hos honom och har umgänge med ts?
  • Anonym

Får pappan barnbidragen i alla fall?

• Anonym
    rebeccalind skrev 2013-01-11 00:34:51 följande:
    Han har barnen mer så hur skulle det kunna vara olagligt att påstå att han har det?

Ts får barnbidragen och betalar inget underhåll plus att hon vill sabotera pappans möjligheter att få högre  bostadsbidrag enligt vad hon skriver. Så hur kommer det sej att du tycker att ts gör rätt och pappan gör fel när han har barnen 9 dagar av 14?
Svar på tråden Ljuga för att få bostadsbidrag?