• Anonym (Uppgiven)

Ljuga för att få bostadsbidrag?

För att göra en lång historia kort.. Jag flyttade från barnens pappa för över ett år sen. Då jag flyttade till en annan kommun så blev barnen kvar hos honom. Men vi har gjort som så att jag har barnen varje helg, men har övertalat honom att han iaf får ha dom varannan fredag, dels för att han ska hinna träffa dom, men oxå för att jag ska få en chans att ha en dag själv. Men det var först ett halvår efter att jag flyttade, för att jag fick recept på sömntabletter för att jag höll på att gå in i väggen. Jobbar ständig natt, måndag kväll-fredag morgon. Han har noll koll på sin ekomomi, får hjälp av sina föräldrar varje månad för att det ska få runt. Så nu tänkte han söka bostadsbidrag. Varpå han undrade om han kunde fylla i att dom bor hos honom större delen av tiden, annars skulle han bara få 500kr. Jag tyckte inte det kändes helt okej, så jag sa att jag ville fundera på det. Varpå han blev sur och sa att annars får vi se till att lösa allt rätt och dra det till domstol. Han vill att jag betalar underhåll eftersom han har dom mer än mej. Kan förtydliga att jag lämnar dom på förskolan på måndagen, och att han inte har dom redan på söndagen. Gör jag fel som känner att jag inte vill att han fyller i att dom bor hos honom större delen av tiden? Hade det inte varit för hans föräldrar hade han aldrig orkat ha dom alls. Och jag vill inte genom att ge honom tillåtelse till att fylla i det sabba mina chanser att ha dom mera.

• Svar på tråden Ljuga för att få bostadsbidrag?
  • rebeccalind
    Anonym skrev 2013-01-11 00:46:30 följande:
    Han har barnen mer så hur skulle det kunna vara olagligt att påstå att han har det?

Ts får barnbidragen och betalar inget underhåll plus att hon vill sabotera pappans möjligheter att få högre  bostadsbidrag enligt vad hon skriver. Så hur kommer det sej att du tycker att ts gör rätt och pappan gör fel när han har barnen 9 dagar av 14?
    jag förstod det som att han har barnen månd-torsd och hon fred-måndag mornar?? kanske missuppfattat!? :(
  • rebeccalind
    Emmelié89 skrev 2013-01-11 00:41:07 följande:
    Rebeccalind, tråkigt när de ska behöva ljuga om antal dagar för att få pengar, så girigt.

Man betalar/ansöker helt enkelt det man har rätt till, man använder inte barn till att "tjäna" pengar på detta vis tycker jag. Har man barnen mer så ska man ha det man är berättigad till o är man inte berättigad till nåt eller man blir betalningsskyldig, ja då är det bara att gilla läget
    nä precis pengarna ska gå till barnen och inget annat! . hoppar nog av den här tråden, fattar ingenting haha
  • Anonym
    rebeccalind skrev 2013-01-11 00:49:48 följande:
    jag förstod det som att han har barnen månd-torsd och hon fred-måndag mornar?? kanske missuppfattat!? :(
    Ts har inte barnen varannan fredag heller. Sen hämtar ts barnen fredag, så pappans veckor räknas som måndag-fredag, ts hämtar fredag-måndag, sen har pappan måndag-lördag och ts har lördag-måndag. Så 5 dygn av 14 till ts.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2013-01-11 00:21:58 följande:
    För att göra en lång historia kort.. Jag flyttade från barnens pappa för över ett år sen. Då jag flyttade till en annan kommun så blev barnen kvar hos honom. Men vi har gjort som så att jag har barnen varje helg, men har övertalat honom att han iaf får ha dom varannan fredag, dels för att han ska hinna träffa dom, men oxå för att jag ska få en chans att ha en dag själv. Men det var först ett halvår efter att jag flyttade, för att jag fick recept på sömntabletter för att jag höll på att gå in i väggen. Jobbar ständig natt, måndag kväll-fredag morgon. Han har noll koll på sin ekomomi, får hjälp av sina föräldrar varje månad för att det ska få runt. Så nu tänkte han söka bostadsbidrag. Varpå han undrade om han kunde fylla i att dom bor hos honom större delen av tiden, annars skulle han bara få 500kr. Jag tyckte inte det kändes helt okej, så jag sa att jag ville fundera på det. Varpå han blev sur och sa att annars får vi se till att lösa allt rätt och dra det till domstol. Han vill att jag betalar underhåll eftersom han har dom mer än mej. Kan förtydliga att jag lämnar dom på förskolan på måndagen, och att han inte har dom redan på söndagen. Gör jag fel som känner att jag inte vill att han fyller i att dom bor hos honom större delen av tiden? Hade det inte varit för hans föräldrar hade han aldrig orkat ha dom alls. Och jag vill inte genom att ge honom tillåtelse till att fylla i det sabba mina chanser att ha dom mera.
    du har dem 10 dagar per månad, om jag räknat rätt? du är SKYLDIG att betala underhåll till ditt ex enligt lag....!!
    så låg honom du fylla i detta med bostadsbidraget om du inte vill bli krävd på underhåll... 

för att du ska slippa underhåll de veckor du har dem så ska du ha dem från tors-mån...
    vilket du ju inte har, ELLER varannan vecka... 
  • Emmelié89

Den anonym som svara på mig, det var så jag fick ihop umgänget också, blev bara förvirrad när nån annan skrev annat. O JA han ska skriva de dygn han har! Om du läser mina inlägg är det kunder jag skriver!!! Han ska varken skriva mer eller mindre!! Jag har själv erfarenhet av ansökan till bostadbidrag o vet att man skriver i antal dygn, precis som jag skriver till ts så ska han räkna bort de dygn hon har dom för
    att få ett korrekt antal dygn( o försäkringskassan kommer o detta läge räkna att han har dom på heltid skulle jag tro o de få dygn ts har gör antagligen inte mycket från eller till i den slutsumman han blir beviljad)

• Emmelié89

Den anonym som svara på mig, det var så jag fick ihop umgänget också, blev bara förvirrad när nån annan skrev annat. O JA han ska skriva de dygn han har! Om du läser mina inlägg är det kunder jag skriver!!! Han ska varken skriva mer eller mindre!! Jag har själv erfarenhet av ansökan till bostadbidrag o vet att man skriver i antal dygn, precis som jag skriver till ts så ska han räkna bort de dygn hon har dom för att få ett korrekt antal dygn( o försäkringskassan kommer o detta läge räkna att han har dom på heltid skulle jag tro o de få dygn ts har gör antagligen inte mycket från eller till i den slutsumman han blir beviljad)

• Emmelié89

Den anonym som svara på mig, det var så jag fick ihop umgänget också, blev bara förvirrad när nån annan skrev annat. O JA han ska skriva de dygn han har! Om du läser mina inlägg är det kunder jag skriver!!! Han ska varken skriva mer eller mindre!! Jag har själv erfarenhet av ansökan till bostadbidrag o vet att man skriver i antal dygn, precis som jag skriver till ts så ska han räkna bort de dygn hon har dom för
    att få ett korrekt antal dygn( o försäkringskassan kommer o detta läge räkna att han har dom på heltid skulle jag tro o de få dygn ts har gör antagligen inte mycket från eller till i den slutsumman han blir beviljad)

• Emmelié89

• Emmelié89

Sorry för alla mina poster! Vet inte vad som hände! Kan man ta bort från mobilen?

Vet inte hur det är, men har pappan huvuddelen av umgänget så anser jag att han även ska ha barnbidraget.

• Anonym (Uppgiven)

Oj vilken fart det blev. Förstår inte vart jag har skrivit att jag får hela barnbidraget? Vi delar på det, eftersom pappan har sagt att han inte vill handla kläder åt dom, så jag står för hela den biten. Den veckan jag inte har dom på fredagen så har vi bestämt att jag har dom nån dag i veckan istället. Och jag försöker verkligen inte förstöra för honom. Jag har gått in med pengar till räkningar, tankat hans bil, hjälpt honom renovera i huset han hyr. Det är det att hur mycket jag än hjälper honom så fortsätter han att ta krediter. Han har lån på över 200 000, och han planerar att köpa ny soffa på kredit. Vårt umgänge ser ut som så att vi firar födelsedagar och jul och allt sånt tillsammans. Jag har dom oftast mer under ledigheten. Men känns inte som att det går att diskutera så mycket mera. Men kan skriva från datorn sen istället.

Svar på tråden Ljuga för att få bostadsbidrag?