• Äldre 12 Jan 10:35
    7961 visningar
    1 svar
    1
    7961

    Konflikter mellan tvillingar

    Jag har tvillingkillar som snart fyller två år. De bråkar om allt, gråter och skriker väldigt mycket. Vänner till mig säger att de är bäst att låta dem lösa konflikter på egen hand, som till exempel om den ene har en bil, och så kommer den andre och tar den så startar så klart en konflikt och båda skriker. Om jag inte ingriper då så blir det värre och värre, och det slutar med att en av dem får bilen i huvudet, eller så biter de varandra.

    Har du tips för en lugnare tillvaro hemma, och hur ska man hantera deras konflikter.

    Tack

  • Svar på tråden Konflikter mellan tvillingar
  • Äldre 20 Jan 13:50
    #1

    Hej!
    Syskonkonkurrensen blir oerhört mycket tydligare när man har tvillingar, precis som du märkt. När barnen är två år har de ju inte heller full tillgång till språket och inte heller erfarenhet nog att veta hur man löser konflikter.
    Självklart tar de till de metoder som står till buds om de inte får hjälp av någon vuxen. Man håller hårt i det man vill ha, skyddar sin egendom genom att slå den som försöker ta den ifrån en. Och man skriker för då kommer det ju ofta en vuxen till hjälp. I den här åldern är det ett alldeles naturligt sätt att hantera konflikter. En del människor som inte fått hjälp med detta som små fortsätter med samma konflikthanteringsmönster även som vuxna.
    Jag tycker du gör alldeles rätt när du ingriper och hjälper dem att hantera situationen. Jag antar att du försöker hjälpa dem att hitta olika alternativ på hur de ska göra. Låta den som har bilen först få behålla den i 10 minuter och sedan är det den andras tur. Eller försöka hitta en likvärdig bil som de kan ha med i byteshandeln. DVS lär dem olika enkla konflikthanteringsmetoder som går ut på kompromisser av olika slag.
    Att den starkaste ska vinna, eller den som hade saken först är mer av en kampmetod som de redan behärskar.
    Självklart måste detta upprepas många gånger innan barnen hanterar situationen, men gör inte som dina vänner säger och lämna dem till egna mer primitiva metoder. Barn behöver hjälp och vuxna förebilder i detta.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Konflikter mellan tvillingar