• Anonym (Oroli­g..)
    Äldre 13 Jan 11:30
    8718 visningar
    1 svar
    1
    8718

    Vi bråkar för mycket!!

    Hej!

    Jag är en ensamstående mamma till en 8-årig pojke. För att beskriva vår situation så finns pappan med i bilden men bor i ett annat land. De träffas sällan men regelbundet. Jag har ensam vårdnad om min son men pappan har umgängesrätt. Situationen har börjat lätta lite men det har varit väldigt tufft med vårdnadstvister och mycket bråk melllan mig och pappan. Jag har dock alltid i den mån det gått försökt hålla vår son utanför, men samtidigt haft en dialog med honom om situationen och svarat på frågor på hans nivå. Det som får mig att skriva just nu har dock med alla konflikter mellan mig och min son att göra. Vi bråkar periodvis jättemycket och jag mår dåligt av det. Känner att jag borde hålla mig lugn men blir otroligt provocerad av honom då han kan ha en väldigt tråkig och utmanande attityd mot mig. Jag brukar försöka påminna honom om hur väldigt ledsna vi blir när vi bråkar så att han inte ska ta det längre, men när han väl satt igång så ger han sig inte förrän jag blir så arg så att han nästan blir rädd för mig. Jag kan nog ärligt säga att hade det inte varit olagligt hade jag förmodligen gett honom en smäll vid det här laget. Det känns förstås hemskt och jag känner mig ofta som en dålig mamma, ledsen och deprimerad.Det kan inte göra honom något gott heller såklart..Jag tänker ofta på när han föddes. Han skrek så mycket att till och med barnmorskan reagerade.Hon sa att den här kommer du stöta på motstånd med, kan bli en sån där som slänger tallriken i golvet om han inte får som han vill..Nu är han inte så alls att han slänger saker i golvet om han inte åfr som han vill men motstånd får jag mer i en typ av tonårsattityd där han svarar kaxigt och otrevligt och som jag skrivit utmanar tills det brister öfr mig. Det kanske inte låter så farlig, men vi har garanterat mer bråk och konflikter än i de flesta familjer och jag vet inte hur jag ska hantera mig själv eller honom. Jag vill inte att han ska växa upp i ett bråkigt hem där konflikter av den här graden blir normaliserade..Finns det någon hjälp att få? Tack på förhand    

  • Svar på tråden Vi bråkar för mycket!!
  • Äldre 20 Jan 14:08
    #1

    Hej!
    Som ensamstående mamma måste du ensam hantera alla de utvecklingsfaser din son går igenom. En del barn uttrycker sina protester kraftfullare än andra och blir därmed ännu svårare att hantera.
    Trotset och protesterna är ju egentligen uttryck för barnets utvecklingsvilja. Det vill ta mer och mer kontroll över sin tillvaro och bestämma mer och mer. I den utvecklingen behöver de någon som möter deras krav på ett sätt som passar just den utvecklingsnivån och detta blir en utmaning för de flesta föräldrar.
    Förälderns uppgift blir ju att hålla tillbaka, men ändå släppa det som är rimligt.
    Det som oftast inte är så framgångsrikt, precis som du märkt, är att försöka resonera bort dessa utvecklingspropåer. Barnet både vill ha och behöver en mamma som håller emot, som faktiskt är starkast och som ska skapa en vinna-vinna situation
    Försök att skapa 0-tolerans för vissa beteenden och hitta sanktioner som är starka och viktiga för sonen. Börja inte med allt utan ta några saker som triggar igång många bråk. Tala om för honom vad som gäller från och med nu och se till att du kan leva upp till det.
    Ibland kan det hjälpa att ta stöd av någon annan vuxen som sonen gillar och har respekt för. Kanske morfar eller farfar eller någon god vän.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden Vi bråkar för mycket!!