• Marsipani

Vart ska jag bo i GBG?

Hejhallå! 

Nu är det som så att jag överväger starkt att flytta till Göteborg.
    Har varit påväg dit i tre år men det har bara inte blivit av. Men nu tänker jag ta tag i saken!

Bor nu i lilla Östhammar på östkusten. Född o uppvuxen här, bor endast 5000 invånare. Känner att det är läge att se sig om lite!
    Älskar att vara i Gbg, det är en lagom stor/liten storstad för min smak o människorna där är oerhört härliga, i allmänhet!  

Jag jobbar på resande fot, så kommer inte arbeta i själva Göteborg. 
    Är 25 år, singel, älskar att både motinera/träna, fika, umgås o vill ha närhet till spårvagn/hyffsad gångavstånd till centrum.

Nu är min fråga till er andra Göteborg-lovers: VART i Göteborg ska jag flytta!? 
    Planen är att köpa en lägenhet, men vart vart VART?! :) 
    Vilken del rekommenderar Du?
    Hjälp!!  

• Svar på tråden Vart ska jag bo i GBG?
  • MoonFlight

Beror väl på hur mycket du vill betala/låna. Beror på om du vill bo mitt i smeten eller lite utanför...

Kolla gärna upp Ale, Kungälv, Kungsbacka... Ligger ju inte långt utanför och norrut (Ale ex) är priserna lägre

• Marsipani

Härligt! 

Jaa, hade väl tänkt mig 1,5 mkr o nån krona uppåt. Vill ju på relativt centralt ändå :)
    Linnéstaden gillar jag skarpt! Så där kikar jag redan lite :)

• In Sweden

Jag skulle säga att Kungshöjd är ett av Göteborgs bästa områden att bo i, om man har råd.
    Relativt tyst och lungt då det är i stort sätt enbart bostäder men ligger ändå mitt i smeten.
    Du har väldigt bra kommunikationer, det är nära alla områden i Göteborg man kan tänkas vilja vara.

Det perfekta stället att bo helt enkelt.

• taquine
    Marsipani skrev 2013-01-13 15:11:03 följande:
    Härligt! 

Jaa, hade väl tänkt mig 1,5 mkr o nån krona uppåt. Vill ju på relativt centralt ändå :)
    Linnéstaden gillar jag skarpt! Så där kikar jag redan lite :)

Linne är ju jättefint samt masthugget/ majorna men tyvärr är det ju "fina" priser också-Såg att en lgh som jag köpte för 50000 på 80talet låg på  1,5 miljoner  i början på 2000 t .Helt sjukt ....
  • P30
    TessaLove skrev 2013-01-13 14:03:23 följande:
    Annedal, Johanneberg, Guldheden, Masthugget, Linnestaden...
    Plockade bort Majorna. Tycker det är för långt från stan och för alternativt för att passa in. Hade kanske ändrat ordningen på några av dem, men alla är bra platser att bo. Kungshöjd som någon skrev om är ju bland det bästa - och förmodligen det dyraste du kan få tag på. Inte så mycket smålägenheter heller.
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Emeli
    TessaLove skrev 2013-01-13 14:03:23 följande:
    Annedal, Majorna, Johanneberg, Guldheden, Masthugget, Linnestaden...
    Bra förslag. Majorna ligger dock lite off. Kungshöjd är jättebra, likaså Vasastan, Lorensberg, hela området runt Heden och runt Avenyn. Både i Guldheden och Johanneberg finns många små lägenheter och många ungdomar (studenter) bor i dessa områden. I Haga finns massor av charmiga bostäder i renoverade hus men det är sällan något blir ledigt där.

Smakar det så kostar det. För 1½ miljon kan du kanske få tag på en liten etta i Linné om du har tur. Det närbelägna Masrhugget är lite billigare.
  • BigganB

Jag skulle nog fundera på Majorna ett extra varv innan du tar bort det som alternativ.
    - Bra kommunikationer tull centrum + att man går till linne på en kvart.
    - bra utbud av caféer och restauranger
    - nära slottskogen
    - nära ut till saltholmen och södra skärgården för bad på sommaren
    - fortfarande hyfsade priser
    Har bott i Majorna ca 10 år och alltid trivts jättebra och jag är inte särskilt "alternativ"
    Åk gärna dit och kolla runt, kanske känner du någon som bor där?
    Bara ett tips..,,,,

• Coccolina
    MoonFlight skrev 2013-01-13 13:58:06 följande:
    Beror väl på hur mycket du vill betala/låna. Beror på om du vill bo mitt i smeten eller lite utanför...

Kolla gärna upp Ale, Kungälv, Kungsbacka... Ligger ju inte långt utanför och norrut (Ale ex) är priserna lägre
    Kungsbacka är dyrt som skam så inte så bra tips.....

skulle jag köpa lägenhet skulle jag ta kring Masthugget, Järntorget, Linné, Vasagatan, men även Olskroken och där omkring är lockande för mig samt Mölndal, Kallebäck och Mönlycke...Hus... Då Grimmered (själv uppvuxen där eller Långedrag typ... dyrt dock... Annars Toltorpsdalen, Askim eller Mölndal
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina

Just det även Majorna är en Favorit på min lista hela vägen bort till Kungsten.... Området kring Mariaplan är ju tex underbart!!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • EnAnonumius
    pluvdo skrev 2013-02-13 01:21:55 följande:
    "*Var skall jag bo i Göteborg?"
    Har man inget att komma med så skall man leka språkpolis i stället.
    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • P30
    pluvdo skrev 2013-02-13 01:21:55 följande:
    "*Var skall jag bo i Göteborg?"
    I vilken riktning som helst, bara det inte är för långt från centrum?
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • EnAnonumius
    BigganB skrev 2013-02-13 02:00:15 följande:
    Jag skulle nog fundera på Majorna ett extra varv innan du tar bort det som alternativ.
    - Bra kommunikationer tull centrum + att man går till linne på en kvart.
    - bra utbud av caféer och restauranger
    - nära slottskogen
    - nära ut till saltholmen och södra skärgården för bad på sommaren
    - fortfarande hyfsade priser
    Har bott i Majorna ca 10 år och alltid trivts jättebra och jag är inte särskilt "alternativ"
    Åk gärna dit och kolla runt, kanske känner du någon som bor där?
    Bara ett tips..,,,,
    Problemet med Majorna är att det är en otrolig lång väntetid för att få lägenhet där.
    Men jag håller med Majorna är en härlig plats i annars.
    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • bustjejen

Jag gillar Olskroken, Lunden och Örgryte. Där är det lätt att hitta BR i din prisklass. Övrigt är Kungshöjd, Haga, Linnestan, Johanneberg fint också.
    Områden jag själv inte skulle vilja bo i är vissa delar av Hisingen, Bergsjön, Angered, Kortedala, Gamlestan och större delar av Frölunda.  

Svar på tråden Vart ska jag bo i GBG?