Natulcien skrev 2013-01-13 19:56:16 följande:
Kanske går det att hålla henne vaken om blodsockret hålls på jämn nivå, och hon aktiveras/distraheras och är ute mycket? Och om hon har varit vaken en hel dag så kanske hon kan få lägga sig tidigare, så att hennes natt blir längre?
Vår son är i samma gråzon, men inte riktigt så extremt. D.v.s. om han sover på dagen så är han vaken ca en halvtimme till en timme längre, och han däckar inte om han hålls vaken, utan bli bara grinig. Men vi växlar mellan att sova en halvtimme till att inte sova alls, utifrån dagsformen och när han vaknar på morgonen.
Kan hon sova ännu kortare än en halvtimme, typ en powernap på en kvart?
Blodsockret håll spå en jämn nivå. Hon får bra mat både hemma och hos dagmamman, hon äter sällan sötade saker så blodsockret är det inget fel på alls. Hon aktiveras jättemycket hemma hos dagmamman och vi försöker gå ut om det inte är alltför eländigt väder.
Min dotter har alltid varit svår med sömnen. Jag var tvungen att sluta låta henne sova två gånger på dagen redan när hon var fem månader eftersom hon annars var vaken till 3 på morgonen!
Det går inte att väcka henne efter en kvart. När hon sover då sover hon. Som en stock. Vi var på en matbutik när ett jättehögljutt larm gick av, vi stod en meter ifrån där larmkällan var och hon fortsatte sova. Ibland har jag verkligen önskat mig en manual till henne =D