• Muppen0226

Gråzonen mellan att sova eller inte sova middag

Vad sjutton gör man när ens barn är i gråzonen mellan att behöva sova middag eller inte sova middag? Sover hon middag så är hon vaken på kvällen, men det går inte att hålla henne vaken på dagen - hon tokdäckar och sover så hårt att det inte går att väcka henne.
    Hon sover mellan 0,5-2 timmar och det spelar ingen roll om det är 0,5 eller 2 timmar hon sover middag - hon är iallafall vaken lika länge på kvällen. Så vad gör man med den här gråzonen egentligen? Hon behöver sova 19.30 för att orka upp kl.6 så imorgon har jag återigen en ledsen arg trött tjej när vi ska upp 6. 

• Svar på tråden Gråzonen mellan att sova eller inte sova middag
  • Snäckan84

Vi fick göra så att vi bäddade ner sonen i sin säng el i soffan och fick se en film.
    Alltså att han vilade istället för att sova.
    De tog ett tag men nu när han är 4 gör vi fortfarande så, när lillebror gå o lägger sig för att sova middag bäddar vi ner den store i soffan o han vet att d är för att vila

• Natulcien

Kanske går det att hålla henne vaken om blodsockret hålls på jämn nivå, och hon aktiveras/distraheras och är ute mycket? Och om hon har varit vaken en hel dag så kanske hon kan få lägga sig tidigare, så att hennes natt blir längre?

Vår son är i samma gråzon, men inte riktigt så extremt. D.v.s. om han sover på dagen så är han vaken ca en halvtimme till en timme längre, och han däckar inte om han hålls vaken, utan bli bara grinig. Men vi växlar mellan att sova en halvtimme till att inte sova alls, utifrån dagsformen och när han vaknar på morgonen.

Kan hon sova ännu kortare än en halvtimme, typ en powernap på en kvart?

• cosinus

Det där är ju jätteolika på olika barn hur lätta de är med den gråzonen.

Min äldsta slutade sova vid 2 år och 10 månader och gick från att sova 1.5 timme per dag till inget alls med bara en veckas gråzon där hon var trött i soffan vid middagstid. Supersmidigt.

Min näst äldsta gick från att sova 2 timmar til inget alls två veckor innan han fyllde 3 och han somnade sen ofta i bilen på väg från dagis. Men han kunde sova 1 timme från 15:30 till 16:30 och ändå somna 20 för natten sen så det spelade liksom ingen roll, toksmidigt och man behövde aldrig vakta eller planera. Somnade han på dagen var han trött och det gick inte ut över kvällsrutinerna det minsta.

Min trea borde ha slutat sova som 2.5-åring men det funkade inte riktigt för han orkade inte hålla sig vaken hela tiden på dagis i den åldern. Men sov han 30 min på dagen så tjoade han glatt till 23 på kvällen och var liksom din tjej toktrött dagen efter. Så vi hade 2 eländesmånader och sen blev det jul och då gav vi oss tusan på att dagsömnen skulle bort. Så hela julen fick han inte sova alls på dagen och vi stoppade honom isäng kring 19. Han vaknade ändå kl 07 och det tog 1.5 vecka med skitgrining unge innan han äntligen förlängde natten och sov 19-08 och gick runt på det. Sen när dagis började igen så skruvade vi fram det till 18:15 - 07:15 och då klarade han dagis också. Sen var det bara 1-2 månader som han behövde isäng så tidigt sen blev det 19-07. Men fortfarande den sommaren, alltså ett halvår efter vi ställde om honom, så kunde han kaosa till flera dygn om han t ex somnade i bilen när vi åkte långt.

Min yngsta är 2.5 nu och sover aldrig hemma men oftast på dagis. Men hon är också sådär smidig att hon kan sova vissa dagar och inte andra och funkar ungefär likadant på kvällen. Har hon inte sovit läggs hon 19 och däckar och har hon sovit läggs hon 19:45 och somnar kanske 20:15 men det är liksom aldrig några problem.

• Muppen0226
    Natulcien skrev 2013-01-13 19:56:16 följande:
    Kanske går det att hålla henne vaken om blodsockret hålls på jämn nivå, och hon aktiveras/distraheras och är ute mycket? Och om hon har varit vaken en hel dag så kanske hon kan få lägga sig tidigare, så att hennes natt blir längre?

Vår son är i samma gråzon, men inte riktigt så extremt. D.v.s. om han sover på dagen så är han vaken ca en halvtimme till en timme längre, och han däckar inte om han hålls vaken, utan bli bara grinig. Men vi växlar mellan att sova en halvtimme till att inte sova alls, utifrån dagsformen och när han vaknar på morgonen.

Kan hon sova ännu kortare än en halvtimme, typ en powernap på en kvart?

Blodsockret håll spå en jämn nivå. Hon får bra mat både hemma och hos dagmamman, hon äter sällan sötade saker så blodsockret är det inget fel på alls. Hon aktiveras jättemycket hemma hos dagmamman och vi försöker gå ut om det inte är alltför eländigt väder.
    Min dotter har alltid varit svår med sömnen. Jag var tvungen att sluta låta henne sova två gånger på dagen redan när hon var fem månader eftersom hon annars var vaken till 3 på morgonen! 
    Det går inte att väcka henne efter en kvart. När hon sover då sover hon. Som en stock. Vi var på en matbutik när ett jättehögljutt larm gick av, vi stod en meter ifrån där larmkällan var och hon fortsatte sova. Ibland har jag verkligen önskat mig en manual till henne =D  
  • Natulcien
    Muppen0226 skrev 2013-01-13 20:01:58 följande:

Blodsockret håll spå en jämn nivå. Hon får bra mat både hemma och hos dagmamman, hon äter sällan sötade saker så blodsockret är det inget fel på alls. Hon aktiveras jättemycket hemma hos dagmamman och vi försöker gå ut om det inte är alltför eländigt väder.
    Min dotter har alltid varit svår med sömnen. Jag var tvungen att sluta låta henne sova två gånger på dagen redan när hon var fem månader eftersom hon annars var vaken till 3 på morgonen! 
    Det går inte att väcka henne efter en kvart. När hon sover då sover hon. Som en stock. Vi var på en matbutik när ett jättehögljutt larm gick av, vi stod en meter ifrån där larmkällan var och hon fortsatte sova. Ibland har jag verkligen önskat mig en manual till henne =D  
    Oj, jag förstår. Hon verkar var av en annan kaliber än vår son då...
    Då har jag nog inga fler idéer. Det låter ju som om hon ändå behöver sin dagsömn ett tag till...?
  • Grrretchen

Kan det vara så att hon tokdäckar på dagen för att hon somnat för sent kvällen innan? Min dotter sov också stenhårt och länge på dagen, omöjlig att väcka och kunde vara uppe till kl 23 om det ville sig illa. Vi bröt det genom att hålla henne vaken en hel dag (mycket roligheter men inte FÖR mycket intryck) och så fick hon gå och lägga sig tidigare på kvällen istället, typ kl 18. Det gick bättre att hålla henne vaken redan nästa dag, men vi fick vara lite uppmärksamma vid middagstid i några dagar för att hon inte skulle somna. (Absolut inte sitta i vagn.) Under några veckor tog vi en lugn stund istället för vilan med böcker och mys och sedan slutade hon fråga efter middagsmyset och höll igång hela dagen ändå utan minsta gnäll på kvällen.

• Muppen0226
    Grrretchen skrev 2013-01-13 22:34:33 följande:
    Kan det vara så att hon tokdäckar på dagen för att hon somnat för sent kvällen innan? Min dotter sov också stenhårt och länge på dagen, omöjlig att väcka och kunde vara uppe till kl 23 om det ville sig illa. Vi bröt det genom att hålla henne vaken en hel dag (mycket roligheter men inte FÖR mycket intryck) och så fick hon gå och lägga sig tidigare på kvällen istället, typ kl 18. Det gick bättre att hålla henne vaken redan nästa dag, men vi fick vara lite uppmärksamma vid middagstid i några dagar för att hon inte skulle somna. (Absolut inte sitta i vagn.) Under några veckor tog vi en lugn stund istället för vilan med böcker och mys och sedan slutade hon fråga efter middagsmyset och höll igång hela dagen ändå utan minsta gnäll på kvällen.

Hon tokdäckar även om hon somnar före 19.30. Så det är inte bara när hon är vaken till efter det som hon blir jättetrött på dagen. Just nu är det svårt eftersom jobbet börjat igen och så även barnomsorgen där hon sover middag. Jag får avvakta lite och se om det rättar till sig annars får jag prata med dagmamman och vi får försöka klura ut en plan att prova. Men det blir jobbigt om min dotter blir sur och gnällig hos dagmamman. Hon kan ju inte punktpassa mitt barn.
  • Muppen0226
    Natulcien skrev 2013-01-13 20:48:03 följande:
    Oj, jag förstår. Hon verkar var av en annan kaliber än vår son då...
    Då har jag nog inga fler idéer. Det låter ju som om hon ändå behöver sin dagsömn ett tag till...?

Ja det är just det som är så svårt. Hon behöver sova fortfarande på dagen men är vaken några timmar längre på kvällen än vad som är bra för henne.
Svar på tråden Gråzonen mellan att sova eller inte sova middag