• straw2008

    Bästa småbilen ?

    Ska köpa bil NU, mina krav är: Klara svensk vinter (underlag starta osv). Billig i drift, därav tar jag liten bil. Körglädje går bort, har heller inget prestige i detta (kan ändå inte komma ikapp grannarnas nya bmw audi osv). Får inte kosta mer än 40 000 gärna 5 dörrar. Snälla inga svar typ "läg till lite o köp en ny volvo v70" osv det finns inga pengar till detta o det behövs bara en liten bruks/slitbil. Shoot !


    I kinamockaskogen.....
  • Svar på tråden Bästa småbilen ?
  • hymafr

    Får jag kapa tråden lite grann och undra om ni som har småbilar har möjlighet att uppskatta vad era bilar kostar i drift vad gäller framförallt skatt, service och reparationer?
    Och hur länge kan man räkna med att en begagnad småbil håller om man kör 1500 mil per år?  

    Dags för skroten innan den är 10 år, eller?  Några tips hur man får den att hålla länge? Hur undviker man bäst rost? Etc...

  • Rabarbapuppa

     Nej, Citroen C1 är inte "OMG". Det är en skitbil på vintern. Svärföräldrarna har en (ja, också Sthlm) och den är usel. Den har storleken av en mopedbil och går ungefär som en mopedbil - på torr väg. På knaggliga, snöiga eller isiga svenska bilvägar har den dålig väghållning, den är plåtig, lätt, undermotoriserad och sladdrig och klen.

    Aldrig att jag köper en fransk bil. Har kompisar som har precis hur mkt problem som helst med dem, och andra vettigare sajter (än FL) vittnar om problem med franska bilar som både är dyra och svåra. 

    Satsa på en Polo. Eller en Opel, kanske inte en Corsa utan snarare en Astra som är lite vuxnare.
    Hade en Astra, en 96'a som vinterpulka för några år sen, ful som stryk och visst fanns det rostfläckar, men jädrar i mig vad bra den var på vintern. Fullständigt neutral och "snäll" i beteendet, inga överraskningar och inga konstigheter på alla möjliga olika underlag, och startade JÄMT. 

    För 40 kakor får du en Astra som är modernare än en 96'a (eller en VW Polo) det är jag övertygad om.

    /Puppa

  • LaceyLoo

    Min Renault twingo är -96, skatt 2000/år... Drar 0,6, försäkring 550 mån.. Åker ca 1500 mil per år. I princip ingen rost, inga större fel. Ett batteribyte typ :) nu ska dock ena sidobalken bytas men bilen är ju pckså 17 år :p

  • straw2008
    Rabarbapuppa skrev 2013-01-14 11:13:09 följande:
     Nej, Citroen C1 är inte "OMG". Det är en skitbil på vintern. Svärföräldrarna har en (ja, också Sthlm) och den är usel. Den har storleken av en mopedbil och går ungefär som en mopedbil - på torr väg. På knaggliga, snöiga eller isiga svenska bilvägar har den dålig väghållning, den är plåtig, lätt, undermotoriserad och sladdrig och klen.Aldrig att jag köper en fransk bil. Har kompisar som har precis hur mkt problem som helst med dem, och andra vettigare sajter (än FL) vittnar om problem med franska bilar som både är dyra och svåra. Satsa på en Polo. Eller en Opel, kanske inte en Corsa utan snarare en Astra som är lite vuxnare.Hade en Astra, en 96'a som vinterpulka för några år sen, ful som stryk och visst fanns det rostfläckar, men jädrar i mig vad bra den var på vintern. Fullständigt neutral och "snäll" i beteendet, inga överraskningar och inga konstigheter på alla möjliga olika underlag, och startade JÄMT. För 40 kakor får du en Astra som är modernare än en 96'a (eller en VW Polo) det är jag övertygad om./Puppa

    Ska kolla opel astra, vill ha en 07-a som inte gått mer än MAX MAX 12 000 fixar inte kamremsbyte o sånt. TACK för input
    I kinamockaskogen.....
  • rio
    straw2008 skrev 2013-01-14 09:00:21 följande:
    Ska köpa bil NU, mina krav är: Klara svensk vinter (underlag starta osv). Billig i drift, därav tar jag liten bil. Körglädje går bort, har heller inget prestige i detta (kan ändå inte komma ikapp grannarnas nya bmw audi osv). Får inte kosta mer än 40 000 gärna 5 dörrar. Snälla inga svar typ "läg till lite o köp en ny volvo v70" osv det finns inga pengar till detta o det behövs bara en liten bruks/slitbil. Shoot !

    Om kravet är att klara svensk vinter så tycker jag att antisladdsystem på bilen är vettigt, även då man bor i Stockholm.


    Jämför gärna mellanklassbilar och få en uppfattning om vad du får för pengarna. Mellanklassbilar behöver inte vara mycket dyrare än en småbil. Bränsleförbrukning är inte allt då man räknar på helheten. Det finns en del i våra större städer som betalar mer i garage/parkeringskostnad än i bränsle per körd mil. Sen har vi ju värdeminskningen som bidrar till en hög milkostnad på nyare bilar. Kolla när skatten ska betalas så det inte blir en överraskning. Nöjer man sig med en rattkrycka och trafikförsäkring så finns det mycket pengar att spara. Ta hjälp av någon om du känner dig osäker inför köpet.


    Den här kanske kan vara något:
    www.blocket.se/stockholm/Mercedes_A_140_lang_8300mil_svensksald_44591996.htm&w=1
    straw2008 skrev 2013-01-14 10:45:06 följande:

     planen är att kolla på bilar för 50 000 o pruta till 40...
    www.blocket.se/goteborg/Audi_A3_FSI_150HK_Svensksald_Fin_bil_44725146.htm&w=3

  • Grande Rock
    straw2008 skrev 2013-01-14 15:16:17 följande:

    Ska kolla opel astra, vill ha en 07-a som inte gått mer än MAX MAX 12 000 fixar inte kamremsbyte o sånt. TACK för input
    hehe, så vitt jag vet är det kamremsbyte vid 12000 mil på astra Flört
  • Fåret Shaun

    Jag har en clio som vi gav 30 000kr för. Fungerar bra för oss, som liten bil. Får plats tre barn och jag i den. Även fyra barn och jag, och en vagn i bakluckan
     


    Det är fint att peka
  • Rabarbapuppa
    rio skrev 2013-01-14 21:50:33 följande:

    Om kravet är att klara svensk vinter så tycker jag att antisladdsystem på bilen är vettigt, även då man bor i Stockholm.


    Jämför gärna mellanklassbilar och få en uppfattning om vad du får för pengarna. Mellanklassbilar behöver inte vara mycket dyrare än en småbil. Bränsleförbrukning är inte allt då man räknar på helheten. Det finns en del i våra större städer som betalar mer i garage/parkeringskostnad än i bränsle per körd mil. Sen har vi ju värdeminskningen som bidrar till en hög milkostnad på nyare bilar. Kolla när skatten ska betalas så det inte blir en överraskning. Nöjer man sig med en rattkrycka och trafikförsäkring så finns det mycket pengar att spara. Ta hjälp av någon om du känner dig osäker inför köpet.


    Den här kanske kan vara något:
    www.blocket.se/stockholm/Mercedes_A_140_lang_...

    www.blocket.se/goteborg/Audi_A3_FSI_150HK_Sve...

    Mycket mycket vettigt skrivet, och helt korrekt.

    Bra annonstips för övrigt, har själv varit spekulant på A-klass Mercedes, de går alldeles utmärkt, synnerligen bra och trevliga bilar med hög kvalité. För mig blev det ingen A-klass den gången (det blev en Golf) men kompisen på jobbet köpte en, han var väldigt nöjd och dessutom var servicekostnaderna inget att tala om heller trots att det är Mercedes vilket ofta får folk att tro att det är svindyrt.

    /Puppa

     
  • straw2008
    rio skrev 2013-01-14 21:50:33 följande:
    Om kravet är att klara svensk vinter så tycker jag att antisladdsystem på bilen är vettigt, även då man bor i Stockholm. Jämför gärna mellanklassbilar och få en uppfattning om vad du får för pengarna. Mellanklassbilar behöver inte vara mycket dyrare än en småbil. Bränsleförbrukning är inte allt då man räknar på helheten. Det finns en del i våra större städer som betalar mer i garage/parkeringskostnad än i bränsle per körd mil. Sen har vi ju värdeminskningen som bidrar till en hög milkostnad på nyare bilar. Kolla när skatten ska betalas så det inte blir en överraskning. Nöjer man sig med en rattkrycka och trafikförsäkring så finns det mycket pengar att spara. Ta hjälp av någon om du känner dig osäker inför köpet.Den här kanske kan vara något:www.blocket.se/stockholm/Mercedes_A_140_lang_...
    straw2008 skrev 2013-01-14 10:45:06 följande:
     planen är att kolla på bilar för 50 000 o pruta till 40...
    www.blocket.se/goteborg/Audi_A3_FSI_150HK_Sve...

    Wow mercedesen var toppen, ska mejla till dom. Vi har gratis varmgarage o vill ha helförsäkring (voltade med förra bilen därav ny bil) o vi tackar gudarna för att vi hade helförsäkring. O jo just nu är det bränsleförbrukningen som är det viktiga, vi har service o de flesta lagningarna relativt billigt så just bränslet vill vi komma åt. Förra bilen en saab kombi drog ju 1,6 liter per mil o vi måste bort från det. Köper vi för 40 00 kan det inte bli så galet stor värdeminskning för bilen har ju bara kostat 40 liksom :)
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    rio skrev 2013-01-14 21:50:33 följande:
    Om kravet är att klara svensk vinter så tycker jag att antisladdsystem på bilen är vettigt, även då man bor i Stockholm. Jämför gärna mellanklassbilar och få en uppfattning om vad du får för pengarna. Mellanklassbilar behöver inte vara mycket dyrare än en småbil. Bränsleförbrukning är inte allt då man räknar på helheten. Det finns en del i våra större städer som betalar mer i garage/parkeringskostnad än i bränsle per körd mil. Sen har vi ju värdeminskningen som bidrar till en hög milkostnad på nyare bilar. Kolla när skatten ska betalas så det inte blir en överraskning. Nöjer man sig med en rattkrycka och trafikförsäkring så finns det mycket pengar att spara. Ta hjälp av någon om du känner dig osäker inför köpet.Den här kanske kan vara något:www.blocket.se/stockholm/Mercedes_A_140_lang_...
    straw2008 skrev 2013-01-14 10:45:06 följande:
     planen är att kolla på bilar för 50 000 o pruta till 40...
    www.blocket.se/goteborg/Audi_A3_FSI_150HK_Sve...

    O tyvärr så har jag absolut ingen so mkan hjälpa mig, skulle inte fråga här då.
    I kinamockaskogen.....
  • rio
    straw2008 skrev 2013-01-15 09:41:59 följande:

    Wow mercedesen var toppen, ska mejla till dom. Vi har gratis varmgarage o vill ha helförsäkring (voltade med förra bilen därav ny bil) o vi tackar gudarna för att vi hade helförsäkring. O jo just nu är det bränsleförbrukningen som är det viktiga, vi har service o de flesta lagningarna relativt billigt så just bränslet vill vi komma åt. Förra bilen en saab kombi drog ju 1,6 liter per mil o vi måste bort från det. Köper vi för 40 00 kan det inte bli så galet stor värdeminskning för bilen har ju bara kostat 40 liksom :)

    Beroende på hur ni voltade kanske man ska tacka Gud för att ni satt i en Saab.


    Merparten av FLs läsare har barn och då ska säkerheten vara en viktig del när man väljer bil.


    Om ni var nöjda med Saaben förutom förbrukningen (kan det ha varit en 9000 eller 9-5 automat?) så skulle jag ha kollat på 9-3 modellerna från 2003 och nyare som faktiskt säljs för under 40000 kr. 9-3an är en svårslagen bil när man kollar på priset och vad man får såsom säkerhet (mycket bra antisladdsystem), komfort, chassi, bromsar, utrustning och bra kvalité. Jagar ni förbrukning och kör mycket i stadstrafik så är det en manuell bil som ni ska ha. 9-3 med de mindre bensinmotorerna går att köra under 0,7 på landsväg. I stadstrafik drar de såklart mer räkna med 0,9-1,0 l/mil, med lite körteknik borde man kunna hamna på ca 0,85 l/mil. Diesel motorerna drar ännu mindre speciellt i jämförelse mot bensinmotorer i stadstrafik. Men skatten för äldre diesel bilar är högre och för att tjäna in den högre skatten via lägre förbrukning måste man köra många mil.

    Kolla in den här annonsen, ny skattad/besiktigad/servad (0,65 i förbrukning (troligtvis vid landsvägskörning)).
    www.blocket.se/stockholm/Saab_9_3_sportsedan_44750319.htm&w=1

  • Rabarbapuppa

    Det är bra pris. Bara 10.000 mil.... helt ok kärra, avskyr som regel Saab i alla dess former, men 9-3 ÄR trevlig och bra.

    /Sb. 

  • Sweet life

    Toyota Yaris har jag. Kör en sån i jobbet också och är så sjukt nöjd!

    Aldrig krånglat med något, liten och smidig!

  • Topps
    Rabarbapuppa skrev 2013-01-14 11:13:09 följande:
     Nej, Citroen C1 är inte "OMG". Det är en skitbil på vintern. Svärföräldrarna har en (ja, också Sthlm) och den är usel. Den har storleken av en mopedbil och går ungefär som en mopedbil - på torr väg. På knaggliga, snöiga eller isiga svenska bilvägar har den dålig väghållning, den är plåtig, lätt, undermotoriserad och sladdrig och klen.

    Aldrig att jag köper en fransk bil. Har kompisar som har precis hur mkt problem som helst med dem, och andra vettigare sajter (än FL) vittnar om problem med franska bilar som både är dyra och svåra. 

    Satsa på en Polo. Eller en Opel, kanske inte en Corsa utan snarare en Astra som är lite vuxnare.
    Hade en Astra, en 96'a som vinterpulka för några år sen, ful som stryk och visst fanns det rostfläckar, men jädrar i mig vad bra den var på vintern. Fullständigt neutral och "snäll" i beteendet, inga överraskningar och inga konstigheter på alla möjliga olika underlag, och startade JÄMT. 

    För 40 kakor får du en Astra som är modernare än en 96'a (eller en VW Polo) det är jag övertygad om.

    /Puppa
    Håller med om Puppa här. 
    Vw Polo skulle jag välja eller kanske en Skoda fabia. Dom är mycket bättre än sina franska motsvarigheter.
     
  • Topps

    Mb A-klass har sina problem med fjädrar i bakvagnen och dålig konstruktion på fjäderbenen i fram. 
    Audi A3 är lite dyrare än en Golf som i stort sätt är samma bil.
    Saaben är en större bil men också säkrare och ger mycket mer bil för pengarna.
    Det finns så sjukt mycket bilar som är bra man måste bara hitta den som är bäst för ändamålet.
    Jag skulle aldrig köpa en liten polo för att pendla Sthlm- Gbg eller en stor pickis att köra till och från jobbet med( ca 2mil enkel).

  • Rabarbapuppa
    Topps skrev 2013-01-17 22:24:20 följande:
    Det finns så sjukt mycket bilar som är bra man måste bara hitta den som är bäst för ändamålet.
    Jag skulle aldrig köpa en liten polo för att pendla Sthlm- Gbg eller en stor pickis att köra till och från jobbet med( ca 2mil enkel).
    Värt att trycka lite extra på det här som Topps säger. För det är viktigt. Just den här analysen "vad ska jag använda bilen till" måste folk bli betydligt bättre på. I alla fall folk som har bilen som transport och inte har fördelen eller ens intresset att ha en bil vid sidan av som "hobbybil" där valet bara beror på intresse eller känsla.

    Den analysen borde vara bättre än den man ofta ser här på forumet. Den brukar nämligen vara rätt svävande, av typen "åka o handla, sen resa till släkten var tredje månad bla bla bla". Likaså diskussionen om diesel vs bensin - det ska till bra mycket bilåka innan diesel är ekonomiskt motiverat. Har en jobbarkompis som åker Västerås-Stockholm ToR varje dag (i Saab 9-3) och han har vridit o vänt på det och hur han än räknar får han inte ihop motivationen att köpa diesel - fortfarande är en etanol-Saab det bästa alternativet. Och då är det MÅNGA mil han kör. 

    Det är väldigt många olika parametrar som styr vilken bil man bör skaffa, men man kan som sagt göra detta svåra val liiite lättare om man spenderar lite tid på att fundera som sagt på vad man realistiskt behöver den för.

    Ett exempel är vår egna andra-bil. Jag har länge haft idéer om att den skall vara "si och så" och olika faktorer som jag ansett varit viktiga. Nu har jag rannsakat hur jag kör och inser att den rullar till 99% av sitt avändande går:

    - Till jobbet ToR i vanlig förortsmiljö och lite motorväg - dvs jag skiter i om den drar 0.7 eller 0.8
    - Till soptippen eller Ikea (typ) - d.v.s den bör vara kombi och gärna ha dragkrok
    - Och den ska stå ute och klara alla väder. (dvs gärna motor/kupévärmare)

    Allt annat är sekundärt. 

     Puppa 
  • Ewald01
    LaceyLoo skrev 2013-01-14 11:30:51 följande:

    Min Renault twingo är -96, skatt 2000/år... Drar 0,6, försäkring 550 mån.. Åker ca 1500 mil per år. I princip ingen rost, inga större fel. Ett batteribyte typ :) nu ska dock ena sidobalken bytas men bilen är ju pckså 17 år :p


    Jag gillar den nya Renault Clio:n, men har en Mitsubishi Colt.

    Mitsubishi Colt (eller Mitsubishi generellt) kan jag rekommendera!
  • Ewald01




    Min bil är 3,5 år gammal och har nu gått över 176 000 (17 600 mil). Det är mycket!

    Ännu inga större problem
Svar på tråden Bästa småbilen ?