• aysn

    Vad tror ni blir säkrast för barnen?

    Att alla tre sitter i baksätet med en bältesstol som inte har bälteshorn eller att två sitter där bak (och jag i mitten) och en där fram och då i stolar med bälteshorn? Vet inte hur stor roll bälteshornen spelar i säkerheten och jag vet heller inte hur mycket säkrare det är att sitta där bak. Har ni några åsikter?

  • Svar på tråden Vad tror ni blir säkrast för barnen?
  • HiHi

    Vi har 3 barn 2 olika bilar en me intrigerade stolar å en me bältes stolar me ryggstöd vi har bältes stolarna på varje sida å en bakå tvänd i mitten ibland har vi den i mitten framåt vänd men jag tycker de är säkrast att ha dom bak men när lillan va mist hade vi henne fram då man lätt kommer åt henne osv när man kär själv

  • HiHi

    Våra barn är 6½ 5½ och 1½ berorju lite på hur gamla dina är rekomenderat å åka bakåtvänt är 4 år HELST
     

  • aysn

    Än så länge sitter de alla bakåtvända, men jag tänker framåt Ska snart köpa en bältesstol till den äldste och undrar om vi ska satsa på den smalare (så att alla så småningom kan sitta där bak) eller den bredare med bälteshorn (och då får en sitta där fram).

  • HiHi

    tänk på att har du air bag får du inte ha en stol framme även... vi har brios bältes stolar och en toway britax ti lillan vi har även ifs i en annan bil vi har både bältes stol å bakåtvänd brios är dock super för dom barnen som sover ännu går att dra frammåt stolen så dom ligger ner lite å inte hänger så hiskeligt som i dom flesta stolarna tuvärr :/ vi har även haft 2 robusta gracos bak OCH bebyskydd me bas va nöd å näppe att dörren gick igen ens beror ju lite på va man har för bil även vi äger ju 3 st så är ju olika storlekar :D

  • Joico

    Men oj "HiH"i! Har du den lilla framåtvänt??? Fy! Och i den där stolen?? Det ser inte ut som en stol som är godkänd framåtvänd!

  • pigglet

    En stol utan bälteshorn - kandet funka över huvud taget? Vid en kollision borde stolen åka ut framför barnet, slungas upp mot huvudet?
    Så jag skulle välja alla alternativ utom det.
    ¨
    Köp en bra stol nu, den kommer ju användas i många år. Behöver ni en smal stol till slut, när alla ska sitta framåtvända, så köper ni det DÅ.   

  • emmianttila
    HiHi skrev 2013-01-14 12:13:39 följande:
    Såhär sitter våra barn oftast sitter lillan bakåtvänt i mitten

     


    Det ser ut som att den lilla sitter med stolens egna bälte?
    Du vet väl om att det är absolut förbjudet att bälta barnet med stolens egna bälte om den ska vara framåtvänd?
    Endast bilens bälte får användas när barnet sitter framåtvänt.
  • aysn

    Stolen utan bälteshorn är en Britax Adventure, den är ju godkänd, så det borde funka. Men vi kommer nog att köpa en med bälteshorn ändå och så får jag sitta där bak med två barn och ett sitter fram. Läste att det är svårt att avgöra om det är säkrare fram eller bak då det beror på typen av olycka, så då är det bättre att satsa på en riktigt bra stol.

  • pigglet

    Aha - jag googlade och förstår vad du menar. JAg tänkte mig en kudde utan horn. Men den där håller ju bältet på plats bra.
    Däremot tvivlar jag på att den blir smalare än en vanlig, den där har ju ganska bred rygg som går ut åt sidan i stället. Men jag har inte sett den "live"...

    Rymmer ni 3 bakåtvända så tänker jag att man rymmer 3 framåtvända också. Så är det i alla fall för oss i vår bil. Det som blir problem när alla sitter framåtvända är att de inte kommer åt att spänna fast sig, för det måste man göra typ "under, mellan" stolarna. Så än får yngsta sitta bakåtvänd, bara för att dra ut på det böket så länge som möjligt (han är 6 år nu). Sedan blir det nog bältesförlängare, sådana man klickar i nere vid sätet och så kan de spänna fast sig högre upp.   

Svar på tråden Vad tror ni blir säkrast för barnen?