skogsvitter skrev 2013-01-17 16:39:35 följande:
Pippi lär få en hel del påhugg nu men jag kan inte annat än hålla med faktiskt. Det man kallar "ärftligt" handlar egentligen om ett fåtal gener som ökar risken för den här typen av sjukdomar. Man talar om en genetisk sårbarhet inom vetenskapen, vilket är en mycket tydligare beskrivning än att säga att det är ärftligt. Men får barnet en trygg, kärleksfull uppväxt utan trauman så kommer ingen sjukdom att utvecklas. Trygg anknytning är exempel på skyddande faktorer som hjälper till att motarbeta en sjukdomsutveckling trots att barnet har den genetiska sårbarheten. Risken med sådant här är dock att otrygg anknytning (som är en riskfaktor) också går i arv. Genom det sk sociala arvet, det omedvetna sociala mönster vi lärt av våra egna föräldrar och som avgör hur vi själva bemöter våra barn när vi i vår tur blir föräldrar. Och det väger betydligt tyngre än den enstaka genetiska faktorn.
Hej!
Tack! Jag hoppas ju och tror att min son har en mycket trygg anknytning till mig, jag och min man har haft det i vår barndom till våra föräldrar, då svärmors sjukdom först utvecklades senare i livet. Jag hade dock en mycket jobbig uppväxt präglad av mobbing och trakasserier från skolkamrater. Trots det tycker jag att jag har en bra självkänsla idag och känner mig trygg i mig själv som person. Så jag hoppas att min son känner det med, han får i alla fall mycket kärlek och tid av oss. Men i dagissituationen verkar det som om han känner sig otrygg. Han är snart fyra men lämningarna är svåra...Han är ju snart fyra och stor för sin ålder så det är svårt att bända loss honom och ge honom fysiskt till dagispersonalen om man måste. Helst vill jag ju att han ska hamna med i leken direkt så att han inte bryr sig så mycket om jag går, så de senaste månaderna har jag lämnat senare, då de går ut, för då är det roligare för honom att springa med ut med de andra barnen direkt. Men idag blev det pannkaka av alltihop då han ropade: "Men jag vill inte vara här, jag följer med hem" och sprang ut genom alla grindar ända till den yttre grinden och vägrade gå in igen. Det slutade med att en av dagispersonalen fick komma och ta med honom, motvilligt. Det är så jobbigt...:( Man blir riktigt ledsen när han inte verkar trivas. Till saken hör att jag vill ju inte att han ska få FÖR bra kontakt med kompisarna då vi om en månad ska flytta till en ny ort. Där vi bor idag är ju hela hans värld, så det blir ju ett nytt hus, ett nytt dagis...osv. Någon som tror att det kan vara bra rentav?