Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

Ärftlighet vid Aspergers?

Jag är mamma till en ung man med lätt variant av Aspergers syndrom. Inget som egentligen märks om man inte vet det. 

Han har nu träffat en tjej och de planerar barn. Men hennes storasyster har en son med just Asperger. Mer än vad min son har. Vad är sannolikheten att min son och hans tjej får ett gemensamt barn med Asperger?

Någon som har erfarenhet av detta?  

• Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?
  • Anonym (Mamman)

Tack för era svar.

Jag vet att man inte riktigt är på det klara med varför vissa råkar ut för Asperger. Syrebrist tror jag dock inte på men väl att det är genetiskt och kanske att det hänt något under själva fosterstadiet.

Vad gäller ärftlighet från min sida kan jag se drag hos t ex min egen pappa och kanske lite hos min man. Av våra fyra barn är det dock bara ett som fått det.

Ja, vi får se, både om det blir några barn öht och om det i så fall går i arv.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Juliette) skrev 2013-01-14 16:35:21 följande:
    Det är ärftligt, så du får räkna med att barnet kan få det. Men spelar det någon roll?
    Nej, egentligen spelar det ingen roll. Min son är ju det finaste som finns. Men - han har det inte lika lätt i livet som andra "normala" och det gör mig ont. Därför skulle jag helst önska mina framtida barnbarn aspergerfria.
  • Anonym (Mamman)

Ang empati eller ej så är min son den mest empatiska människa jag känner. Han bryr sig om allt och alla mer än någon av sina syskon (3 st utan "störningar"). Och han kan verkligen sätta sig in i hur andra känner. Så några typiska aspergerdrag vet jag inte om det finns egentligen. Det han haft problem med är mest depressioner.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (egen erfarenhet) skrev 2013-01-15 09:15:29 följande:
    "Empati för en person med Aspergers syndrom är som att lära sig ett andra språk.

Går det?
    - Ja, om man verkligen övar. Då fungerar det. Särskilt om det finns en terapeut som förstår och en stödjande familj."

www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/vuxen-... 

Jag som mamma till fyra barn kan säga att den empati han har är inte inlärd. Han har varit så sedan han var väldigt liten. Mån om andra osv. Sen är det ju så att aspergerspektrat är otroligt vitt och ingen är den andra lik. Och det som står i tidningarna är tyvärr inte alltid att lita på.
  • Anonym (Mamman)

Jag ska tillägga att han fick sin diagnos som 17-åring och han har verkligen inte mycket.

Nåväl, blir det barn så har vi ju lite mer kött på benen nu än vi hade när han var liten så det ska nog gå bra  

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Diagnos) skrev 2013-01-15 11:09:08 följande:
    Men då kanske han har fått fel diagnos? Om det depressioner han lider av och har inga typiska aspergerdrag alls.
    I så fall borde din son få en ny utredning, på en gång.

Annars kanske det är så att du som mamma "inte ser" dom typiska aspergerdragen.

Jag jobbar inom detta område, med människor som har asperger och det är lätt för dom att verka ematiska, dom ser hur andra gör och gör likadant, det är inte alls svårt, men att verkligen känna empati, inombords, det är det ingen med asperger som gör, allt är inövat. 
    det är väl självklart en person med asperger gråter om mamma dör, men detär bara för sin egen skull, eller för att han vet att det hör till att gråta när någon dör.

Sista gången vi var hos den som gett honom diagnosen så erkände han/psykologen att han var osäker på om han gett honom rätt diagnos. Kanske det berodde på att han var och är deprimerad. Men andra bitar stämde tydligen. T ex bläckplumparna!
Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?