• Anonym (Mamman)

Ärftlighet vid Aspergers?

Jag är mamma till en ung man med lätt variant av Aspergers syndrom. Inget som egentligen märks om man inte vet det. 

Han har nu träffat en tjej och de planerar barn. Men hennes storasyster har en son med just Asperger. Mer än vad min son har. Vad är sannolikheten att min son och hans tjej får ett gemensamt barn med Asperger?

Någon som har erfarenhet av detta?  

• Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?
  • krokodilmamma

Man vet ju inte varför Aspergers (och autism) uppstår, det finns många olika teorier men forskarna misstänker att det finns en stark en ärftlighetsfaktor och att det är flera gener som spelar in.  Det enda man kan säga säkert är att sannolikheten att få ett barn med Aspergers eller autism är högre om föräldrarna eller nära släktingar har det än i en släkt där det inte finns några fall. 

• Anonym
    krokodilmamma skrev 2013-01-14 13:20:11 följande:
    Man vet ju inte varför Aspergers (och autism) uppstår, det finns många olika teorier men forskarna misstänker att det finns en stark en ärftlighetsfaktor och att det är flera gener som spelar in.  Det enda man kan säga säkert är att sannolikheten att få ett barn med Aspergers eller autism är högre om föräldrarna eller nära släktingar har det än i en släkt där det inte finns några fall. 

Jag har en halvsyster med Aspergers (samma mamma). Hennes pappa har Aspergers och båda hennes halvbröder. Med största sannolikhet så har hon fått det från pappan. Om brödernas mammor också har anlagen vet jag inte.

Självklart kan din son få ett barn med Aspergers även om hans flickvän inte bär på genen, eller att de får ett barn utan aspergers även om de båda har genen. Sånt kan man inte styra över själv.
  • krokodilmamma

Nu är ju genetik inte så enkelt. 

För det första så vet som sagt inte forskarna till 100% om syndromen är ärftliga eller inte. Mycket talar dock för att de är ärftliga och att det i så fall är flera olika gener som spelar in. 

Om det var så att det var en enskild gen hade det varit enklare, då det finns olika typer av genomslag för egenskaper.

De två vanligaste sätten en egenskap ärvs är dominant eller recessivt, och de är lätta att förklara och förstå:

Vid ett dominant anlag räcker det med att en av generna i det aktuella genparet har egenskapen för att den ska visa sig. En förälder som bär en sådan gen kommer att ge den till 50% av sina barn om han eller hon har den i enkel upplaga och till 100% av sina barn om han/hon har den i dubbel upplaga. Alla barn kommer att visa egenskapen oavsett vad den andra föräldern bär på för gener. 

Recessiva gener är lite krångligare. Där krävs det att bägge generna i ett genpar har egenskapen för att den ska visas hos avkomman. Om en förälder visar en recessiv egenskap betyder det alltså att han eller hon har två uppsättningar av den genen och alltså kommer att ge den vidare till 100% av sina barn. Barnen kommer dock endast att visa egenskapen om de även får motsvarande egenskap i genparet från den andra föräldern. Det vill säga att visar bägge föräldrarna egenskapen kommer alla deras barn att få den, om den ena föräldern visar den och den andra inte gör det men bär på genen kommer 50% av deras barn att visa egenskapen och 50% att bli bärare av den. Två föräldrar som bär på genen men inte visar egenskapen kommer tillsammans att få 25% barn som visar egenskapen, 50% som är bärare och 25% som inte är bärare. 

Man kan med andra ord många gånger räkna ut hur ett anlag ärvs med ganska stor exakthet om man har ett tillräckligt stort underlag att undersöka. Det är dock lite lättare att göra det med tex bananflugor eller möss då man kan få fram tillräckligt stor statistiskt underlag från samma föräldrapar, något som är lite svårare när det gäller människor. ;)

För att göra det otroligt mycket krångligare finns det dock en mängd andra sätt egenskaper kan ärvas på, vid ofullständig dominans är ett anlag egentligen dominant men det varierar hur mycket egenskapen syns på avkomman, vid intermediär nedärvning är inget av anlagen dominant över det andra utan bägge gener i genparet bidrar till avkommans egenskap som blir ett mellanting av föräldrarnas, polygena egenskaper betyder att många gener spelar in för att en egenskap ska synas, det finns modifierande gener som förstärker vissa egenskaper om de finns men inte påverkar andra osv.

Vad forskarna kommit fram till hittills är iaf att en eventuell autism-gen inte verkar följa klassisk dominant eller recessiv arvsgång så det pekar på att om tillståndet är ärftligt handlar det om flera gener som samspelar eller någon annan form av arvsgång.  

Så att säga att någon bär på "genen" eller inte är en grov förenkling. :D

• Anonym (egen erfarenhet)

Jag har slagits av hur jag tycker att minst en förälder alltid har karakterisktiska drag om det finns ett barn med autism. Autism är ju ganska vanligt så man stöter ju på många sådana föräldrar och jag tycker _nästan_ alltid att minst en förälder har karakteristiska drag. När båda har det så ser man nästan alltid dragen hos barnen, eller så har barnen diagnosen. Fysiskt aktiva, sociala, omtänksamma, energiska, otåliga, men saknar djupare självreflektion och empati. Jag har några nära vänner med de här dragen.

För mig ser autism väldigt ärftligt ut.

Inbillning? Kanske, men jag tror inte det. 

• Anonym

All forskning tyder på att diagnoser inom autismspektrat är i allra högsta grad ärftliga. Min man som arbetar som specialpedagog med barn som har just Asperger säger att av alla de barn han mött i sitt arbete är det väldigt vanligt att någon av föräldrarna ha antingen en diagnos själva, eller där man märker att de lider av samma problematik.

• Elin 885

enorm syrebrist vid födeseln kan vara en bra förklaring till asbergers och adhd/add som fysologiskt ligger under pannan och tinningen. den förklaringen fick jag i alla fall för ingen av mina föräldrar eller syskon har asbergers eller adhd.
     och såg ut som en smurf ungefär när jag kom ut så det tror jag på, hade navelsträngen virad runt halsen 2 varv.

• Anonym (Mamman)

Tack för era svar.

Jag vet att man inte riktigt är på det klara med varför vissa råkar ut för Asperger. Syrebrist tror jag dock inte på men väl att det är genetiskt och kanske att det hänt något under själva fosterstadiet.

Vad gäller ärftlighet från min sida kan jag se drag hos t ex min egen pappa och kanske lite hos min man. Av våra fyra barn är det dock bara ett som fått det.

Ja, vi får se, både om det blir några barn öht och om det i så fall går i arv.

• Anonym (Juliette)

Det är ärftligt, så du får räkna med att barnet kan få det. Men spelar det någon roll?

• Elin 885
    Anonym (Mamman) skrev 2013-01-14 16:32:08 följande:
    Tack för era svar.

Jag vet att man inte riktigt är på det klara med varför vissa råkar ut för Asperger. Syrebrist tror jag dock inte på men väl att det är genetiskt och kanske att det hänt något under själva fosterstadiet.

Vad gäller ärftlighet från min sida kan jag se drag hos t ex min egen pappa och kanske lite hos min man. Av våra fyra barn är det dock bara ett som fått det.

Ja, vi får se, både om det blir några barn öht och om det i så fall går i arv.

joho! det står i min utredning att det uppkommit pga syrebrist vid födeseln, jag var ju för skjutton blå som en smurf när jag kom ut och hade andnöd typ.
  • krokodilmamma

Men eftersom ingen vet vad Asperger beror på kan man ju inte skriva att det uppkommit pga syrebrist, även om du har dokumenterad syrebrist vid födseln, eller man kan väl men då kan man ju börja undra vem som gjort utredningen och vilken kompetens den personen har.

Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?