Inlägg från: Anonym (egen erfarenhet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (egen erfarenhet)

Ärftlighet vid Aspergers?

Jag har slagits av hur jag tycker att minst en förälder alltid har karakterisktiska drag om det finns ett barn med autism. Autism är ju ganska vanligt så man stöter ju på många sådana föräldrar och jag tycker _nästan_ alltid att minst en förälder har karakteristiska drag. När båda har det så ser man nästan alltid dragen hos barnen, eller så har barnen diagnosen. Fysiskt aktiva, sociala, omtänksamma, energiska, otåliga, men saknar djupare självreflektion och empati. Jag har några nära vänner med de här dragen.

För mig ser autism väldigt ärftligt ut.

Inbillning? Kanske, men jag tror inte det. 

Litet My skrev 2013-01-14 23:26:21 följande:

Fast inget av det du tar upp är kriterier för specifikt Aspergers eller Autism.
    Nej, jag vet. Jag tror inte att de föräldrar jag menar skulle få den diagnosen heller, men de visar gemensamma drag. Det måste vara en läggning som ligger nära att utveckla autism.
    Litet My skrev 2013-01-15 00:52:29 följande:

Tycker du, men det säger inget om verkligheten, var och varannan människa har de dragen du tar upp.
    Ja det är bara vad jag tycker. Jag tycker att deras drag är ganska karakteristiska. (Alltså inget som helst fel på dessa drag.)

Undrade mest om någon annan tänkt på samma sak. 
    Anonym (Efarenhet) skrev 2013-01-15 03:35:44 följande:

Vad du tycker är väl ganska orelevant för denna tråden, och precis som "Litet my" skriver så är det du pekar på drag som var och varannan människa har, inget specifikt för just Aspergers. Du verkar väldigt okunnig!!!
    Föräldrarna jag syftar på har ju inte aspergers. De har däremot barn med någon typ av autism, men de är inte själva autistiska. På något sätt verkar deras personligheter ligga nära autism.

"The heritability of autism is the proportion of autism that can be explained by genetic variation; if the heritability of a condition is high, then the condition is considered to be primarily genetic. Autism has a strong genetic basis, although the genetics of autism is complex and it is unclear whether autism spectrum disorder (ASD) is explained more by multigene interactions or by rare mutations with major effects.[1] Early studies of twins estimated the heritability of autism to be more than 90%; in other words, that 90% of the differences between autistic and non-autistic individuals is due to genetic effects.[2] This may be an overestimate; new twin data and models with structural genetic variation are needed.[" 
Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?