• Anonym

Ärftlighet vid Aspergers?

krokodilmamma skrev 2013-01-14 13:20:11 följande:
    Man vet ju inte varför Aspergers (och autism) uppstår, det finns många olika teorier men forskarna misstänker att det finns en stark en ärftlighetsfaktor och att det är flera gener som spelar in.  Det enda man kan säga säkert är att sannolikheten att få ett barn med Aspergers eller autism är högre om föräldrarna eller nära släktingar har det än i en släkt där det inte finns några fall. 

Jag har en halvsyster med Aspergers (samma mamma). Hennes pappa har Aspergers och båda hennes halvbröder. Med största sannolikhet så har hon fått det från pappan. Om brödernas mammor också har anlagen vet jag inte.

Självklart kan din son få ett barn med Aspergers även om hans flickvän inte bär på genen, eller att de får ett barn utan aspergers även om de båda har genen. Sånt kan man inte styra över själv.
  • Anonym

All forskning tyder på att diagnoser inom autismspektrat är i allra högsta grad ärftliga. Min man som arbetar som specialpedagog med barn som har just Asperger säger att av alla de barn han mött i sitt arbete är det väldigt vanligt att någon av föräldrarna ha antingen en diagnos själva, eller där man märker att de lider av samma problematik.

• Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-14 16:44:56 följande:
    joho! det står i min utredning att det uppkommit pga syrebrist vid födeseln, jag var ju för skjutton blå som en smurf när jag kom ut och hade andnöd typ.

Men alla med svår syrebrist får inte as eller andra npf-diagnoser. Betydligt vanligare och mer sammankopplat till syrebrist är ändå CP.  Min bror har en annan funktionsnedsättning även han såg ut som en" smurf" vet man inte vad sjukdomar\funktionsnedsättningar beror på försöker man väl hitta förklaringar. Att syrebrist skulle vara någon allmän förklaring till autism har jag aldrig läst.
  • Anonym

Ok läste nu en artikel om att äldre föräldrar, låg födelsevikt och syrebrist i fosterstadiet ökar risken för autism.

• Anonym

Jobbar med barn med asperger och alla våra elever har alltid haft en eller flera familjemedlemmar som också haft någonting inom autism spectrat. Dessutom tenderar det att bli värre efter varje generation.

• Anonym

Eller vi hoppar över kaffet..........den meningen kan få min son att börja leta efter kaffet som han ska hoppa över. :)

Men skilj på empati och sympati.
    Min son känner absolut sympati men han saknar fingertoppskänsla för när han t ex sårar andra.
    Han märker inte om han kliver över gränser, däremot om man är mycket tydlig med att man blev ledsen, så blir han förkrossad för det han gjort.

Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?