• Elin 885

Ärftlighet vid Aspergers?

enorm syrebrist vid födeseln kan vara en bra förklaring till asbergers och adhd/add som fysologiskt ligger under pannan och tinningen. den förklaringen fick jag i alla fall för ingen av mina föräldrar eller syskon har asbergers eller adhd.
     och såg ut som en smurf ungefär när jag kom ut så det tror jag på, hade navelsträngen virad runt halsen 2 varv.

• Elin 885
    Anonym (Mamman) skrev 2013-01-14 16:32:08 följande:
    Tack för era svar.

Jag vet att man inte riktigt är på det klara med varför vissa råkar ut för Asperger. Syrebrist tror jag dock inte på men väl att det är genetiskt och kanske att det hänt något under själva fosterstadiet.

Vad gäller ärftlighet från min sida kan jag se drag hos t ex min egen pappa och kanske lite hos min man. Av våra fyra barn är det dock bara ett som fått det.

Ja, vi får se, både om det blir några barn öht och om det i så fall går i arv.

joho! det står i min utredning att det uppkommit pga syrebrist vid födeseln, jag var ju för skjutton blå som en smurf när jag kom ut och hade andnöd typ.
  • Elin 885
    krokodilmamma skrev 2013-01-14 16:48:59 följande:
    Men eftersom ingen vet vad Asperger beror på kan man ju inte skriva att det uppkommit pga syrebrist, även om du har dokumenterad syrebrist vid födseln, eller man kan väl men då kan man ju börja undra vem som gjort utredningen och vilken kompetens den personen har.
    det står att det KAN bero på det eftersom as och adhd sitter fysiologiskt under pannan och tinningen. det är neuropsykolog som gjort utredningen och jag har fullt förtroende för henne.
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-14 17:19:36 följande:

Men alla med svår syrebrist får inte as eller andra npf-diagnoser. Betydligt vanligare och mer sammankopplat till syrebrist är ändå CP.  Min bror har en annan funktionsnedsättning även han såg ut som en" smurf" vet man inte vad sjukdomar\funktionsnedsättningar beror på försöker man väl hitta förklaringar. Att syrebrist skulle vara någon allmän förklaring till autism har jag aldrig läst.
    ok men det står så i alla fall i min utredning, PUNKT!
  • Elin 885
    Anonym skrev 2013-01-14 17:24:22 följande:
    Ok läste nu en artikel om att äldre föräldrar, låg födelsevikt och syrebrist i fosterstadiet ökar risken för autism.
    stämmer på pricken in på mig, mina föräldrar var 37 och jag är min mammas sista barn, jag var 42cm lånbg och vägde 2,3kg när jag kom ut, min mamma gick inte upp i vikt utan ned....(hon åt massor men var otroligt stressad). jag blev igångsatt och tog 16 timmar på mig att komma ut, envisa unge!! =).

hur som haver, jag fick min as och adhd-driagnos som vuxen så asperger har ingen dött av =).
  • Elin 885
    krokodilmamma skrev 2013-01-14 18:11:14 följande:
    Fast det var ju inte så du skrev i din förra post. :)
    ok då måste ordet kan ha fallit bort, ord faller lätt bort när man har dyslexi som jag har.
  • Elin 885

men shit debbaterar ni detta fortfarande?????

Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?