• orolig2325

Ärftlighet vid Aspergers?

Är diagnoserad med Aspergers Syndrom och tänkte bara säga att forskarna vet att Aspergers är ärftligt, det råder inga tvivel om det.

Har även sett forskning som visar på att 50% av dem med Asperger har ärvt det och resterande 50% har fått det av olika miljöpåverkning.

All sånhär forskning är väldigt svår, så det går egentligen aldrig att säga en exakt siffra.

En mer intressant fråga är: Varför undrar du över dethär?

• orolig2325
    Anonym (Snus) skrev 2013-01-14 17:38:27 följande:
    Rekommenderar dig att läsa krokodilmammas inlägg om genetik:)
    För det finns faktiskt inte någon tillförlitlig forskning som påvisar att asperger är ärftligt.
    Däremot finns det många, många människor som tror att deras egna erfarenheter kan fungera som någon slags bevis på arv. (Jag har till&med hört psykologer på vuxenhab säga "min erfarenhet är att det ofta förekommer aspergers patienters släkt". Det är dock skillnad på forskning och "personliga erfarenheter".) 
    Jag vet att man inte har kunnat bevisa det under kontrollerade former, men det är ungefär som att säga att vi inte kan bevisa att en sten är rund, om 900.000 människor föds med asperger och alla deras pappor har asperger så är det en 99.9999% säkerhet att asperger är ärftligt, så därför skrev jag att "forskarna vet att Aspergers är ärftligt, det råder inga tvivel om det."
    För det råder inga tvivel om det som sagt, eller jo, det finns alltid forskare som kommer tvivla, men det finns oxå forskare som tror att jorden e platt. :)

Ingen forskning är 100% säker, vi upptäcker dagligen nya saker, som den nya kvarken man hittat, som förbryllar alla forskare och dem vet inte riktigt vad dem ska göra nu för att kvarken motsäger en hel del forskning och teorier. :)
  • orolig2325
    Anonym (Diagnos) skrev 2013-01-15 11:09:08 följande:
     Jag jobbar inom detta område, med människor som har asperger och det är lätt för dom att verka ematiska, dom ser hur andra gör och gör likadant, det är inte alls svårt, men att verkligen känna empati, inombords, det är det ingen med asperger som gör, allt är inövat. 
    det är väl självklart en person med asperger gråter om mamma dör, men detär bara för sin egen skull, eller för att han vet att det hör till att gråta när någon dör.

Jag känner empati för dig just nu iaf, för att du verkar vara utvecklingsstörd, kan inte vara enkelt för dig.
    Behöver du nån att prata med så finns jag här.

Förstår heller inte hur du kan jobba med Aspergers Syndrom och veta så lite om det.
  • orolig2325
    orolig2121 skrev 2013-01-15 14:39:24 följande:
    Man skiljer medicinskt ofta på empati och omtanke, där empati då betyder att tänka sig in i och förstå andras känslor. Empati behöver inte innebära att man har någon omtanke, och man kan ha omtanke även om man har väldigt dålig empati.

Är det inte så att med den här definitionen så har alla med autism i varierande grad problem med empati? 
    INTE alla, långt ifrån alla, men ja, folk inom autismspektrumet kan ha svårt för att sätta sig in i och förstå andras känslor, men det kan även en helt neurotypisk person ha.
  • orolig2325
    orolig2121 skrev 2013-01-15 14:55:39 följande:

"Research suggests that 85% of ASD (Autism Spectrum Disorder) individuals have alexithymia,[65] which involves not just the inability to verbally express emotions, but specifically the inability to identifyemotional states in self or others.[66]"
    Jag tycker du beskriver det bra här.
    "Dem flesta inom autismspektrum har större svårigheter än neurotypiska människor att verbalt uttrycka känslor, eller identifiera känslor hos sig själv eller andra."

Men att alla med autismspektrum diagnos skulle sakna empati eller ha svårt för empati? nej nej och åter nej.

sv.wikipedia.org/wiki/Empati

Så empati är bara en liten del i det som beskrivs i ditt citat.
  • orolig2325
    krokodilmamma skrev 2013-01-15 15:41:19 följande:
    Jag tror vad många blir upprörda över är när folk klampar in och säger att alla personer med Asperger saknar empati och drar liknelser med att de inte skulle känna något om deras mamma dog (vilket inte direkt har något med empati att göra heller.)
    Eller att folk klampar in och säger att alla med Asperger saknar empati och har mycket mycket större risk för att börja döda massa folk i sin närhet.

Där tror jag det största problemet ligger, och det är därför jag är extra hård med att framföra att Aspergare faktiskt kan känna empati, för om man går till botten med empati-frågan så kan det mycket väl visa sig att Aspergare HAR svårare för empati än vad neurotypiska människor har, och då kommer folk automatiskt börja misstolka det och stoppa in alla med autismspektrum i samma fack, och det facket kommer bli "Mördare, våldtäcktsmän och pedofiler, samt psykopater" och om det sker så kommer det uppstå en minst sagt livsfarlig situation för alla med någon form av autismspektrum, för att neurotypiska människor inte förstår vad empati och alexitymi betyder och tolkar det på sitt egna sätt.
  • orolig2325
    Anonym (HögfungerandeAsp) skrev 2013-01-15 16:16:21 följande:
    Det som är jobbigt med just empatin är att den glider över till medlidande och jag kan ta på mig andras smärta, den delen är jobbig, jag kan bli så oerhört ledsen och arg och frustrerad för saker som folk i min närhet råkar ut för.
    +1 där!
    varje gång jag lär känna en ny människa och han eller hon öppnar upp sig för mig och berättar om sin historia och sina problem så gråter jag nästan, beroende på hur "stora" eller "små" problemen är, tex. om man får reda på att personen har råkat ut för en väldigt jobbig våldtäkt, det är min största akilleshäl.
  • orolig2325
    Anonym (känner många) skrev 2013-01-15 16:39:20 följande:
    Ibland tycker jag att autismspektrat är så stort att man undrar vad som är poängen. Men det är ett sidospår...

Det här med alexitymi sägs ju dock av flera forskare vara vanligare hos människor med asperger, och hos andra forskare sägs det kunna leda till nedsatt empati eller svårigheter med empati. Det betyder dock inte att det gäller ALLA med asperger. Men att helt hävda att det inte alls har med asperger att göra stämmer ju liksom inte heller.
    Man får ALDRIG glömma bort varför vi har alla demhär olika diagnoserna och varför man sätter en diagnos.
    En diagnos ska ALDRIG ställas på någon som inte har några problem att leva ett fungerande liv, så därför finns alla diagnoser, annars kan jag hålla med om att dem är väldigt onödiga för att det är så mycket som så många människor passar in på.
    En klassiker är att man ger barn ADHD diagnos för att dem gillar att vara aktiva, men är det ett problem för dem själva att dem är aktiva? det är den stora frågan.
Svar på tråden Ärftlighet vid Aspergers?