Ärftlighet vid Aspergers?
Jag känner många med asperger och har en nära släkting med diagnosen. Det här nedan känner jag igen mig i.
Infon finns på länken:
http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/20/sten-levander-bidrar-till-okunskapen-om-asperger
Särskilt det här (ur texten) ger en bra beskrivning:
"Aspergers syndrom är i grund och botten en nedsättning av funktionsförmåga i rent socialt hänseende, nedsatta förmågor att interagera socialt enligt de koder och beteendemönster som är inlärda och räknas som självklara av majoritetsmänniskorna. Att ha Aspergers syndrom handlar om svårigheter med att läsa av andra människor, och inte desto mindre också att själv råda över sina mer subtila signaler som omvärlden ska kunna läsa av. Hur bra vi än lär oss läsa av andra, är det inte säkert att vi någonsin lär oss kontrollera vad andra läser in för bild av oss...
Dessa bitar kan kallas kognitiv empati - förmåga att läsa av och förstå andra och deras exempelvis sinnesstämningar och känslolägen. Det är denna kognitiva empati det ingår mycket centralt i Aspergers syndrom att ha problem med.
Det har aldrig varit frågan om generella nedsättningar i fråga om affektiv empati - förmåga att känna med och leva sig in i andras känslor. Det finns ingen sådan koppling i det som heter Aspergers syndrom!
Men blotta ordet empati har i sig missuppfattats i sammanhanget, så att detta senare är den totalt felaktiga bild som alltför många går omkring och har - och dessutom hela tiden tar upp stort utrymme av den allmänna debatten i frågan och överröstar oss som försöker nå ut med den verkliga bilden."