• telgebo

Genant problem ang bindor

Känns så genant att skriva om detta men måste få hjälp att lösa det hur man kan lösa det.

Varje gång jag har mens så blir jag som fuktig efter att ha använt binda efter bara några dagar. Nu har det gått 6 dagar och mensen är slut men jag är så öm och det känns som jag har fått som skavsårskänsla med typ brännblåse effekt känsla mellan skinkorna. jag kände efter med fingrana och det känns nästan som hela huden där emellan är röd och öm och huden skrynklig och det känns nästan som blåsor i baken eller som man skulle ha torkat sig mellan skinkorna tills man får sår.

Hur fasen kommer man till bukt med problemet?

jag fixar inte att använda tampong tycker det är så obehagligt och jag har testat menskopp men det funkar inte så bra som jag skulle vilja och är rädd att den ska läcka, vilket det gjorde nu senast så jag har alltid en tunn binda eller trosskydd utifall att det skulle ske men då får jag ju denna ömhet mellan skinkorna istället.

Nån mer med samma problem?

Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Svar på tråden Genant problem ang bindor
  • telgebo
    WithLove skrev 2013-01-14 21:49:45 följande:
    Mini-piller? Då slipper du mens helt (oftast)?

När jag käkade ppiller så blödde jag väldigt lite och klarade mig då utan bindor/tamponger och trosskydd. Använde mig av toapapper :) eller menstrosor (trosor som jag egentligen vill slänga men använder dom ytterligare en gång).

Jag har ätit minipiller förr men hade mens likt förbannat. Spelar ingen roll vad jag har för preventivmedel så får jag alltid mens. Värst var kopparspiral med syndaflod i 12 dagar varje månad och dagligen mensvärk från helvetet förutm 1 dag per månad mitt emellan typ vid ÄL kanske. Stod ut i ett halvår innan jag tog ut den.

Nåt nytt som har dykt upp är också att jag alltid har vrålont i brösten efter mens, jag har aldrig haft så förr. Innan är det ju vanliga men efter som jag är ju bra skumt.
  • telgebo
    BängtRagnhild skrev 2013-01-14 21:50:19 följande:
    Låter lite som blöjeksem, hade en vännina som alltid fick det.
    Byt ofta, tvätta noga och torka noga. Använd inotyol-salva eller liknande och försök lufta så mycket du kan... Funkar det inte så hade jag nog pratat med vc/gyn.

Du kan nog ha rätt i att det är det, svårt att se hur det ser ut dock. Jag byter ofta tycker jag och tänker om inte tvätt tirkar ut ännu mer, men det kanske det inte gör. Har ingen inotyol hemma och blir det inte fuktig då? Svårt att sova utan trosor vid mens, fast nu är den slut iofs. Känner mig helt skinnflådd.
  • telgebo
    Anonym skrev 2013-01-14 21:53:44 följande:
    Jag förstår ditt problem och kom och tänka på att barn smörjer man in då de går i blöjor hela dagarna och får irriterad hud. Om det kan va något för dig så prova nån barnkräm. Det va bara en tanke.
    Jo på skinkor ja men detta är mellan dom. Usch vad jag skäms över detta.
    Anonym (Jodå) skrev 2013-01-14 21:56:47 följande:
    Viledas salva med zink. Det använder jag när det blir FÖR jäkligt, får samma problem nämligen. Gå utan trosor är annars det bästa men nu på vintern är det inte helmysigt att gå i kjol och inga trosor/strumpbyxor..
    Ibland har mina besvär varit så illa att jag får gå med en bit bomullstyg mellan skinkorna för att kunna gå utan smärta. Ett flertal lappar krävs då jag byter ofta så jag alltid har en torr.  :-/
    Det har jag hemma så ska smörja med det och vara utan trosor. Ja gå ut i denna kyla i kjol är inte att tänka på, fy vad kallt. Bara gå hemifrån utan trosor på sig känns udda för mig ha ha.

Detta med tyg trasor mellan var smart, känns som jag måste ta ett isblock dock nu för det svider som eld där just nu.

• telgebo
    Hallonmumsan skrev 2013-01-14 22:01:33 följande:
    Jag har samma problem. På sommaren är det värst, då kan jag bli röd om jag blivit för varm.

Jag har det varenda månad. Skitjobbigt.
    Anonym (Salva) skrev 2013-01-14 22:04:38 följande:
    Inotyol-salva; ta på kvällen så är det borta till morgonen.

Får köpa det först på apoteket för jag har det inte hemma för jag använder inte sånt till mitt barn.
    Lena skrev 2013-01-14 22:07:15 följande:
    Jag får oxå det problemet tills jag övergick till enbart tygbindor hemma
    Tack för tips. Försöker vänja mig vid m-koppen och hoppas nån gång bara kunna ha den och lita på att den inte läcker. Den är iaf så pass bra att jag sluppit klådan ,mellan benen i slutet av mensen och det är en befrielse men det onda i rumpan kvarstår.
  • telgebo
    Anonym skrev 2013-01-14 22:17:09 följande:
    Menskopp + tygbinda som extra skydd funkar för mig. Kan ha vanlig binda eller trosskydd någon enstaka gång, men får snabbt problem av det. Jag smörjer med olivolja när det känns obehagligt, det lindrar skönt och det verkar påskynda läkningen lite.

Kan man ta rapsolja?
  • telgebo
    Lady Namárië skrev 2013-01-14 22:19:37 följande:
    Har du provat att byta sort? De olika märkena har ju olika typer av ytskikt och något annat kanske passar din hud bättre?

Jag har provat alla möjliga, Libresse, Always, ICA basic, nån annan värdelös från ICA, förlossningsbindor när jag hade avslaget då, ett annat paket som jag inte vet märke på, ett annat paket utan märke och så nu Apotekets bindor och jag får samma problem och värsta var nu må jag säga och då är dom ändå från apoteket som man tror ska ha bra produkter.
  • telgebo
    fjånkan skrev 2013-01-14 22:20:52 följande:
    Jag har fått så när jag använt binda i samband med avslag. Blöjeksem, antar jag. Hua! Annars har jag aldrig binda. Jag hatar känslan av att det rinner.

Jag använder menskopp. I början var jag rädd för läckage. Nu vet jag att det inte händer om jag tömmer den några ggr/dag i början av mensen och sedan morgon och kväll när den värsta floden ebbat. 

Jo hatar också den känslan och den stör mig på nätterna så jag sover som sämst när jag har mens, den blöder som värst.

Jag har sovit med koppen men det blev total översvämmning när jag reste på mig , ingen rolig syn. Jag är så rädd att läcka så jag vågar inte än gå utan nåt skydd utifall att. Jag tycker jag sätter in den rätt men jag har tydligen inte gjort rätt då jag fick översvämmning förra gången och då hade jag sovit med den i ca 9 timmar och den ska kunna sitta i säger dom i 12 timmar.
  • telgebo
    Lady Namárië skrev 2013-01-14 22:21:34 följande:
    Har du potatismjöl hemma, förresten? Om problemen beror på fukt kan det lindra så länge.

Tyvärr inte och svårt stt strö tror jag då jag måste sära på skinkorna och då har jag inga händer kvar till att pudra över där.  Men ett bra tips annars.
  • telgebo
    Anonym skrev 2013-01-14 22:22:09 följande:
    Min son får irriterad hud mellan skinkorna med och då smörjer jag med bepanthen. Redan efter några timmar är det bra.

Det låter toppen.

Nej tjejer jag måste stå upp går inte att sitta ner så jag försvinner en stund men återkommer och läser och svarar er.
Svar på tråden Genant problem ang bindor