Du måste logga in för att svara i en tråd.

• telgebo

Genant problem ang bindor

Känns så genant att skriva om detta men måste få hjälp att lösa det hur man kan lösa det.

Varje gång jag har mens så blir jag som fuktig efter att ha använt binda efter bara några dagar. Nu har det gått 6 dagar och mensen är slut men jag är så öm och det känns som jag har fått som skavsårskänsla med typ brännblåse effekt känsla mellan skinkorna. jag kände efter med fingrana och det känns nästan som hela huden där emellan är röd och öm och huden skrynklig och det känns nästan som blåsor i baken eller som man skulle ha torkat sig mellan skinkorna tills man får sår.

Hur fasen kommer man till bukt med problemet?

jag fixar inte att använda tampong tycker det är så obehagligt och jag har testat menskopp men det funkar inte så bra som jag skulle vilja och är rädd att den ska läcka, vilket det gjorde nu senast så jag har alltid en tunn binda eller trosskydd utifall att det skulle ske men då får jag ju denna ömhet mellan skinkorna istället.

Nån mer med samma problem?

Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Svar på tråden Genant problem ang bindor
  • WithLove

Mini-piller? Då slipper du mens helt (oftast)?

När jag käkade ppiller så blödde jag väldigt lite och klarade mig då utan bindor/tamponger och trosskydd. Använde mig av toapapper :) eller menstrosor (trosor som jag egentligen vill slänga men använder dom ytterligare en gång).

• BängtRagnhild

Låter lite som blöjeksem, hade en vännina som alltid fick det.
    Byt ofta, tvätta noga och torka noga. Använd inotyol-salva eller liknande och försök lufta så mycket du kan... Funkar det inte så hade jag nog pratat med vc/gyn.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Anonym

Jag förstår ditt problem och kom och tänka på att barn smörjer man in då de går i blöjor hela dagarna och får irriterad hud. Om det kan va något för dig så prova nån barnkräm. Det va bara en tanke.

• Anonym (Jodå)

Viledas salva med zink. Det använder jag när det blir FÖR jäkligt, får samma problem nämligen. Gå utan trosor är annars det bästa men nu på vintern är det inte helmysigt att gå i kjol och inga trosor/strumpbyxor..
    Ibland har mina besvär varit så illa att jag får gå med en bit bomullstyg mellan skinkorna för att kunna gå utan smärta. Ett flertal lappar krävs då jag byter ofta så jag alltid har en torr.  :-/

• Hallonmumsan

Jag har samma problem. På sommaren är det värst, då kan jag bli röd om jag blivit för varm.

• Anonym (Salva)

Inotyol-salva; ta på kvällen så är det borta till morgonen.

• Lena

Jag får oxå det problemet tills jag övergick till enbart tygbindor hemma

• Anonym (Jodå)
    Anonym (Salva) skrev 2013-01-14 22:04:38 följande:
    Inotyol-salva; ta på kvällen så är det borta till morgonen.
    Fungerar också, men är så svår att använda och svår att få bort.
  • Mariana 580
    BängtRagnhild skrev 2013-01-14 21:50:19 följande:
    Låter lite som blöjeksem, hade en vännina som alltid fick det.
    Byt ofta, tvätta noga och torka noga. Använd inotyol-salva eller liknande och försök lufta så mycket du kan... Funkar det inte så hade jag nog pratat med vc/gyn.
    Kunde inte sagt det bättre själv! Jättebra skrivet!
  • telgebo
    WithLove skrev 2013-01-14 21:49:45 följande:
    Mini-piller? Då slipper du mens helt (oftast)?

När jag käkade ppiller så blödde jag väldigt lite och klarade mig då utan bindor/tamponger och trosskydd. Använde mig av toapapper :) eller menstrosor (trosor som jag egentligen vill slänga men använder dom ytterligare en gång).

Jag har ätit minipiller förr men hade mens likt förbannat. Spelar ingen roll vad jag har för preventivmedel så får jag alltid mens. Värst var kopparspiral med syndaflod i 12 dagar varje månad och dagligen mensvärk från helvetet förutm 1 dag per månad mitt emellan typ vid ÄL kanske. Stod ut i ett halvår innan jag tog ut den.

Nåt nytt som har dykt upp är också att jag alltid har vrålont i brösten efter mens, jag har aldrig haft så förr. Innan är det ju vanliga men efter som jag är ju bra skumt.
    Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
Svar på tråden Genant problem ang bindor