• pontus1992

vad anser ni om månggifte?

Nu har ju månggifte varit lite på tapeten efter Centerns utspel i förra veckan. Vad skulle vara bra och vad skulle vara dåligt med månggifte OBS DETTA SKA INTE BLI NÅGON DISKUSSION OM VARKEN MUSLIMER ELLER MORMONER vill bara veta vad ni anser om folks rätt till eget val.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vad anser ni om månggifte?
  • PolyPond
    Ejder skrev 2013-01-21 21:38:45 följande:
    Du borde läsa på om adoptivbarn och alla problem som de brottas med. Ditt påstående att den biologiska kopplingen skulle sakna betydelse är både okunnigt och korkat.

Jag har aldrig sagt att det inte är bra att veta sitt biologiska ursprung, det har du fantiserat ihop på egen hand. Att gener automatiskt skulle innebära föräldraskap, eller att det skulle vara viktigare än god omsorg, är däremot något som du fått fullständigt om bakfoten. Det finns ingen seriös forskning som stödjer en sådan teori. Biologiskt ursprung är sådan lyx som man kan ägna sig åt efter att de grundläggande behoven är tillgodosedda.

Mitt barn lever med alla sina föräldrar, och vi är tre, vilket förstås innebär flera fördelar i förhållande till föräldraskap där man bara är två.
  • PolyPond
    Ejder skrev 2013-01-21 21:50:27 följande:
    Antar att du är dåligt bildad och drar felaktiga slutsatser av att ni körde en dubbelmacka men kan upplysa om att det är en spermie via slidan som avgör fadern.

Lyx eller inte. Barnet mår bättre med sina biologiska föräldrar.

Eftersom föräldraskap handlar om ansvar, inte om biologi, så förstår du också att det handlar om att vi är tre personer som tar ansvar för vårt barns välbefinnande. Det förefaller helt orimligt att vara emot detta upplägg, då det utgör fördelar för alla inblandade, inte minst barnet.

• PolyPond
    Ejder skrev 2013-01-21 21:50:27 följande:
    Lyx eller inte. Barnet mår bättre med sina biologiska föräldrar.

När biologiska föräldrar inte kan uppfylla barnets behov, så är de mycket sämre för barnet än vårdnadshavare som kan uppfylla dessa.
  • rlevitte

Håhåjaja...  att komma med en del påståenden och adjektiv (dysfunktionella, rotlösa, ...) gör dem till enbart det.

• Ejder
    rlevitte skrev 2013-01-21 22:04:26 följande:
    Håhåjaja...  att komma med en del påståenden och adjektiv (dysfunktionella, rotlösa, ...) gör dem till enbart det.
    Ja, fast det finns ju ingen anledning att förringa det.
  • Toboas
    Ejder skrev 2013-01-21 19:42:31 följande:
    Toboas. Det är jag som är i hegemonisk ställning här. Jag behöver inte visa någonting. Jag har redan triumf på hand.

Visa du dina fakta varför vi skulle införa polygami. 
    Jag tycker vi kan införa det för att det skulle ge mer trygghet och stabilitet till människor som redan idag lever i polygama relationer. Att du vill bevara status quo må göra det lättare men är sig inte något trumf.

Du har hitintills bara framfört åsikter om vad du tror det står i barnkonventionen men väldigt lite fakta.
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Toboas
    Ejder skrev 2013-01-21 19:45:43 följande:
    Mänskligheten är övertygad om att familjen är den bästa plats för ett barn att växa upp. Om du vill utmana mänsklighetens uppfattning får du komma med några fakta som visar att mänskligheten skulle ha fel.
    "Mänskligheten"? Stora ord!

De flesta länder tillåter barnaga - är du lika övertygad över att det är bättre än som vi har det i det liberala Sverige?
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • Ejder
    Toboas skrev 2013-01-21 22:34:52 följande:
    "Mänskligheten"? Stora ord!
    Givetvis. Nu måste jag sova men kan bjuda på ett kul skämt från Ted.

• Toboas
    Ejder skrev 2013-01-21 21:38:45 följande:
    Du borde läsa på om adoptivbarn och alla problem som de brottas med. Ditt påstående att den biologiska kopplingen skulle sakna betydelse är både okunnigt och korkat.
    Är det någon som ger sken av att vara okunnig är det du. Varför adopteras ett barn till att börja med? Är det inte mer logiskt att tro att många av de problem man observerat kan kopplas till de problem som ledde fram till adoptionen?
  • Rikard
    Ejder skrev 2013-01-21 19:45:43 följande:
    Mänskligheten är övertygad om att familjen är den bästa plats för ett barn att växa upp. Om du vill utmana mänsklighetens uppfattning får du komma med några fakta som visar att mänskligheten skulle ha fel.
    En polyfamilj är också en familj.

En stor del av mänskligheten accepterar polygami, inte bara inom islam utan också inom en lång rad mindre religioner i världen.  Den delen av mänskligheten är nog helt övertygad om att dessa flerpersonersfamiljer är utmärkta platser för barn att växa upp i.
Svar på tråden vad anser ni om månggifte?