• Anonym (ensam)

Att avgöra vårdnaden i domstol?

Jag har en dotter som jag har ensam vårdnad om, och vill ha det så fortsättningsvis.
    Pappan i fråga vill ha gemensam vårdnad.

Eftersom varken han eller jag kommer ändra oss i nuläget, så antar jag att han i så fall får starta en process i tingsrätten gällande vårdnaden. Stämmer det?

Kan någon i så fall berätta hur processen går till och hur lång tid det kan tänkas ta?    

• Svar på tråden Att avgöra vårdnaden i domstol?
  • Anonym

Då stämmer han dig i tr och gör han det interimistiskt så får han gv omgående under utredning och sen ska det tas i en huvudförhandling då kan det ta tid, en vårdnadsprocess kan pågå långe men med interimistiskt så får han det omgående om han inte är direkt olämplig. Varför anser du att han är direkt olämplig som vårdnadshavare du har ju skaffat barn med han

• Philippa

Varför vill du inte ge honom gemensam vårdnad om ERT barn?

• Anonym (insatt)

Hej

För det första. Om fadern INTE är direkt olämplig som vårdnadshavare till barnet så kommer han förmodligen få rätt i frågan om gemensam vårdnad i tingsrätt. Domstolen kommer i det längsta försöka medla mellan er och det faktum att de tycker gemensam vårdnad(delat ansvar) gällande barn är det bästa för barnet.

Sen kan det ju tänkas att andra omständigheter finns att ta hänsyn till när Tingsrätten skall fatta beslut. Men som sagt - är han inte olämplig så riskerar du att bli besviken.

En process i tingsrätt kan bli långvarig och väldigt ofta handla om 1½ - 2 år. Det är dessutom väldigt kostsamt och i mål om -umgänge, -vårdnads och boendemål bär var part sin egen kostnad.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-15 15:48:06 följande:
    Då stämmer han dig i tr och gör han det interimistiskt så får han gv omgående under utredning och sen ska det tas i en huvudförhandling då kan det ta tid, en vårdnadsprocess kan pågå långe men med interimistiskt så får han det omgående om han inte är direkt olämplig. Varför anser du att han är direkt olämplig som vårdnadshavare du har ju skaffat barn med han
    Knappast interimistiskt om det gäller en baby. Då har mamman enskild vårdnad tills en ordentlig utredning osv gjorts, då har det kanske gått 1 år och hon har hunnit vara mammaledig.

Hur gammalt är barnet TS?
Svar på tråden Att avgöra vårdnaden i domstol?