• 22år

22 år och starta eget. Råd och tips?

Jag är 22 år och stentrött på mitt nuvarande jobb. Jag har länge velat vara min egen chef och ha ett eget företag. Jag har klurat för mig själv men inte riktigt tagit tag i det förenas nu. Jag vill starta en egen lchf butik! Men frågan jag vill ställa till er då är: Tror ni att det går runt i en "småstad" med ca 29-30 tusen invånare i? Och är det rimligt för en 22 åring att starta? Kommer jag få starta eget bidrag? Snälla kom med alla idéer och tips och råd ni kan!

• Svar på tråden 22 år och starta eget. Råd och tips?
  • Caneya

Vill inte döda dina drömmar, men i en småstad...nej, jag tror inte det. Tyvärr. Rätt läge i Stockholm - absolut!

Har själv inga erfarenheter av att starta eget, så de råden låter jag kommande personer i tråden stå för. 

• 22år

Det var det jag var rädd för.. Har du några andra idéer du tror skulle funka? Jag har inget speciellt intresse som jag kan gå efter heller.. Jag gick frisör men är inte intresserad av att jobba med det så..

• SoStylish

Starta eget-bidrag kan man inte få förrän man är 25 så det får du tyvärr inte. Vill du öppna en butik så behöver du en hel del pengar att satsa också. Har du det eller kan du ordna det?

• gosegrisen

Om det går? Tja... Vad menar du när du tänker "LCHF-butik"? Dels är det en liten stad och dels är det så att dietflugor kommer och går och risken är stor att lchf inte är den stora innedieten om ett år eller två. Kan du profilera dig på ett sätt som behåller din vision men som samtidigt tilltalar människor som inte vill se sig själva som lchf-fanatiker?

• 22år

Nej jag har inga pengar själv att lägga ut... Hur gör man då? Är de kört då? Jag tänkte en butik som säljer lchf bröd, bakmixer, nudlar osv. Om de inte är ngn idé, några andra idéer?

• 22år

Däremot kom jag på en sak! Vi har några shabby chic butiker utanför stan men inga centralt. Jag själv älskar den stilen och vet att många inreder så. Tror ni att det skulle gå runt? Köpa in och sälja dyrare i min butik.

• Lykke

En liten inredningsbutik hade jag trott mer på ifall det inte finns något liknande utbud centralt. Får man fråga vart du bor?

• 22år

Det finns någon som har en liten "affär" hemma hos sig,men man får bestämma tid med henne när hon är hemma. Annars ingen annan affär som säljer just shabby chic. Karlskoga bor jag i. Men en nästa fråga är, hur länge kmr de va modernt med shabby chic? Kanske blir omodernt snart..

• Kjellgren

Ta kontakt med Nyföretagarcentrum, de ger kostnadsfri rådgivning.

Några tips: starta inte en butik - det är stor startkostnad när du ska köpa in varulagret och det är hyra (affärslokaler fungerar ofta annorlunda att hyra än bostadslokaler, tex kan hyreskontraktet löpa på flera år). Dessutom blir du bunden till lokalen för du lär inte ha råd att anställa personal.

Starta egetbidrag vet jag inget om men det är flera villkor som måste uppfyllas, jag kunde inte få det tex när jag startade eget så räkna inte med det. I vilket fall måste du täcka upp utgifterna med intäkterna inom någon månad för att det ska bära sig i längden.

Marknadsföring är en hel vetenskap, både om du har en fysisk butik och om du säljer på nätet. Räkna med stora kostnader i marknadsföring första åren. Kan du köpa en kundstock är det ofta värt pengarna (om det är en sådan bransch).

Du bör brinna för det du jobbar med för du kommer sannolikt att lägga många obetalda arbetstimmar i början.

Kan du starta upp något mer mjukt? Som tex starta ett samarbete med någon annan företagare typ du ger massage medan de byter däck (ja du fattar), då blir det mindre kostnader initialt och du gör dig ett namn.

Nu kan jag låta negativ men det är inte min mening, bara att få dig att tänka realistiskt.

Lycka till!

• SoStylish
    22år skrev 2013-01-15 17:45:45 följande:
    Nej jag har inga pengar själv att lägga ut... Hur gör man då? Är de kört då? Jag tänkte en butik som säljer lchf bröd, bakmixer, nudlar osv. Om de inte är ngn idé, några andra idéer?
    Har du inga pengar alls kan du inte starta företag. Isåfall får du låna, och då måste du ha en grym affärsplan plus att du troligtvis måste ha någon som kan gå i borgen för lånet.
Svar på tråden 22 år och starta eget. Råd och tips?