• 22år

22 år och starta eget. Råd och tips?

Jag är 22 år och stentrött på mitt nuvarande jobb. Jag har länge velat vara min egen chef och ha ett eget företag. Jag har klurat för mig själv men inte riktigt tagit tag i det förenas nu. Jag vill starta en egen lchf butik! Men frågan jag vill ställa till er då är: Tror ni att det går runt i en "småstad" med ca 29-30 tusen invånare i? Och är det rimligt för en 22 åring att starta? Kommer jag få starta eget bidrag? Snälla kom med alla idéer och tips och råd ni kan!

• Svar på tråden 22 år och starta eget. Råd och tips?
  • Shitzu
    22år skrev 2013-01-15 17:45:45 följande:
    Nej jag har inga pengar själv att lägga ut... Hur gör man då? Är de kört då? Jag tänkte en butik som säljer lchf bröd, bakmixer, nudlar osv. Om de inte är ngn idé, några andra idéer?
    Det är ju inte längre lchf om allt man säljer är kolhydrater.. ?
  • 22år

Det finns nudlar, bakmixer för lchf också, jag vet vad som är lchf.

• Shitzu
    22år skrev 2013-01-18 15:06:35 följande:
    Det finns nudlar, bakmixer för lchf också, jag vet vad som är lchf.
    Jag skulle vilja läsa innehållsförteckningen på dem Cool
  • 22år

Ja du har väl tillgång till Google så de är bara att Googla fram det sen kan du bli tyst och lämna min tråd till andra som faktiskt vet vad dom pratar om.

• Gretha

Klart att du kan starta företag när du är 22 år. Bara du har viljan och tålamod. Jag startade företag när jag var 19 år och hade inte så mycket pengar från början.

Tänk på vad du vill få ut, tjäna bra pengar eller ha det som en rolig grej. Klart man kan göra båda men det är stor skillnad och hjälper dig i starten.

Jag skulle väl säga att starta en butik och sälja produkter kommer att ha stora utgifter och du har mindre marginaler. Att ha en tjänst ger stora marginaler.

• fru kreativ

Gör som jag! Starta en nätbutik! Då når du fler människor än i din stad, man kan börja smått utan stora startkapital och tar därmed inte så stora risker. Sälj något som du själv brinner för och tycker om, eller har erfarenhet av.

Kolla info på verksamt.se, driftig.nu, startaeget.se. Webbutik finns flera som tillhandahåller, t.ex. starweb.

Tycker du ska satsa!   Jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare

• Cherry Cupcake

som de andra säger så tror jag att det skulle bli svårt, speciellt i karlskoga. skulle inte ens funka i örebro.

vill du starta butik kanske det kan bli en hälsobutik som kan haka på dieten som är på tapeten just nu. plus att sälja omega3kapslar och annat smått o gott.

alternativt kan du ju öppna en inredningsbutik om det intresserar dig. du behöver ju inte köra på shabby för evigt utan byter ut sortimentet när modet ändras.

lycka till :)

• grufus

Man kan få starta eget bidrag innan man är 25, från AF.
    Men måste då få igenom att din affärsplan är bra. 

• SoStylish
    grufus skrev 2013-06-27 18:49:37 följande:
    Man kan få starta eget bidrag innan man är 25, från AF.
    Men måste då få igenom att din affärsplan är bra. 
    Sen när kan man få det om man är under 25?
  • choke

Om man är med i uga på arbetsförmedlingen ska man få hjälp att starta eget från dag 1. Säger dom!
    Men jag håller på och startar eget och fick inte hjälp med ett skvatt. De satte mig i en jobbsökarklubb medan jag väntade på att de skulle kolla igenom min ide. Men de hade missat att ge mig papprena som jag skulle fylla i för att de skulle kunna kolla min ide, smart va?! :D riktiga puckon alltså.
    Och för att få hjälp var man tvungen att göra en affärsplan tillsammans med gubbe från näringsverket och SEN skulle de skicka den till nån annan som skulle kolla om iden var hållbar. Och jag var alltså tvungen att söka jobb samtidigt och om jag hade fått jobb hade jag ju inte varit inskriven på af längre och alltså inte fått starta eget-hjälp :p
    Jag skrev ett arg mail och "sa upp mig"! :)
    Jag är 23 år förresten.
    Nu jobbar jag på att starta eget själv istället. Mycket att lära sig om bokföring, moms osv och det tycker jag är så svårt och tråkigt!
    Är så rädd att göra nåt fel å bryta mot lagar eller bli återbetalningsskyldig el nåt!

Svar på tråden 22 år och starta eget. Råd och tips?