• lina822

Måste man pumpa om man har mycket mjölk???

Min dotter ammar inte så jätte ofta och mina bröst gör ont hela tiden. Får ont redan efter andra timme. Dessutom hon tömmer inte ordentligt när hon ammar. Hon kan sova ibland 3-4 timmar. Vad ska jag göra? Kommer min mjölk att sina om jag inte pumpar? Min flicka är nästan 3 veckor.

• Svar på tråden Måste man pumpa om man har mycket mjölk???
  • Jul

Om det gör väldigt ont kan du handmjölka ut lite. Men din dotter är fortfarande väldigt liten och din mjölkproduktion är inte i fas med henne än. Ge det tid så ska du se att det gör mindre ont, annars ska du kontakta en amningsmottagning.
    Du behöver inte pumpa om du inte vill, Mjölken kommer inte att sina.

~*rabiat*~
  • Amelle
    Jul skrev 2013-01-16 00:30:34 följande:
    Om det gör väldigt ont kan du handmjölka ut lite. Men din dotter är fortfarande väldigt liten och din mjölkproduktion är inte i fas med henne än. Ge det tid så ska du se att det gör mindre ont, annars ska du kontakta en amningsmottagning.
    Du behöver inte pumpa om du inte vill, Mjölken kommer inte att sina.
    Det är ju skönt att lätta på trycket lite. Precis som Jul skrev så kommer det komma i fas snart.
  • Flickan och kråkan

Nej, du sinar inte för att du inte pumpar. Har man för mycket så har man ju överproduktion. Lätta på trycket genom att handpumpa ut lite som övriga sagt så stimulerar du inte till ytterligare mjölkproduktion på riktigt samma sätt, eller så blockammar du för att helt enkelt minska produktionen. Det har jag behövt göra med båda mina barn, då jag har haft lite väl mycket. De har fått ont i magen och svalt luft och haft problem att hantera det hela.

• Amelle
    lina822 skrev 2013-01-16 00:36:44 följande:
    Ok. Orkar inte pumpa. Bara kanske lite så det inte gör ont. 
    Vad menar du med orkar inte?
  • lina822
    Amelle skrev 2013-01-16 12:05:03 följande:
    Vad menar du med orkar inte?
    Jag ammar redan varannan timma hela natten och sover aldrig. Ska jag behöva pumpa också? Just precis jag orkar inte pumpa! 
  • Amelle
    lina822 skrev 2013-01-16 17:55:31 följande:
    Jag ammar redan varannan timma hela natten och sover aldrig. Ska jag behöva pumpa också? Just precis jag orkar inte pumpa! 
    Jaha, jag trodde du menade att det var "jobbigt" att pumpa. Jag hade så mycket mjölk att jag var tvungen att pumpa annars gjorde det för ont. Som sagt det reglerar sig snart. Skrattande
  • lina822
    Amelle skrev 2013-01-16 17:58:37 följande:
    Jaha, jag trodde du menade att det var "jobbigt" att pumpa. Jag hade så mycket mjölk att jag var tvungen att pumpa annars gjorde det för ont. Som sagt det reglerar sig snart. Skrattande
    Jag har handpump och kan pumpa bara lite typ lätta på trycket. Men orkar inte pumpa flaskor och frysa in. Dessutom jag får inte många ml med pump. Men samtidigt vill jag inte att mjölken tar slut. Min lilla ammar så olika. Ibland kan hon sova 4 timmar i sträck.
  • mia maria

Jag har haft proppfullt med mjölk med mina barn, o jag har "handmjölkat" ut lite när det har gjort ont. Min yngste gosse sov också en hel del i början o ville inte alls amma så ofta som jag ville

Dock har jag aldrig varit med om att mjölken sinat utan det har funnits tillräckligt hela tiden ändå. 

• Amelle

Har du testat amma henne när hon sover? Det gjorde jag med min.

• Erkens mamma

Helst ska du pumpa så lite som möjligt då pumpningen endast stimulerar mjölkproduktionen och gör att brösten får svårare att ställa in sig efter bebisens behov.

Töm bara ut i nödfall.

• lina822
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-16 18:33:22 följande:
    Blockamning är det som rekommenderas om man har överproduktion. Enkel lösning.
    Vad är det?
  • lina822
    Amelle skrev 2013-01-16 18:11:48 följande:
    Har du testat amma henne när hon sover? Det gjorde jag med min.
    Hon sover för djupt vill inte ta bröst. Min första tog alltid flaskan i sömnen:) Sen fortsatte sova. Vilken lyx vi hade...
Svar på tråden Måste man pumpa om man har mycket mjölk???