Ni som gått ner kring 30kg, bästa tipsen för att lyckas?
Anonym (fetknopp) skrev 2013-01-16 13:09:36 följande:
Tyvärr är jag inte så stark att jag bara kan bestämma mig och tvärsluta med läsk, godis och liknande. Jag önskar att jag var det. Att jag var så stark, hade sådan självdisciplin. Till viss del, för jag har dragit ner på det väldigt mycket och läsk dricker jag visserligen inte alls längre. Jag känner att det är ett steg i rätt riktning åtminstone.Du måste nog börja i den här ändan. Har du inte motivationen så kommer det inte att funka är jag rädd. Du kommer tappa sugen halvvägs när du hamnar på en platå i viktnedgången, hitta på ursäkter och kanske också trösta dig med mat när det blir jobbigt.
Att vara motiverad och se hela bilden är superviktigt. Du måste fundera på vart du vill. Vad är målet? Hur vill du må när du nått dit? Hur vill du se ut? Hur vill du att det ska kännas när du rör på dig? Vilka kläder vill du kunna ha på dig? Hur ser en bra matdag ut för dig när du nått ditt mål? Gå igenom allt sånt så att du skapar dig en riktigt klar målbild. Sen kan du börja bena ut vad det kommer att krävas av dig i form av träning och kosthållning för att du ska nå dit och därefter gör du upp en plan! Jag vet att det låter enklare än vad det är men det här är något som alla gör, som vill gå ner i vikt eller ändra sitt liv. För vissa är det lättare än andra.
Och gör aldrig misstaget att tro att andra (som du ser som smal eller som verkar så lyckade i dina ögon) inte behöver göra några uppoffringar. ALLA som vill göra förändringar av olika slag måste prioritera och göra uppoffringar. Det kan handla om tid, pengar, mat eller vad som helst men man gör sina val och sen måste man helt enkelt hålla sig på banan.