Opsie skrev 2013-01-17 13:49:05 följande:
När du väl har nått målet har du ju redan ändrat på dina vanor per automatik så då rullar det bara på, är min erfarenhet iaf. Jag hade tvärtom svårt att sluta gå ned i vikt och fick till sist lite panik när revbenen stack ut innan jag lyckades balansera upp det hela och öka på matintaget såpass att jag höll mig på en bra nivå. Min smak ändrades också och jag tyckte inte längre om det onyttiga kladd jag hade vräkt i mig innan jag gick ned i vikt. Jag köpte hellre några få goda, exklusiva praliner än en 200 g Marabou om man säger så.
Exakt så har det varit för mig också. Sen får man inte äta sunt, träna och bli av med sina kilon och därefter gå tillbaka till vanliga vanor igen. Då kan man lika gärna strunta i det. Utan det här ska vara en livsstilsförändring, och det är därför det är så viktigt att hela jaget är med på tåget liksom. Kroppen, känslorna, det mentala > ALLT!
Hur har ni gjort för att behålla er vikt när ni nått ert mål? Har ni fortsatt att äta efter någon diet eller hur ni nu ätit även efteråt?
Som Opsie skrev så ändras man rätt mycket när man gör en sån här sak och man VILL inte gå tillbaka till att bli som innan, alltså vill man inte heller äta som man gjorde innan för det är ju därför man hamnade i situationen från första början. Utan det har liksom gett med sig. Men efter att jag nådde mitt mål har jag hållit mig till low carb och ätit bra kolhydrater, typ quinoa, potatis och sånt. Lite åt LCHF-hållet också med bra fetter och andra tillbehör än just kolhydrater till maten. En fräsch sallad med nötter och halloumi går lika bra till köttet som pommes.
Tex räkna kalorier eller points kanske jag skulle orka med under ett år medan jag gick ner i vikt, men att räkna kalorier, väga maten osv resten av livet vet jag inte om jag är så pigg på.
Samma där, när du gjort detta under en period så kommer du lära dig vad saker och ting innehåller och hur stor en lagom portion är. Så du kommer inte att behöva tänka på det. Jag har aldrig vägt min mat någonsin och skulle aldrig komma på tanken. Det verkar jättejobbigt. Däremot har jag järnkoll på vad som är bra livsmedel innehållsmässigt, vad min kropp behöver och vad som håller mig mätt.
Hur har era familjer gjort? Har ni lagat annan mat till resten av familjen? Hur har det gått?
Alla i familjen äter samma mat. Eftersom jag inte gått på någon svältkur eller druckit pulversoppor så har det gått väldigt bra. Bra och nyttig mat mår alla bra av. Däremot kanske jag inte ätit någon pasta tex. om vi ätit köttfärssås utan då har jag haft smulad fetaost på min köttfärs och ätit mycket sallad istället.
Och nej, jag kanske inte har rätt motivation just nu för att bara kunna "kicka" igång och bestämma mig rakt av, men någon dag kanske jag når dit. Förhoppningsvis.
Såklart du kommer!! Inte vill du sitta och ångra dig om 17 år när du väl tagit tag i saken, och känna att va f-n gjorde jag inte detta tidigare för. Men vet du redan innan att du har svårt med motivation och pepp och saknar kunskap om vad som är bra mat och hur man bör äta så kanske du ska söka dig till någon grupp som fungerar som stöttning. Xtravaganza och Itrim vet jag finns, men de kör ju mycket pulver inledningsvis. Viktväktarna kan säkert också vara bra för att du ska lära dig grundläggande om kost och näring.