• Anonym (fetknopp)

Ni som gått ner kring 30kg, bästa tipsen för att lyckas?

Jag skulle vilja, och behöva, gå ner minst 30kg. Gärna 40kg, men det är framförallt 30kg jag absolut vill bli av med. Det är inte första gången jag vill försöka gå ner i vikt, som för många andra. Jag har tidigare lyckats gå ner 20kg, men gick sedan upp 30kg och det är nu dessa jag vill bli av med. Därför har jag några frågor till er som lyckats, eller är på god väg att lyckas, gå ner kring 30kg.

Vad är era bästa tips för att lyckas? Har ni följt någon speciellt diet? Hur har ni tränat? Hur slutade ni småäta? Hur blev ni av med sockersuget? Hur mycket och ofta åt ni? Hur håller man uppe motivationen? Hur ofta vägde och mätte ni er? Gjorde ni det helt på egen hand?

Jag vill verkligen komma igång och känner mig peppad, men jag är så rädd för att misslyckas.

Så, jag tar tacksamt emot alla tips ni kan tänkas ha på hur man verkligen lyckas! :)

• Svar på tråden Ni som gått ner kring 30kg, bästa tipsen för att lyckas?
  • Hummeldummel

Jag bestämde mig bara. Sen slutade jag med läsk, godis. Gick ner 20kg. Sen fick jag sådana begär. Började efter mucket googlande med LCHF. Inget sötsug, gick ner 12kg på 2,5 vecka. Sen stadigt 1-1,5kg i veckan. Hade 53kg övervikt från början

• Anonym (jag)

Jag har gått ner 29 kg men har 4 kvar sen är jag nöjd. Detta har gått ca 6-7 månader men hade gått fortare om jag tränat. Jag har enbart räknat kalorier och har inte alls haft mycket aktivitet tyvärr.. men mitt tips är om du blir så sjukt sötsugen så ta ett glas Cola zero eller gör en god och nyttig smoothie eller fil med bär och lite honung.. ja många tips finns de men inte alla dieter eller så som passar dig kanske? Men som sagt jag räknade kalorier och de funkar bra för mig men nu ska jag även börja träna för att öka processen lite

• Anonym (fetknopp)

Tack för era svar. LCHF har jag prövat, men det funkar inte alls för mig. Jag mår jättedåligt, sötsuget försvinner inte alls och jag går inte ner så mycket.

Mina största problem är främst att jag inte under några omständigheter skulle kunna tänka mig att gå på ett gym, så om det är träning, så måste det ske hemma eller så blir det promenader. Samt att jag är väldigt begränsad i vad jag äter, tyvärr. Jag har tex väldigt svårt för mjölkprodukter, men även mycket annat och det är jättejobbigt faktiskt. Jag känner mig som ett litet barn, "Vill inte ha, tycker inte om!".

Räkna kalorier, hur gör du det? :)

Tyvärr är jag inte så stark att jag bara kan bestämma mig och tvärsluta med läsk, godis och liknande. Jag önskar att jag var det. Att jag var så stark, hade sådan självdisciplin. Till viss del, för jag har dragit ner på det väldigt mycket och läsk dricker jag visserligen inte alls längre. Jag känner att det är ett steg i rätt riktning åtminstone.

Jag vill ju så gärna!, men det känns hopplöst...

• Kontra

Min man har gått ner 30 kg genom att äta mindre. Han slutar äta innan han känner sig mätt(mättnadskänslan infinner sig ju inte på en gång) och om han fortfarande är hungrig efter rimlig tid så tar han en macka eller frukt tex. Hans problem var ju inte att han åt fel typ av mat utan för mycket.

• Anonym (jag)

Jag använder mig av ett program som räknar ut kalorierna, så blir ju att man får väga ibland och mäta osv men de har funkat för mig och även för vänner runt omkring som gör de

• Anonym

jag började med lchf, det gick jätte trögt i början o mitt sockersug var illa men då tillät jag mig en dag i veckan att äta godis och till vardags åt jag fruktsallad, inte mycket och med fusksocker och grädde.
    men det som verkligen gjorde susen var zumban. Då gick jag ner 20 kg på 3 månader... det fullkomligt rasade av mig och zumban var toppen för kondition och stryrka.
    Hoppas du hittar något som funkar för dig!

• Anonym (Ellie)
    Anonym (fetknopp) skrev 2013-01-16 13:09:36 följande:
    Tyvärr är jag inte så stark att jag bara kan bestämma mig och tvärsluta med läsk, godis och liknande. Jag önskar att jag var det. Att jag var så stark, hade sådan självdisciplin. Till viss del, för jag har dragit ner på det väldigt mycket och läsk dricker jag visserligen inte alls längre. Jag känner att det är ett steg i rätt riktning åtminstone.

Du måste nog börja i den här ändan. Har du inte motivationen så kommer det inte att funka är jag rädd. Du kommer tappa sugen halvvägs när du hamnar på en platå i viktnedgången, hitta på ursäkter och kanske också trösta dig med mat när det blir jobbigt.

Att vara motiverad och se hela bilden är superviktigt. Du måste fundera på vart du vill. Vad är målet? Hur vill du må när du nått dit? Hur vill du se ut? Hur vill du att det ska kännas när du rör på dig? Vilka kläder vill du kunna ha på dig? Hur ser en bra matdag ut för dig när du nått ditt mål? Gå igenom allt sånt så att du skapar dig en riktigt klar målbild. Sen kan du börja bena ut vad det kommer att krävas av dig i form av träning och kosthållning för att du ska nå dit och därefter gör du upp en plan! Jag vet att det låter enklare än vad det är men det här är något som alla gör, som vill gå ner i vikt eller ändra sitt liv. För vissa är det lättare än andra. 

Och gör aldrig misstaget att tro att andra (som du ser som smal eller som verkar så lyckade i dina ögon) inte behöver göra några uppoffringar. ALLA som vill göra förändringar av olika slag måste prioritera och göra uppoffringar. Det kan handla om tid, pengar, mat eller vad som helst men man gör sina val och sen måste man helt enkelt hålla sig på banan.
  • Almare

Viktväktarna. Jag behövde inte gå ner 30 kilo, men 16. Det är ofta de första kilona, oavsett var man börjar som går fort att gå ner. När man börjar närma sig målet går det oftast långsammare och långsammare....

Fördelen med vv är att du kan äta det du brukar äta, men du kollar upp hur mycket points det innehåller med hjälp av deras app eller på hemsidan. Du väljer själv vad du vill stoppa i dig, men om du satsar 16 points på en semla och sen bara har kvar 10 till resten av dagen (frukost, lunch middag, varav en genomsnittsmåltid ligger på 8-10 points) så tänker man sig för innan man "unnar" sig semlan.

Du kanske också upptäcker att de få rätter du normalt äter (on du nu är kräsen) inte gör dig särskilt mätt, då måste du till slut fylla på med frukt och grönsaker för att bli mätt. VVs mål är ju att man ska äta enligt tallriksmodellen i stort sett. 

Jag har aldrig använt några av deras recept, utan jag har lagat det jag alltid ätit och räknat ut hur många points en portion är. Om en rätt är "dyr" i points får man kombinera den med en "billig" till nästa mål mat den dan. 

Jag gick inte heller på gym, utan promenerade eller åkte inlines när vädret tillät. Räkna med att gå ner ca 0,5 kg i veckan. Vissa veckor kan man rasa flera kg på samma gång, en annan vecka står vågen stilla.

Lycka till! 

• Opsie

Som även andra har skrivit: jag bara bestämde mig.
    Att vara konsekvent, ha rutiner samt motionera funkade för mig. Jag bestämde mig för att "det här året får bli jävligt trist och sugigt men det kommer att vägas upp av hur bra jag sen kommer att må resten av livet". Jag åt exakt samma frukost varje dag. Åt en trist "komponerad" lunch där jag sket i vad det smakade, huvudsaken var en bra balans mellan proteiner, kolhydrater och fett så att kroppen mådde bra och jag skulle orka träna. (Det blev mycket pasta med pesto, bönor och grönsaker för mig minns jag). Uteslut för guds skull inte fettet för då släpper kroppen inte ifrån sig det fett den har!
    Jag struntade i middag eftersom jag åt en ganska stor lunchportion. Istället kunde jag äta lite naturell yoghurt med rivet äpple och kanel på sen eftermiddag. Efter kl 18 åt jag ingenting och så gick jag och lade mig tidigt om kvällarna och såg fram emot frukosten! Jag tränade vanliga medelpass på Friskis 3-4 ggr i veckan och höll stenhårt på att följa detta astrista mat- och motionsschema. På ett halvår hade jag gått ned 30 kg, från stl 44 till stl 36-38. Som sagt, det var astrist men jag upplevde aldrig att jag svälte mig eftersom jag åt så stor lunch varje dag. På det viset höll jag nog även uppe förbränningen bra. De sista 3 månaderna kompletterade jag med en halvtimmes rask lunchpromenad varje vardag och jäklar vilken snygg rumpa jag fick! Jag har nog aldrig varit så snygg i hela mitt liv. Glad (Det här var 10 år sen, rumpan är inte längre lika snygg tyvärr..)

• Anonym (fetknopp)

Hur har ni gjort för att behålla er vikt när ni nått ert mål? Har ni fortsatt att äta efter någon diet eller hur ni nu ätit även efteråt?

Tex räkna kalorier eller points kanske jag skulle orka med under ett år medan jag gick ner i vikt, men att räkna kalorier, väga maten osv resten av livet vet jag inte om jag är så pigg på.

Hur har era familjer gjort? Har ni lagat annan mat till resten av familjen? Hur har det gått?

Och nej, jag kanske inte har rätt motivation just nu för att bara kunna "kicka" igång och bestämma mig rakt av, men någon dag kanske jag når dit. Förhoppningsvis.

• Opsie

När du väl har nått målet har du ju redan ändrat på dina vanor per automatik så då rullar det bara på, är min erfarenhet iaf. Jag hade tvärtom svårt att sluta gå ned i vikt och fick till sist lite panik när revbenen stack ut innan jag lyckades balansera upp det hela och öka på matintaget såpass att jag höll mig på en bra nivå. Min smak ändrades också och jag tyckte inte längre om det onyttiga kladd jag hade vräkt i mig innan jag gick ned i vikt. Jag köpte hellre några få goda, exklusiva praliner än en 200 g Marabou om man säger så.

• Anonym (Ellie)
    Opsie skrev 2013-01-17 13:49:05 följande:
    När du väl har nått målet har du ju redan ändrat på dina vanor per automatik så då rullar det bara på, är min erfarenhet iaf. Jag hade tvärtom svårt att sluta gå ned i vikt och fick till sist lite panik när revbenen stack ut innan jag lyckades balansera upp det hela och öka på matintaget såpass att jag höll mig på en bra nivå. Min smak ändrades också och jag tyckte inte längre om det onyttiga kladd jag hade vräkt i mig innan jag gick ned i vikt. Jag köpte hellre några få goda, exklusiva praliner än en 200 g Marabou om man säger så.
    Exakt så har det varit för mig också. Sen får man inte äta sunt, träna och bli av med sina kilon och därefter gå tillbaka till vanliga vanor igen. Då kan man lika gärna strunta i det. Utan det här ska vara en livsstilsförändring, och det är därför det är så viktigt att hela jaget är med på tåget liksom. Kroppen, känslorna, det mentala > ALLT!

Hur har ni gjort för att behålla er vikt när ni nått ert mål? Har ni fortsatt att äta efter någon diet eller hur ni nu ätit även efteråt?
    Som Opsie skrev så ändras man rätt mycket när man gör en sån här sak och man VILL inte gå tillbaka till att bli som innan, alltså vill man inte heller äta som man gjorde innan för det är ju därför man hamnade i situationen från första början. Utan det har liksom gett med sig. Men efter att jag nådde mitt mål har jag hållit mig till low carb och ätit bra kolhydrater, typ quinoa, potatis och sånt. Lite åt LCHF-hållet också med bra fetter och andra tillbehör än just kolhydrater till maten. En fräsch sallad med nötter och halloumi går lika bra till köttet som pommes.

Tex räkna kalorier eller points kanske jag skulle orka med under ett år medan jag gick ner i vikt, men att räkna kalorier, väga maten osv resten av livet vet jag inte om jag är så pigg på.
    Samma där, när du gjort detta under en period så kommer du lära dig vad saker och ting innehåller och hur stor en lagom portion är. Så du kommer inte att behöva tänka på det. Jag har aldrig vägt min mat någonsin och skulle aldrig komma på tanken. Det verkar jättejobbigt. Däremot har jag järnkoll på vad som är bra livsmedel innehållsmässigt, vad min kropp behöver och vad som håller mig mätt.

Hur har era familjer gjort? Har ni lagat annan mat till resten av familjen? Hur har det gått?
    Alla i familjen äter samma mat. Eftersom jag inte gått på någon svältkur eller druckit pulversoppor så har det gått väldigt bra. Bra och nyttig mat mår alla bra av. Däremot kanske jag inte ätit någon pasta tex. om vi ätit köttfärssås utan då har jag haft smulad fetaost på min köttfärs och ätit mycket sallad istället. 

Och nej, jag kanske inte har rätt motivation just nu för att bara kunna "kicka" igång och bestämma mig rakt av, men någon dag kanske jag når dit. Förhoppningsvis.
    Såklart du kommer!! Inte vill du sitta och ångra dig om 17 år när du väl tagit tag i saken, och känna att va f-n gjorde jag inte detta tidigare för. Men vet du redan innan att du har svårt med motivation och pepp och saknar kunskap om vad som är bra mat och hur man bör äta så kanske du ska söka dig till någon grupp som fungerar som stöttning. Xtravaganza och Itrim vet jag finns, men de kör ju mycket pulver inledningsvis. Viktväktarna kan säkert också vara bra för att du ska lära dig grundläggande om kost och näring.

• Anonym (jag)

Jag har gjort detta en gång innan och när jag var nöjd så slutade jag räkna och åt som vanligt fast inom rimliga gränser och åt godis 1 gång i veckan utan några problem alls men så kom graviditeten och de e det jag bekämpar nu och lite till..

• Anonym (fetknopp)

Nu menade jag dock inte att gå tillbaka som förut, innan man gick ner i vikt, men ni som räknar kalorier eller äter LCHF, kommer ni fortsätta med det livet ut? Att man måste ändra hela sin livsstil är jag väl medveten om och även att ens smak kan förändras och att man inte längre har sug efter samma saker osv. Det är mer det att jag, personligen, inte skulle vilja räkna kalorier och väga all min mat eller äta LCHF resten av livet.

Det kan ju dock mycket väl vara så att man efter ett tag lär sig vad och hur mycket man kan/bör äta av allt och att det rullar på av sig själv. Det är väl min förhoppning :)

Jag har full koll på vad som är bra mat, vad jag inte bör äta osv. Problemet för min del är motivationen. Jag har som sagt otroligt dålig självdisciplin och tappar lätt motivationen och hamnar i svackor med depression och panikångestattacker osv. Jag äter medicin mot det och det var i samband med att jag började äta min medicin som jag ökade i vikt väldigt snabbt efter jag lyckats gå ner mina 20kg. Nu har jag hittat en nivå som är bra för att jag inte ska gå upp mer, därför tänkte jag att det kanske är dags att ta nästa steg -att börja försöka gå ner i vikt.

Dessvärre bor jag på en liten ort och jag har ingen lust att vara med i någon grupp. Jag har inte heller ekonomin för att betala flera hundra för sådant nu. Jag har prövar förut och jag kände mig faktiskt mest bara obekväm.

Usch, jag känner att jag är väldigt negativ idag och har en dålig dag och jag vet också att det beror på min diagnos och att jag just börjat med medicinen igen (äter den bara ca 2 veckor/månad) och när jag mår såhär är det extremt svårt att känna att jag klarar något alls.

Men tack, ett stort tack, för alla era svar! Det hjälper faktiskt och jag får saker att fundera över och många bra svar på mina funderingar :)

• Manna0305

Jag skulle också behöva gå ner i vikt. Ca 10 kilo. Jag har laddat ner en  stegräknare app. Den visar hur många, kalorier man har för bränt. Man kan hitta hjälpmedel i mobilen. Som man inte tänker på.

• Gladskit

Jag äter enligt LCHF och det kommer jag att göra livet ut. Det var ingen kur eller något jag hoppade på tillfälligt utan det passar mig och min familj jättebra. Jag är inte lika strikt nu som i början när jag ville gå ner i vikt. Men  jag tror ändå väldigt mycket på det som ligger bakom, dvs att kroppen mår bäst av ett stabilt blodsocker. Vi väljer andra mellanmål idag än förut och testar gärna nya tillbehör till maten än att ha pasta eller potatis till allt. Och eftersom jag har diabetes i släkten känns det ännu viktigare.

• Anonym (Mannen)

Jag har gått ner ca 30 kilo sedan förra sommaren och tänker 20-30 till innan jag börjar känna mig nöjd. För mig så är träningen nyckeln (hård styrketräning), inte för att det i sig gör mest utan för att det gör att allt sötsuget försvinner för mig och kroppen automatiskt ställer in sig på att äta bra.

Men jag ser det långsiktigt och försöker hitta ett sätt att leva även efter jag nått mitt mål, att även efter det så kommer jag leva på samma sätt.

• Anonym (Trappan)

Jag har inte gått ner 30 kg, men närmare 20 kg. När jag jobbade för en städfirma så var det mycket trappstädning och annan städning (lägenheter, industrier m.m)
    Fysiskt jobb och där rök kilona ganskla snabbt. Bra kondis fick man också.

Svar på tråden Ni som gått ner kring 30kg, bästa tipsen för att lyckas?