• Almare

Ni som gått ner kring 30kg, bästa tipsen för att lyckas?

Viktväktarna. Jag behövde inte gå ner 30 kilo, men 16. Det är ofta de första kilona, oavsett var man börjar som går fort att gå ner. När man börjar närma sig målet går det oftast långsammare och långsammare....

Fördelen med vv är att du kan äta det du brukar äta, men du kollar upp hur mycket points det innehåller med hjälp av deras app eller på hemsidan. Du väljer själv vad du vill stoppa i dig, men om du satsar 16 points på en semla och sen bara har kvar 10 till resten av dagen (frukost, lunch middag, varav en genomsnittsmåltid ligger på 8-10 points) så tänker man sig för innan man "unnar" sig semlan.

Du kanske också upptäcker att de få rätter du normalt äter (on du nu är kräsen) inte gör dig särskilt mätt, då måste du till slut fylla på med frukt och grönsaker för att bli mätt. VVs mål är ju att man ska äta enligt tallriksmodellen i stort sett. 

Jag har aldrig använt några av deras recept, utan jag har lagat det jag alltid ätit och räknat ut hur många points en portion är. Om en rätt är "dyr" i points får man kombinera den med en "billig" till nästa mål mat den dan. 

Jag gick inte heller på gym, utan promenerade eller åkte inlines när vädret tillät. Räkna med att gå ner ca 0,5 kg i veckan. Vissa veckor kan man rasa flera kg på samma gång, en annan vecka står vågen stilla.

Lycka till! 

Svar på tråden Ni som gått ner kring 30kg, bästa tipsen för att lyckas?