• Opsie

Ni som gått ner kring 30kg, bästa tipsen för att lyckas?

Som även andra har skrivit: jag bara bestämde mig.
    Att vara konsekvent, ha rutiner samt motionera funkade för mig. Jag bestämde mig för att "det här året får bli jävligt trist och sugigt men det kommer att vägas upp av hur bra jag sen kommer att må resten av livet". Jag åt exakt samma frukost varje dag. Åt en trist "komponerad" lunch där jag sket i vad det smakade, huvudsaken var en bra balans mellan proteiner, kolhydrater och fett så att kroppen mådde bra och jag skulle orka träna. (Det blev mycket pasta med pesto, bönor och grönsaker för mig minns jag). Uteslut för guds skull inte fettet för då släpper kroppen inte ifrån sig det fett den har!
    Jag struntade i middag eftersom jag åt en ganska stor lunchportion. Istället kunde jag äta lite naturell yoghurt med rivet äpple och kanel på sen eftermiddag. Efter kl 18 åt jag ingenting och så gick jag och lade mig tidigt om kvällarna och såg fram emot frukosten! Jag tränade vanliga medelpass på Friskis 3-4 ggr i veckan och höll stenhårt på att följa detta astrista mat- och motionsschema. På ett halvår hade jag gått ned 30 kg, från stl 44 till stl 36-38. Som sagt, det var astrist men jag upplevde aldrig att jag svälte mig eftersom jag åt så stor lunch varje dag. På det viset höll jag nog även uppe förbränningen bra. De sista 3 månaderna kompletterade jag med en halvtimmes rask lunchpromenad varje vardag och jäklar vilken snygg rumpa jag fick! Jag har nog aldrig varit så snygg i hela mitt liv. Glad (Det här var 10 år sen, rumpan är inte längre lika snygg tyvärr..)

• Opsie

När du väl har nått målet har du ju redan ändrat på dina vanor per automatik så då rullar det bara på, är min erfarenhet iaf. Jag hade tvärtom svårt att sluta gå ned i vikt och fick till sist lite panik när revbenen stack ut innan jag lyckades balansera upp det hela och öka på matintaget såpass att jag höll mig på en bra nivå. Min smak ändrades också och jag tyckte inte längre om det onyttiga kladd jag hade vräkt i mig innan jag gick ned i vikt. Jag köpte hellre några få goda, exklusiva praliner än en 200 g Marabou om man säger så.

Svar på tråden Ni som gått ner kring 30kg, bästa tipsen för att lyckas?