Inlägg från: Anonym (fetknopp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fetknopp)

Ni som gått ner kring 30kg, bästa tipsen för att lyckas?

Jag skulle vilja, och behöva, gå ner minst 30kg. Gärna 40kg, men det är framförallt 30kg jag absolut vill bli av med. Det är inte första gången jag vill försöka gå ner i vikt, som för många andra. Jag har tidigare lyckats gå ner 20kg, men gick sedan upp 30kg och det är nu dessa jag vill bli av med. Därför har jag några frågor till er som lyckats, eller är på god väg att lyckas, gå ner kring 30kg.

Vad är era bästa tips för att lyckas? Har ni följt någon speciellt diet? Hur har ni tränat? Hur slutade ni småäta? Hur blev ni av med sockersuget? Hur mycket och ofta åt ni? Hur håller man uppe motivationen? Hur ofta vägde och mätte ni er? Gjorde ni det helt på egen hand?

Jag vill verkligen komma igång och känner mig peppad, men jag är så rädd för att misslyckas.

Så, jag tar tacksamt emot alla tips ni kan tänkas ha på hur man verkligen lyckas! :)

• Svar på tråden Ni som gått ner kring 30kg, bästa tipsen för att lyckas?
  • Anonym (fetknopp)

Tack för era svar. LCHF har jag prövat, men det funkar inte alls för mig. Jag mår jättedåligt, sötsuget försvinner inte alls och jag går inte ner så mycket.

Mina största problem är främst att jag inte under några omständigheter skulle kunna tänka mig att gå på ett gym, så om det är träning, så måste det ske hemma eller så blir det promenader. Samt att jag är väldigt begränsad i vad jag äter, tyvärr. Jag har tex väldigt svårt för mjölkprodukter, men även mycket annat och det är jättejobbigt faktiskt. Jag känner mig som ett litet barn, "Vill inte ha, tycker inte om!".

Räkna kalorier, hur gör du det? :)

Tyvärr är jag inte så stark att jag bara kan bestämma mig och tvärsluta med läsk, godis och liknande. Jag önskar att jag var det. Att jag var så stark, hade sådan självdisciplin. Till viss del, för jag har dragit ner på det väldigt mycket och läsk dricker jag visserligen inte alls längre. Jag känner att det är ett steg i rätt riktning åtminstone.

Jag vill ju så gärna!, men det känns hopplöst...

• Anonym (fetknopp)

Hur har ni gjort för att behålla er vikt när ni nått ert mål? Har ni fortsatt att äta efter någon diet eller hur ni nu ätit även efteråt?

Tex räkna kalorier eller points kanske jag skulle orka med under ett år medan jag gick ner i vikt, men att räkna kalorier, väga maten osv resten av livet vet jag inte om jag är så pigg på.

Hur har era familjer gjort? Har ni lagat annan mat till resten av familjen? Hur har det gått?

Och nej, jag kanske inte har rätt motivation just nu för att bara kunna "kicka" igång och bestämma mig rakt av, men någon dag kanske jag når dit. Förhoppningsvis.

• Anonym (fetknopp)

Nu menade jag dock inte att gå tillbaka som förut, innan man gick ner i vikt, men ni som räknar kalorier eller äter LCHF, kommer ni fortsätta med det livet ut? Att man måste ändra hela sin livsstil är jag väl medveten om och även att ens smak kan förändras och att man inte längre har sug efter samma saker osv. Det är mer det att jag, personligen, inte skulle vilja räkna kalorier och väga all min mat eller äta LCHF resten av livet.

Det kan ju dock mycket väl vara så att man efter ett tag lär sig vad och hur mycket man kan/bör äta av allt och att det rullar på av sig själv. Det är väl min förhoppning :)

Jag har full koll på vad som är bra mat, vad jag inte bör äta osv. Problemet för min del är motivationen. Jag har som sagt otroligt dålig självdisciplin och tappar lätt motivationen och hamnar i svackor med depression och panikångestattacker osv. Jag äter medicin mot det och det var i samband med att jag började äta min medicin som jag ökade i vikt väldigt snabbt efter jag lyckats gå ner mina 20kg. Nu har jag hittat en nivå som är bra för att jag inte ska gå upp mer, därför tänkte jag att det kanske är dags att ta nästa steg -att börja försöka gå ner i vikt.

Dessvärre bor jag på en liten ort och jag har ingen lust att vara med i någon grupp. Jag har inte heller ekonomin för att betala flera hundra för sådant nu. Jag har prövar förut och jag kände mig faktiskt mest bara obekväm.

Usch, jag känner att jag är väldigt negativ idag och har en dålig dag och jag vet också att det beror på min diagnos och att jag just börjat med medicinen igen (äter den bara ca 2 veckor/månad) och när jag mår såhär är det extremt svårt att känna att jag klarar något alls.

Men tack, ett stort tack, för alla era svar! Det hjälper faktiskt och jag får saker att fundera över och många bra svar på mina funderingar :)

Svar på tråden Ni som gått ner kring 30kg, bästa tipsen för att lyckas?