• Ooops

Elstängsel och hund?!

Ja, hur ställer du dig mot eltråd trädgården när man har hund. Med en liten knäpp bara, inte att hunden får en stor stöt så pälsen ställer sig rykande upp och liknar ett bränt lejon. Hunden är av stor ras om det spelar ngt roll. Ni som tycker illa, vad är skillnaden på att ha elstängsel till häst då?

• Svar på tråden Elstängsel och hund?!
  • jimbo82

Elstängsel
    Det är inte tillåtet att använda osynliga elstängsel som ger hunden en stöt när den passerar det. Synliga elstängsel som ger hunden en stöt när den kommer emot det får bara användas om ytan som omgärdas av elstängsel är minst 50 gånger minimimåtten för rastgård för hundar upp till 45 cm i mankhöjd. För större hundar måste ytan vara minst 800 kvadratmeter.

• riboflavin

Så länge man följer lagstiftningen så ser jag inga problem med elstängsel till hund. Själv hade jag ändå istället valt ett lite högre staket eftersom eltrådar inte är speciellt snyggt.

Hellre att folk se till att utrymmen är rymningssäkra om de lämnar hunden utan uppsikt, än att man får läsa om fler förolyckade rymlingar.

Jag ser ingen större skillnad mot att ha eltråd för häst. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Ooops

Vår tomt är på nästan 13hunda kvm. Tråden ska vara fullt synlig och som sagt inte ge ngt stark stöt. Hunden vet mkt väl var gränsen går, men är i en trotsig period nu så det ska mest vara lite extra hjälp .

• ex ungue leonem
    Ooops skrev 2013-01-16 20:39:42 följande:
    Vår tomt är på nästan 13hunda kvm. Tråden ska vara fullt synlig och som sagt inte ge ngt stark stöt. Hunden vet mkt väl var gränsen går, men är i en trotsig period nu så det ska mest vara lite extra hjälp .

Hittils har jag aldrig stött på någon som måsta ha elstängsel för att klara sin hund.
    Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Fanny b
    Ooops skrev 2013-01-16 20:39:42 följande:
    Risken finns dock att efter du tagit ned elstängslet, så kommer din hund gå över denna gräns i allafall. Hundar är ju individer, men det jag sett hos mina hundar är att de hundar som varit bäst på att se osynliga gränser, haft denna egenskap från början.  Jag ser därför ingen koppling till att hunden trotsar och att den går över osynliga gränser.
  • Apopan

Jag hade då inte skaffat det, utan lagt mer tid på att få min hund att förstå var gränsen går. Är det en utpräglad gårdshund/vakthund en har så brukar det gå nästan av sig själv, men visst kan det vara perioder av att hunden kan få för sig att springa iväg, men det är väl mest när den är uttråkad? Så fungerar iaf min hund, då han i brist på annat studsat iväg in i skogen en handfull ggr, för att jaga iväg något för att sedan med svansen högt komma tillbaka ett par minuter senare. När hunden är på det humöret så får den väl vara på lina, och så blir det till att se försöka till att det inte händer igen, och då utan el eller andra straff. Det får väl ta den tid det tar, tillslut har en väl man en hund som stannar plikttroget på tomten (det var ett halvår senast min studsade iväg) men jag tror inte på att elstängsel är rätta vägen att gå.

För övrigt så kan en stöt resultera i att hunden blir rädd och kutar iväg istället. Behöver ju inte ens bli så att den lyckas koppla det till att hålla sig inom tomtgränsen, och det är väl inte ens säkert att hunden egentligen vet vad som förväntas av den? Det kan ju bli ett riktigt ineffektivt stressmoment. Med riktig otur så kan ju t.om hunden bli rädd för att gå ut.

Och vill du verkligen elchocka din hund?

Tycker inte det är skillnad att ha det till häst.

• Fanny b
    Apopan skrev 2013-01-16 21:36:07 följande:
    Jag hade då inte skaffat det, utan lagt mer tid på att få min hund att förstå var gränsen går. Är det en utpräglad gårdshund/vakthund en har så brukar det gå nästan av sig själv, men visst kan det vara perioder av att hunden kan få för sig att springa iväg, men det är väl mest när den är uttråkad? Så fungerar iaf min hund, då han i brist på annat studsat iväg in i skogen en handfull ggr, för att jaga iväg något för att sedan med svansen högt komma tillbaka ett par minuter senare. När hunden är på det humöret så får den väl vara på lina, och så blir det till att se försöka till att det inte händer igen, och då utan el eller andra straff. Det får väl ta den tid det tar, tillslut har en väl man en hund som stannar plikttroget på tomten (det var ett halvår senast min studsade iväg) men jag tror inte på att elstängsel är rätta vägen att gå.

För övrigt så kan en stöt resultera i att hunden blir rädd och kutar iväg istället. Behöver ju inte ens bli så att den lyckas koppla det till att hålla sig inom tomtgränsen, och det är väl inte ens säkert att hunden egentligen vet vad som förväntas av den? Det kan ju bli ett riktigt ineffektivt stressmoment. Med riktig otur så kan ju t.om hunden bli rädd för att gå ut.

Och vill du verkligen elchocka din hund?

Tycker inte det är skillnad att ha det till häst.

Ett bra inlägg. Jag tror också det kan bli så att hunden inte alls förstår att en stöt är konsekvensen av att den gått över tomtgränsen. Hundar kan också när de får ont koppla samman detta med något som finns i omgivningen. Så om en hund får en elstöt och blir rädd, och ser sin ägare, kan den se det som ägaren gjorde hunden illa. Förhoppningsvis kommer hunden snabbt då över dessa känslor, men om det handlar en person som inte ingår i hundens flock så kanske den inte avreagerar på samma sätt.  Eller som det står ovan, den blir rädd för att gå ut eller liknande.

Jag tror att i fall där ens hund går över tomtgränser är den bästa lösningen att träna hunden på detta, t ex på det sätt som det beskrivs ovan, eller stängsla in tomten, så att hunden inte kan lämna tomten.
  • Isnogood

Mina hundar är fenomenala grävare och fenomenala klättrare, för att inte tala om kunskapen och skickligheten att hoppa högt, så för deras, omgivningen och min egen skull, så har jag elband runt deras rasthage.
    3 band med 30cm mellanrum, den nedersta sitter ca 20-25cm från marken, just för att förhindra att de skall gräva sig under staketet.
    Elbanden sitter med distansisolatorer på insidan, på utsidan av stolpen sitter det fårnät.

-Jag vill att de skall kunna sträcka ut och springa omkring ordentligt utan risk för att kunna ta sig ut o bli påkörda, att de skrämmer någon, eller att de ger sig av till skogs och jagar rådjur o hjort mm, för jägare är de, o skickliga.

-Så länge man håller sig till gällande regler o lagar, gärna ökar storleken masor för gott om svängrum, så ser jag inget fel i att ha elstängsel runt.

det man skall tänka på är ju dels styrkan i stängslet, dels vad man använder för rep / band / tråd.

Jag använder mig av 2cm brett elband (vitt), de har väldigt tunna elledare och går av väldigt lätt om någon (häst / hund /vilt djur mm) skulle fastna, för att minimera risken för skada.

En del kanske tycker att jag på detta sätt "plågar" mina djur, då både hästar o hundar är bakom elstängsel om dagarna (hundarna endast när jag e hemma, under arbetstid bor de i väl tilltagen hundgård, med 3x3mtr stort hus där värme, sovplatser (olika höjder) mat o vatten mm finns, fri tillgång)
     men, jag gör detta för att skydda dem själva från att skadas, men ändå ge dem möjligheten att fritt få sträcka ut och springa så mycket de bara vill. jag gör det för att omgivningen inte skall ha mina hundar löst springandes i tid och otid (vilket var vardag för dem, innan jag gjorde hundhagen...)

Mvh. Jag                     

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • Fiskmamman

Varför inte ett helt vanligt staket?
    Om du behöver el för att hålla dina hundar innanför tomtgränsen så lär dom ju springa ut direkt du tar bort det såklart.
    Om du inte har en osynlig elslinga, vilket man som sagt inte får ha.

Om det är en pengafråga kan jag förstå, då ett högt stabilt staket kostar rätt mycket pengar.
    Men jag tycker inte du skall tro att du kan ta bort elen när "den jobbiga tiden" är förbi.

Att lära en hund var gränserna går kan kräva för mycket träning för att det skall vara värt det för många.
    Jag ser staket som ett ypperligt hjälpmedel till att ha tid att träna kuligare saker! :)

Nu är det oxå helt accepterat med staket än förr.
    Förr var du ju en dålig och mesig hundägare utan ledarskap om din hund sprang utanför tomten.
    Nu vet ju folk tack och lov bättre och sätter därför upp ett staket ist för att hålla på och bråka!

/M

Förlitar mig på forskning och vetenskap och är alltid öppen för att lära mig nya saker
  • Fiskmamman

Vad har du för hundar om man får fråga?

/M

Förlitar mig på forskning och vetenskap och är alltid öppen för att lära mig nya saker
Svar på tråden Elstängsel och hund?!