Apopan skrev 2013-01-16 21:36:07 följande:
Jag hade då inte skaffat det, utan lagt mer tid på att få min hund att förstå var gränsen går. Är det en utpräglad gårdshund/vakthund en har så brukar det gå nästan av sig själv, men visst kan det vara perioder av att hunden kan få för sig att springa iväg, men det är väl mest när den är uttråkad? Så fungerar iaf min hund, då han i brist på annat studsat iväg in i skogen en handfull ggr, för att jaga iväg något för att sedan med svansen högt komma tillbaka ett par minuter senare. När hunden är på det humöret så får den väl vara på lina, och så blir det till att se försöka till att det inte händer igen, och då utan el eller andra straff. Det får väl ta den tid det tar, tillslut har en väl man en hund som stannar plikttroget på tomten (det var ett halvår senast min studsade iväg) men jag tror inte på att elstängsel är rätta vägen att gå.
För övrigt så kan en stöt resultera i att hunden blir rädd och kutar iväg istället. Behöver ju inte ens bli så att den lyckas koppla det till att hålla sig inom tomtgränsen, och det är väl inte ens säkert att hunden egentligen vet vad som förväntas av den? Det kan ju bli ett riktigt ineffektivt stressmoment. Med riktig otur så kan ju
t.om hunden bli rädd för att gå ut.
Och vill du verkligen elchocka din hund?
Tycker inte det är skillnad att ha det till häst.
Ett bra inlägg. Jag tror också det kan bli så att hunden inte alls förstår att en stöt är konsekvensen av att den gått över tomtgränsen. Hundar kan också när de får ont koppla samman detta med något som finns i omgivningen. Så om en hund får en elstöt och blir rädd, och ser sin ägare, kan den se det som ägaren gjorde hunden illa. Förhoppningsvis kommer hunden snabbt då över dessa känslor, men om det handlar en person som inte ingår i hundens flock så kanske den inte avreagerar på samma sätt. Eller som det står ovan, den blir rädd för att gå ut eller liknande.
Jag tror att i fall där ens hund går över tomtgränser är den bästa lösningen att träna hunden på detta, t ex på det sätt som det beskrivs ovan, eller stängsla in tomten, så att hunden inte kan lämna tomten.