• Mariohn

Läggdags för 11 åring i årskurs 5?

Jag tycker att det är helt rimligt att ha en fast tid efter vilken man inte längre sitter vid datorn på kvällen. En elvaåring kanske inte kan tvingas att prompt somna innan ett visst klockslag. Men att datorn ska stängas av vid 22 är absolut inte elakt eller jobbigt. Efter det kan man läsa en bok, titta på tv en stund eller varva ner på annat vis.

• Mariohn
    Klipphäll skrev 2013-01-16 22:29:57 följande:

Låter rimligt. Samtidigt ska han upp kl 6. 8 h sömn behövs väl trots allt? Dessvärre verkar alla andra ( klasskamrater) vara aktiva på nätet långt in på natten. Jag vill vara en konsekvent och självständig förälder, men jag vill heller inte vara helt oresonabel och ' den ständigt pinsamma mamman'
    Fast du är inte pinsam bara för att du tar ansvar. Barn behöver sova. Och göra annat än att sitta vid datorn! 
  • Mariohn
    Norrskenet skrev 2013-01-16 22:31:01 följande:
    Om du inte sätter gränser nu, blir det bara svårare sen... Vår 11-åring, fyller snart 12 ska lägga sig vid 21 o kan sen vara vaken till 22. Nu håller han inte på med mobil eller dator på kvällarna, men om han skulle göra det, skulle jag ta bort dem från honom. Har som lärare flera ggr fått höra: VAD ska man göra när barnet är ute på nätet hela nätterna o sen är jättetrött i skolan? Ta datorn, brukar jag säga, hur svårt kan det vara???
    Faktiskt. En dator är inte toalettpapper eller mat. Det är ingen rättighet. Det är en lyx. 
  • Mariohn
    Klipphäll skrev 2013-01-16 22:42:54 följande:
    Håller med er alla! Jag själv var väääldigt hårt hållen som barn. Fanns ingen förståelse el sympati för ngt alls. När min son nu protesterar vilt och jag ser att hans kompisar är aktiva på nätet även efter tom jag gått och lagt mig, så vet jag inte riktigt hur jag ska hantera det hela. Till saken hör att jag och pappan separerade i våras. Vill inte vara osams de kvällar vi har tillsammans, samtidigt som han tvingats flytta till två olika ställen.... Om det dessutom är så att han är den enda som måste komma i säng i tid på kvällarna så... Ja, ni förstår
    Jag förstår. Men ni ska inte behöva vara ovänner över detta. Det är inga orimliga regler och krav. Givetvis kan man göra undantag vid något enstaka tillfälle men att ha rutiner och bestämmelser för hur användningen av internet ska skötas i ett hem är helt normalt och ansvarigt. 
  • Mariohn
    Klipphäll skrev 2013-01-16 22:54:22 följande:
    Tack! Jag är fast besluten vid detta. Ändå blir det bråk varje kväll. Förvånas över att alla klasskamraterna fortf e aktiva på Skype... Men nu har jag iaf fått en uppfattning om hur ni andra ser på det hela.
    Helt ärligt. Förklara bara vad som gäller och att det inte är förhandlingsbart. Klockan 22 stänger vi av datorn och bråkas det om den saken sätter vi inte igång den imorgon. Punkt. 
  • Mariohn
    LindaEfraim skrev 2013-01-16 23:08:33 följande:
    Herregud dessa sms och Skype mitt i nätterna.
    Pling-är du vaken?

Pling-jag kan inte sova ville bara snacka med nån.
    Okej men jag sov
    Pling-men nu är du väl vaken
    Ja du väckte mig!

Ja så här kan det se ut. Jag har sagt till min son att hör jag att det plingas i telefonen efter kl 23:00 han lägger sig mellan 21-22 så ringer jag upp föräldrarna på deras hemtelefon oavsett tid på dygnet. Det görs direkt efter deras barn sms:at mitt barn så sms:ar deras barn kl 01:34 så ringer jag på studs! Barnen måste få sova på nätterna. Helst ska mobilen laddas i köket eller i vårt (föräldrarnas) sovrum. Så kan jag väcka dom alt lägga in telefonen med larmet på när jag åker till jobbet.
    Det var det stördaste. Det är väl upp till dig att se till att din unge stänger av sådant som inte ska användas vid den tiden om ni blir störda. Shit. tur att du inte ringer mig. Det hade inte blivit roligt. 
  • Mariohn
    LindaEfraim skrev 2013-01-17 16:35:27 följande:
    Mariohn

Min son har sin iPhone även som väckarklocka. Är ljudet avstängt hör han inte ringsignalen. Det är inte meningen att klasskompisar och kompisar som inte kan sova på nätterna ska ringa till min son på 12 år. Deras föräldrar borde veta vad deras ungar håller på med nattetid när de tror att de sover. Bästa sättet är att först ta tag i ungen och säga att slutar de inte ringa på natten kommer jag ringa upp deras föräldrar direkt efter de ringt oss. Mycket effektivt!
    Så slipper du ta ansvar för din egen unge? Haha som sagt. Passa dig om du har barn i mina barns ålder. Mig ringer du bara en gång. 
  • Mariohn
    LindaEfraim skrev 2013-01-17 23:07:13 följande:
    Det är många gånger den inte ringt fast larmet är på men den står på ljudlöst. Så vi har haft problem. Inte längre då min son sagt till. Och hos dom som det inte funkat hos har jag ringt föräldrarna.
    Men köp en vanlig väckarklocka då för fanken. Hur allvarligt är detta problemet? 
Svar på tråden Läggdags för 11 åring i årskurs 5?