• Klipphäll

Läggdags för 11 åring i årskurs 5?

Ni som har barn i årskurs 5, dvs 11 år, vad har ni för läggtid? Här messas det och skypas till sena kvällen. Jag anser det vara rimligt för en 11 åring att gå och lägga sig kl 22. Dessvärre verkar ALLA vara uppe och aktiva på nätet. Hur göra? Vara pinsam, jobbig och hemsk, dvs kräva läggdags eller låta det bero?

• Svar på tråden Läggdags för 11 åring i årskurs 5?
  • Mariohn

Jag tycker att det är helt rimligt att ha en fast tid efter vilken man inte längre sitter vid datorn på kvällen. En elvaåring kanske inte kan tvingas att prompt somna innan ett visst klockslag. Men att datorn ska stängas av vid 22 är absolut inte elakt eller jobbigt. Efter det kan man läsa en bok, titta på tv en stund eller varva ner på annat vis.

• Klipphäll
    Mariohn skrev 2013-01-16 22:17:27 följande:
    Jag tycker att det är helt rimligt att ha en fast tid efter vilken man inte längre sitter vid datorn på kvällen. En elvaåring kanske inte kan tvingas att prompt somna innan ett visst klockslag. Men att datorn ska stängas av vid 22 är absolut inte elakt eller jobbigt. Efter det kan man läsa en bok, titta på tv en stund eller varva ner på annat vis.

Låter rimligt. Samtidigt ska han upp kl 6. 8 h sömn behövs väl trots allt? Dessvärre verkar alla andra ( klasskamrater) vara aktiva på nätet långt in på natten. Jag vill vara en konsekvent och självständig förälder, men jag vill heller inte vara helt oresonabel och ' den ständigt pinsamma mamman'
  • Ann-Louise

Mina barn som är 13 och 14 ska vara hemma senast 21,00, lägga undan mobiler och datorer senast 21.30 och vara i säng till 22.00. Vet att många av deras kompisar får vara uppe mycket längre, men vi har provat det och insett att det inte fungerar för dem att komma upp på morgonen då. De går upp halv åtta på morgonen.

• Mariohn
    Klipphäll skrev 2013-01-16 22:29:57 följande:

Låter rimligt. Samtidigt ska han upp kl 6. 8 h sömn behövs väl trots allt? Dessvärre verkar alla andra ( klasskamrater) vara aktiva på nätet långt in på natten. Jag vill vara en konsekvent och självständig förälder, men jag vill heller inte vara helt oresonabel och ' den ständigt pinsamma mamman'
    Fast du är inte pinsam bara för att du tar ansvar. Barn behöver sova. Och göra annat än att sitta vid datorn! 
  • Norrskenet

Om du inte sätter gränser nu, blir det bara svårare sen... Vår 11-åring, fyller snart 12 ska lägga sig vid 21 o kan sen vara vaken till 22. Nu håller han inte på med mobil eller dator på kvällarna, men om han skulle göra det, skulle jag ta bort dem från honom. Har som lärare flera ggr fått höra: VAD ska man göra när barnet är ute på nätet hela nätterna o sen är jättetrött i skolan? Ta datorn, brukar jag säga, hur svårt kan det vara???

• Mariohn
    Norrskenet skrev 2013-01-16 22:31:01 följande:
    Om du inte sätter gränser nu, blir det bara svårare sen... Vår 11-åring, fyller snart 12 ska lägga sig vid 21 o kan sen vara vaken till 22. Nu håller han inte på med mobil eller dator på kvällarna, men om han skulle göra det, skulle jag ta bort dem från honom. Har som lärare flera ggr fått höra: VAD ska man göra när barnet är ute på nätet hela nätterna o sen är jättetrött i skolan? Ta datorn, brukar jag säga, hur svårt kan det vara???
    Faktiskt. En dator är inte toalettpapper eller mat. Det är ingen rättighet. Det är en lyx. 
  • Klipphäll

Håller med er alla! Jag själv var väääldigt hårt hållen som barn. Fanns ingen förståelse el sympati för ngt alls. När min son nu protesterar vilt och jag ser att hans kompisar är aktiva på nätet även efter tom jag gått och lagt mig, så vet jag inte riktigt hur jag ska hantera det hela. Till saken hör att jag och pappan separerade i våras. Vill inte vara osams de kvällar vi har tillsammans, samtidigt som han tvingats flytta till två olika ställen.... Om det dessutom är så att han är den enda som måste komma i säng i tid på kvällarna så... Ja, ni förstår

• Mariohn
    Klipphäll skrev 2013-01-16 22:42:54 följande:
    Håller med er alla! Jag själv var väääldigt hårt hållen som barn. Fanns ingen förståelse el sympati för ngt alls. När min son nu protesterar vilt och jag ser att hans kompisar är aktiva på nätet även efter tom jag gått och lagt mig, så vet jag inte riktigt hur jag ska hantera det hela. Till saken hör att jag och pappan separerade i våras. Vill inte vara osams de kvällar vi har tillsammans, samtidigt som han tvingats flytta till två olika ställen.... Om det dessutom är så att han är den enda som måste komma i säng i tid på kvällarna så... Ja, ni förstår
    Jag förstår. Men ni ska inte behöva vara ovänner över detta. Det är inga orimliga regler och krav. Givetvis kan man göra undantag vid något enstaka tillfälle men att ha rutiner och bestämmelser för hur användningen av internet ska skötas i ett hem är helt normalt och ansvarigt. 
  • Klipphäll

Tack! Jag är fast besluten vid detta. Ändå blir det bråk varje kväll. Förvånas över att alla klasskamraterna fortf e aktiva på Skype... Men nu har jag iaf fått en uppfattning om hur ni andra ser på det hela.

• Mariohn
    Klipphäll skrev 2013-01-16 22:54:22 följande:
    Tack! Jag är fast besluten vid detta. Ändå blir det bråk varje kväll. Förvånas över att alla klasskamraterna fortf e aktiva på Skype... Men nu har jag iaf fått en uppfattning om hur ni andra ser på det hela.
    Helt ärligt. Förklara bara vad som gäller och att det inte är förhandlingsbart. Klockan 22 stänger vi av datorn och bråkas det om den saken sätter vi inte igång den imorgon. Punkt. 
Svar på tråden Läggdags för 11 åring i årskurs 5?